Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Brädbygge…
-
vet någon om det finns kärnmaterial som kommer i flytande form och sedan stelnar? typ som sån fogmassa man har för att täta fönster fast bättre?
-
skickade i väg ett 10-tal mail till olika ställen som pysslar med formica men har bara fått ett svar en så länge: lindssnickeri.com/ Dom kapar till det i måtten man vill ha!
-
Svar till:
Helt sjukt grabbar!
Har letat röven av mig efter formica eller något annat högtryckslaminat de senaste dagarna osså visar det sig att andra går i samma tankar samtidigt =)Har kollat varenda jäkla byggcenter och snickerställe på västkusten nästan…
Det är ju svinsvårt att hitta formica!Men vilken tjocklek byggs det med? som jag fattar det är formica-ytskiktet bara en supertunn yta som appliceras på en laminatpapp som kan fås i vilken tjocklek som helst mellan 0,5 till 20mm…
Om man får tag på formica i skivor, skulle man då kunna bygga brädan med samma princip som en skateboard? lägga formica som botten och toppyta samt foam i mitten och massa lim, typ epoxy, mittimellan. Sedan lägga hela kittet i en rockerjigg i tokpress för torkning? Eller måste man dessutom laminera med glasfiberlager som traditionellt?
vore så jävla enkelt annars!
kolla på http://www.airforce-boards.de/kiteboard/beyond.html
eller kolla in kanten på twintails formicabräda:
http://www.twintail.de/kiteboards/kiteboard_gallery/kiteboard_gallery340_855.htm
ser grymmt mycket ut att vara byggd enligt skateboardprincipen!om inte skulle vi väl kunna göra en gemensam beställning av formica någonstans ifrån..
Mvh
Johan[/ QUOTE ]
Bara skum och formica funkar inte. Du måste laminera med glasfiber under formican. Formican är slagtålig men spröd och inte så draghållfast. Får du en spricka i formican är brädan slut om du inte har glasfiber under som tar krafterna. Likna formican med en jäääälit bra hård färg och inte som något armeringslaminat.
/Tobbe
-
Jag pratade just med en grossist som säljer Formica. Mitt i konversationen kläcker hon frågan ska du ha det utomhus?
Det finns tydligen två typer av Formica, en för inomhusbruk och en för utomhusbruk. Inomhusversionen skulle enligt grossisten lösas upp, speciellt vid kontakt med vatten!!
Detta kanske alla utom jag visste redan, men det kan ju vara bra att lägga ut en varning. Är det någon som har erfarenheter av detta? För övrigt har jag ännu inte hittat någonstans inom rimlig radie där man enkelt kan få tag på det. Som privatperson är det inte lätt. -
Var det dom här du pratade med?
Hej Petter! Företaget som säljer formica heter LG Collektion tel 0380-555000
Mvh Robert -
Nej. jag blev hänvisad av Formica sverige till ”Gbg Trä och Fanér”, som är en grossist här i Göteborg.
-
Svar till:
Svar till:
Helt sjukt grabbar!
Har letat röven av mig efter formica eller något annat högtryckslaminat de senaste dagarna osså visar det sig att andra går i samma tankar samtidigt =)Har kollat varenda jäkla byggcenter och snickerställe på västkusten nästan…
Det är ju svinsvårt att hitta formica!Men vilken tjocklek byggs det med? som jag fattar det är formica-ytskiktet bara en supertunn yta som appliceras på en laminatpapp som kan fås i vilken tjocklek som helst mellan 0,5 till 20mm…
Om man får tag på formica i skivor, skulle man då kunna bygga brädan med samma princip som en skateboard? lägga formica som botten och toppyta samt foam i mitten och massa lim, typ epoxy, mittimellan. Sedan lägga hela kittet i en rockerjigg i tokpress för torkning? Eller måste man dessutom laminera med glasfiberlager som traditionellt?
vore så jävla enkelt annars!
kolla på http://www.airforce-boards.de/kiteboard/beyond.html
eller kolla in kanten på twintails formicabräda:
http://www.twintail.de/kiteboards/kiteboard_gallery/kiteboard_gallery340_855.htm
ser grymmt mycket ut att vara byggd enligt skateboardprincipen!om inte skulle vi väl kunna göra en gemensam beställning av formica någonstans ifrån..
Mvh
Johan[/ QUOTE ]
Bara skum och formica funkar inte. Du måste laminera med glasfiber under formican. Formican är slagtålig men spröd och inte så draghållfast. Får du en spricka i formican är brädan slut om du inte har glasfiber under som tar krafterna. Likna formican med en jäääälit bra hård färg och inte som något armeringslaminat.
/Tobbe
[/ QUOTE ]
Lite lustigt att inte ”mäster” byggaren CD själv har lagt en enda kommentar under denna tråd, om inte annat för lite hjälp till alla novisa? Vill hålla allt hemligt verkar det som?
Det är väl knappast så att dom som ska hobby-bygga har tänkt konkurrera med hans verksamhet eller är det så enkelt att bygga brädor med bra kvalitet och schysst finish med formica så att vissa känner ett hot? -
…Ja han vet ju vart man köper sakerna…, men han kanske har missat den här tråden
-
Svar till:
…Ja han vet ju vart man köper sakerna…, men han kanske har missat den här tråden

[/ QUOTE ]
Man kan blunda när man kör bil också…
-
Svar till:

[/ QUOTE ]
Kanske kan vara något?
http://www.perstorpindustripark.com/Companies/Formica%20PSM%20AB.aspx
-
Jag förstår inte kan ni inte nöja er med vanligt perstorp laminat.
Det finns ju att köpa i en välsorterad bygghandel.
Finns i mängder av färger strakt som fan tål vatten.
Själv har jag några skivor som jag tänker använda till inreningen i båten till köksbänken mm. -
va nere på beijers i lund, tydligen hade en annan köpt där av dom tidigare för samma ändamål, kan ni gissa vem? just C.D.
är inte perstorps laminat precis samma sak som formica???
andra tillverkare av denna typ av skivor (HPL) är lamiroc dom säljer även abs lister men frågan är om dom är för tunna ?
/Jakob -
jag fattar inte hur ni tänkt göra med kanterna?
de måste väl läggas fiber runt iallafall, eller menar ni att man bara slipper bry sig om radien?
typ låta perstorpskivan gå ut några mm över rundningen på fibern å fylla ut med epoxy?
kanske man kan skippa vakumpåsen helt?
bara tejpa kanterna och borra ett par hål i toplagret å suga direkt där?mvh, måns
-
en liten fråga till: priset?
rekomenderad tjocklek?jag borde plocka ihop en bräda tills på sönda kväll, ska på semester me kiten å sambo då, å ingen bräda klar

/måns
Logga in för att svara.