Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädångest

• Brädångest

Publicerad av Oregistrerad på 28 juni, 2006 vid 21:01

Tjena
    Behöver ny bräda och har nu allmän brädångest. Har letat ett tag efter en beggad FSW på ca 90-100 liter men hittar inget vettigt.

Funderar därför på att bredda mitt sökområde lite och har nu spanat in även andra brädor. Vad tror ni om följande:
    RRD Waveswallow 88l
    Starboard Evo ca 90l

Sålde nyss en traditional vågis på 85liter, 56bredd då jag tyckte den var för mkt ”on/off”. Vill istället ha något som planar tidigare och är mer lättseglat och tar bra eller åtminstone skaplig höjd.

Kör skånska ”vågor” med segel med ca 5.0-6.0. Dvs det blir inte så mkt att rida utan snarare B&J. Väger 86.

Ska jag fortsätta leta efter en FSW eller finns det andra alternativ? Tacksam för tips.

Oregistrerad svarade 18 år, 10 månader sedan 11 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • surfmeister

Medlem
    28 juni, 2006 vid 22:15

Hej!
    Både Evo och RRD Waveswallow är fishbrädor och inte FSW och då antar jag att du är intresserad av dessa. Helt rätt! Jag har själv seglat Evo de senaste åren och är supernöjd, som vågbräda för svenska förhållanden är Evo förmodligen det bästa man kan få. Att Evo har vunnit test efter test i samtliga surftidningar är ingen överaskning; de är gryma! Jag har själv haft en Evo 80 ´05 och seglar idag en Evo 74 ´06.

Jag seglade Evo 80 med 4.7-5.7 m2 utan problem och Evo 80 fungerar bäst mellan 5.0-6.0m2 (kan bli lite hektisk med överriggad 4.7m2). Den är mycket förlåtande och du har en rejäl bredd på brädan (58cm) vilket gör att den känns mkt större än 80 liter. Evo 74 kör jag med 4.2-5.3m2 även om jag kan slänga på 5.7m2 om jag vill (dock tar jag hellre min större bräda då). Jag väger 84kg. För dina behov skulle jag definitivt kika på Evo 83 ´06 (58cm bredd) som har fått mkt bra kritik i de tester jag läst. Rockerkurvan är lite annorlunda mot Evo 80 och den ska vara snabbare upp i planning (vs. Evo 80) och ha god kontrollerbarhet. Optimala segel för denna bräda ligger på 5.0-6.0m2.

Evo´n som bräda är superkul, de är snabba och lättseglade vilket gör att du vågar satsa lite extra. Dock är Evo’n framförallt en vågbräda men som fungerar riktigt bra som bump&jump om man vill det. Dock ska du ha en större fena för B&J. Evo 83 kommer med en 23cm G10 Drake Natural Wave fena som är en riktigt bra kvalitetsfena (många brädor får rätt dåliga standardfenor) men som kan kännas liten. Jag rekommenderar en större fena ex 25 cm Drake Natural för B&J och större segel. Evo’n har fått en del kritik för höjdtagning men det beror främst på små standardfenor.

Om du sällan kommer rida vågor utan kommer till största delen segla B&J tycker jag att du inte ska titta på Evo 91/92 då den är lite för bred för att köra B&J med 5.0m2 (dock grym på vågen). Jag skulle istället titta på Starboard Kombat 86 (59cm bredd) som är en freewavebräda med relativt mycket wavekänsla. Brädan känns lite som en stor PureAcid (som är den ”traditionella” vågbrädan från SB). Dock är brädan inte lika ”livlig” som Evo men passar riktigt bra som B&J och för att köra vid tillfälle i vågor. Vidare får du två fenor till brädan, en Drake Freeride 30 för B&J samt en Drake Natural Wave 24 vilket är riktigt bra och ger bra värde för pengarna (en Drake kostar ca 900 SEK vanligtvis). Väldigt lik men betydligt mer åt våghållet finns PureAcid 86 (59cm bredd) som ger en superbräda för B&J (grym kontroll) och samtidigt bra vågegenskaper (dock passar Evo bättre i Sverige).

Vill du dock lära dig vågridning skulle jag ta Evo’n då den är lättare att rida och svänga på vågen. Andra brädor som jag rekommenderar är Fanatic Freewave 88 (har själv en Freewave 98 som lättvindsbräda). Den är riktigt nice både som B&J men också som vågbräda (dock med mindre fena). Jag har inte seglat RRD Waveswallow men vet att den fick mellanbetyg i testerna.
    Lycka till med valet!

• dude

Medlem
    29 juni, 2006 vid 07:16

Är du ute efter en FSW så ska du nog testa en stubby före du köper en. Det är trotts allt en annan typ av bräda. Lycka till med brädköpet!

• hankloose

Medlem
    29 juni, 2006 vid 07:31

Köp en fanatic FW 88 med! Med en mindre fena får du en otroligt vågpotential samt en grym B&J bräda i samma paket! Fanatics brädor e dessutom dom lättaste och styvaste brädorna som dom bygger i cobra fabriken!

• dr-masse

Medlem
    29 juni, 2006 vid 07:31
    Oregistrerad wrote:
    Tjena
    Behöver ny bräda och har nu allmän brädångest. Har letat ett tag efter en beggad FSW på ca 90-100 liter men hittar inget vettigt.

Funderar därför på att bredda mitt sökområde lite och har nu spanat in även andra brädor. Vad tror ni om följande:
    RRD Waveswallow 88l
    Starboard Evo ca 90l

Sålde nyss en traditional vågis på 85liter, 56bredd då jag tyckte den var för mkt ”on/off”. Vill istället ha något som planar tidigare och är mer lättseglat och tar bra eller åtminstone skaplig höjd.

Kör skånska ”vågor” med segel med ca 5.0-6.0. Dvs det blir inte så mkt att rida utan snarare B&J. Väger 86.

Ska jag fortsätta leta efter en FSW eller finns det andra alternativ? Tacksam för tips.

Du har fått ett väldans bra svar redan, tycker jag, men roar mig med att utveckla lite.

Eftersom du:
    1. Vill ha något som planar tidigare
    2. Är mer lättseglat och
    3. tar skapligt bra höjd och
    4. det snarare är B&J

så tycker jag att du varit helt rätt ute från början med en freestylewave och tycker nog att du skall hålla dig till det. Med tanke på din vikt så lutar jag nog åt minst 90 liter, men det beror ju på brädans egenskaper oxå. Dessutom så indikerar du 5.0 – 6.0 och då är ju en 85 liters FSW fasiken perfekt, men kanske lite liten för dig som inte kommer att flyta på den.

Jag har kört RRD WSW 68, 78 och 88 och även om det är najs brädor (framförallt 68 och 78) så är det inte riktigt det du verkar vara ute efter som dessa brädor är bäst på. På vågen, gärna lite slöa sådana, är de riktigt riktigt roliga däremot.

Även jag har en Fanatic FW98 som lätt- å mellanvindsvågis och måste säga att den både funkar väldigt bra på plattvatten med 6.7, men kanske framförallt i vågor med 5.7. Jag har haft den ute i riktiga vågor med både 5.7 och 5.0 (Irland) och det funkade klart över förväntan, framförallt med en riktigt vågfena i boxen. Jag har även en FW78 vilket gör att jag vågar mig på att hävda att för 5.0 – 6.0 så borde FW88 (och brädor i samma storlek, därmed) vara helt perfekt.

En bräda som jag såg på köpåsälj som kan vara ett tips är denna Fanatic Wave Skate http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=7877&sort=1&cat=12&page=3. I mina ögon en rejält underskattad sak som var lite före sin tid kanske? Rolig är den.

Kikade lite på SP och Skidsports sajter. Skidsport verkar ha ett par plankor som kan vara rättså intressanta för dig…

Syncro 91 2005, lär vara minst lika bra som 2006:an… (öh, bättre?). Fina allroundisar, kanske mer fart än Fanaticen ovan… Fast kanske väl dyr för dig som letar beggat, inser jag nu, ähum. Nåja, sök beggade syncrosar, månne?

Har kollat runt på några av de andra sajterna (onwater, activesports (har iofs en maxride 60 från 2002, men den ser jag inte som en fsw-bräda) å surfcompaniet…) men inte hittat så många rea-plankor när det gäller FSW runt 90 liter. Men en beggad går nog att hitta, tror jag!

Lycka till å Surfa På!

• surfmeister

Medlem
    29 juni, 2006 vid 09:35

Nedan ska du finna en Fanatic Freewave 86 liter ´05. De som seglat denna är grymt nöjda.
    http://www.skidsport.nu/start/start.asp?Aid=360&SeId=458275453&c=122

Finns denna kvar skulle jag slå till!

• joco

Medlem
    29 juni, 2006 vid 10:21

Dr Masse: Länken till Fanatic FW 86 -04 är inte rätt tror jag.. Länkar till en Goya PM 87, men det kanske är den du menar??

• dr-masse

Medlem
    29 juni, 2006 vid 10:54

Oah, du har rätt, jag gjorde fel. Det är enbart för att jag kom på adde med att inte känna igen ett naish-segel, nu tog jag fel på en Fanatic. Det som åker runt, kommer runt, som de brukar säga…:blush:

RRD FWS L ASA kan ju oxå vara någe att kika på. Bra pris, måste jag säga.

• joco

Medlem
    29 juni, 2006 vid 11:07

Ja, RRD ASA:n är jag lite sugen på faktiskt. Men tvekar lite eftersom den väger lite mycket kanske (7,9 kg).

Jag hittade däremot Mistral Joker 101 -04 på skidsport för ett bra pris när jag letande runt. Men den kanske är för stor och mer freestyleinriktad. Vikten på 5,8 kg, stämmer det??

http://www.skidsport.nu/start/start.asp?Aid=373&SeId=458275527&c=136#

• dr-masse

Medlem
    29 juni, 2006 vid 11:44

Faktiskt så skulle jokern, just -04, kunna vara riktigt bra. Inom freestyleklassen så var de rättså ”vågiga” till sin karaktär och är inte lika platta som många andra freestylebrädor. Den mindre jokern (03 och 04, i alla fall) plockades ut av många i vågor, funkade bra.

Jag har själv haft en Joker 114 (2003) och lånar nu glatt syrrans Joker 115 (2005) och tycker verkligen att jag känner igen känslan. Svänger väldigt bra, lätta att hitta rätt på och fin balans. Hygglig fart (2004 lär vara snabbare än 2003), men en raket är det inte nej. Inte lika bra ”pop” som en mer utpräglad freestyle, dock. Jag tycker jokrarna är roliga lekbrädor, just 101 borde funka grymt bra med 5.0 och 6.0, som du tänkt.

För sjutusen kan du ju iofs hitta grymt fina beggade saker, men Jokern är fin, ny och i butik… marknaden är dock lite tunn på freestylevågisar runt 90-100 liter, verkar det som. Äger man en sådan vill man ju ha den över sommaren, ah!

• stinger

Medlem
    29 juni, 2006 vid 13:03

Tyckte jag såg att någon nämnde min semesterflört Mistral Synchro 91 där uppe.

Hyrde en sån bräda när jag hängde med Club Mistral Gran Canaria på en ”highwind excursion” till Arinaga en dag. Grymt lättseglad bräda. Säsongspremiär för mig men bara att hoppa upp och plana iväg. Hittade direkt rätt stance på brädan och jag som inte är nåt bra på att gippa körde nog en 5-6 repor innan jag behövde bli blöt.

• dr-masse

Medlem
    29 juni, 2006 vid 14:18

Mistral har ju satsat på det där, att det skall vara lätt att hitta rätt. Det tycker jag märks när man kör de (joker, beast och syncro har jag testat) och är extra najs om det är brädstorlekar som man kanske inte kör så ofta.

• bananen

Medlem
    29 juni, 2006 vid 15:03

Jag hade samma ångest som du i påskas och fastnade på RRD FSW. Och jag letade. Och letade. Men det var ju fan omöjligt att få tag på en eftersom de var sålda innan annonsen var publicerad. Det hela slutade med ett besök på SP där Marcus lade ut en beg 05 90a, Glas-Wood 94 ’ 06 samt Carbon-Kevlar 94 ’06.

Gissa hur det slutade? Hål i plånboken, 11500 spänn fattigare. Men jag kan bara erkänna att det är en Gryyyym bräda! Så lätt (6,4 kg + stroppar, själv vägt den) och så följsam. Kan fanimej svängas på alla sätt. Har kört den med 6.7 i 7 m/s till 4.2 i kul styving. Alltid rätt. Har dessutom en 78 iters vågis men jag vet inte när jag kommer att plock fram den igen ;-).

Må hända att jag fortfaranede lever på makaroner, men vad fan gör det? Jag är lyckligast.

PS Jag väger 85 kg.

• Oregistrerad

Gäst
    29 juni, 2006 vid 21:12

Tjena
    Tack för alla som svarat. Som vanligt rockar steffo när det gäller botande av surfångest!
    Bananen, jag visste direkt hur det slutade, jag ska dock göra mitt yttersta för att kämpa emot frestelsen 🙂

För att klargöra lite så söker jag en bräda med flow, det är därför jag letar efter en med lite mer volym. Lättseglad då tänker jag främst på att jag vill fokusera på att köra när jag väl är ute och inte strula så mkt med halvplaning, höjdtagning etc. Fokusera på surfet och manövrar – Trash and burn helt enkelt.

Dock ska detta bli min minsta bräda! Flow kanske jag dock kan få genom ökad bredd istället och inte nödvändigtvis med så mkt mer volym än jag hade i 56cm vågisen?

Enligt era rekommendationer verkar det finnas följande alternativ:
    – RRD 94 2006 – Verkar grym och helt rätt men då måste det bli purzelpriz i tyskland

– Fanatic Freewave – verkar enligt Dr Masse och Hankloose hur grym som helst. Tror ni dock inte att det är 98 snarare än 88 man ska ha? Väger ju en del eller kommer den att kännas stor med bra drag i 5.0 (kör väldigt sällan mindre segel, 2ggr förra säsongen). Är jag överentusiastisk om jag tror att jag ska kunna köra vågor med 5.0 och lättvind med 6.7 med samma bräda. Kan jag då dumpa min 112 liters freestyle (skate112 2002) och bara ha en bräda kvar. Skön tanke men blir det bara en kass kompromiss! Oavsett måste det bli purzelpreiz för att jag ska slå till!

– Fanatic Freewave 2005 96l. Verkar ju oxå kanon – ingen som ska sälja? (jag är nog en rätt lättlurad kund just nu ;))

– Starboard Evo. Jag kör ju förvisso vågor, men tycker inte det blir så mycket ridande på skånevågorna. Det är ju inte precis Maui här nere. Kan det ändå vara ett alternativ? Skönare på vågen antar jag men tappar jag mkt av det andra?

– JP FSW 91 från 2005?

– JP FSW 98 från 2005, för stor?

– Har någon testat hifly move från 2004, 96 liter.

– Syncron verkar rätt nice men den ska ju inte bara vara lättseglad. Den ska ju ha lite mer så man inte tröttnar. Håller den måttet? Den ska tydligen oxå ha ganska mkt rocker och då undrar man ju hur lättplanad den är.

– Waveskate kan absolut vara något. Har faktiskt testat en sån för något år sedan.

– Någon som testat Goya 95 liter från 2005? Hur är den?

– Waveswallow hoppar jag nog över och Mistral Joker/twister blir nog för mycket freestyle tror jag.

– RRD FSW 100, 2005 kanske oxå kan vara något? Har en polare som sa att den planade sent men han är å andra sidan ganska tung.

– Vad tror ni 89 liters Mistral Razor från 2003? Kanske för lite egentligen!

– Vad tror ni om 89 liters Maui Project Wave från 2004? De är billiga, men är jag ute och cyklar nu?

Läste ni ändå hit?! Gillar inte denna frasen men kände att det var läge idag! Tack!

• oscar

Medlem
    30 juni, 2006 vid 06:48

Joker/twister är faktiskt ganska ”vågiga” i sin shape och inte alls några radikala freestylebrädor. Min polare kör Twister 102 vilken jag kört många gånger och den känns mer som en freestylewave. Riktigt kul bräda t ex i Lejet med 6.0!

• surfen

Medlem
    30 juni, 2006 vid 07:04

Jag kör på en Goya FW85 från 06 tror mig veta att shapen är den samma på 05 och 06. En bräda som är otroligt lättkörd, planar upp snabbt och verkligen skön i små choppen här hemma på östkusten och Mälarn/Ekoln har inte kört den än på västkustens vågor. En av dom skönaste brädor jag har kört i den storleken, väger själv runt 77kg och upplever inte brädan för liten för mig. Personligen så tycker jag brädan går mer åt VÅG än freestyle hållet. Helnöjd med brädan.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädångest

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.