Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Brädångest
-
Man kan säga att när det gäller freewaves from RRD, Fanatic och Starboard (Kombat 06) så är rockerkurvorna i princip likadana som på de radikala vågbrädorna. Det som skiljer är bredden och bredden i tailen. Det gör att vill man ha en bra Sverigebräda med känsla som en radikal vågis kan man välja någon av dessa (t ex) freestylevågisar och om man väljer den någorlunda liten så klarar den av även lite bättre förhållanden (speciellt om man utrustar den med en riktig vågfena). Kör man detta resonemang baklänges så funkar de flesta moderna ”smala” vågisar också bra om man väljer dem något större. Rockerkurvan på dessa brädor är väldigt snabb och de är egentligen rätt ”styva i tailen”. Detta gör att när det blir lite snabbare vågridningsförhållanden (vilkent inte händer så ofta i Sverige) så blir det problem i toppsvängen om tailen är för bred. På de breda stubbiebrädorna löser man detta genom att ha avsevärt mer rocker i brädan vilket liksom gör att den svänger ändå, utan att man kan lägga så mycket kraft över railen.
Den Razor som du tar upp kan nog funka rätt bra, men möjligen är den aningens lite för 6.0.
När det gäller EVO så har de mycket riktigt ett rykte att vara lite ”skejtiga” men jag tycker att detta inte helt och hållet stämmer längre, speciellt inte på 83:an om man sätter på en lite större fena. Jag körde häromdagen lite B&J med en Kombat och en EVO och även om det är lite skillnad i känslan så är det inte så lätt att rent subjektivt avgöra vilken som är snabbast och tar bäst höjd, faktiskt. Då körde jag dock aningens större fena på EVOn och 5.3. Ju mer segel man lastar på relativt brädstorleken, desto mer fördel freestylevågisen när det gäller planing och höjdtagning skulle jag säga.
-
RRD Freestylewave 100liter 05’a 774euro @ surfkeppler.
Prutar du lite, eller väntar tills 06 börjar reas, så får du nog ner priset ytterligare. -
Masse, den där RRD fsw ASA plankan på skidsport är ju inte en 05a, som skidsport hävdar..
Det är en 03a (eller så har dom fel bild..) -
Samma shape som 2004, den är en 05:a. Är jag 99% säker på, men kolla med Skidsport.
-
Oregistrerad
Gäst7 juli, 2006 vid 21:15Tjena gott folk,
Tack för alla tips på nya/beggade brädor ni gav mig.
Det var mycket nära att det blev Fanatic WaveSkate 2003. I sista stund dök det dock upp en Fanatic Freewave 96 litare från 2005. Jag slog till direkt och det känns som att det kommer att bli perfekt till mina 87 kilo. Den ska ju dessutom vara ganska vågig i shapen så förhoppningsvis blir det den ultimata brädan för mig. Jag lovar att dela med mig när jag testat den.Det känns nästan som lite fusk att ge sig ut och göra moves på en minsta bräda med 62 i bredd. David watch out! 🙂
Bara den nu inte blir för stor…..
Logga in för att svara.