Senaste nytt Forums brädbygge?

• brädbygge?

Publicerad av anonym-anvandare på 17 februari, 2004 vid 18:17

har tänkt mig att bygga en bräda men har aldrig gjort det förut, har endast sett att de flesta fabrikaten nuförtiden använder eps. vad för matrial man ska använda behöver jag inte hjälp med utan frågan är hur man bygger, skulle vara glad om någon hade en utförlig beskrivning med bilder (annars är det svårt att fatta).

vad man använder för verktyg och svårighetsgraden, jag är inte den händigaste personen men någorlunda jämn form bör jag kunna få. jag vet att projektet säkert blir dyrare än att köppa en lite sämre bräda men jag vill bara ha min egna bräda (kan man måla den skönt om det inte går att åka).

mvh micke

tobba svarade 21 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • tobba

Medlem
    17 februari, 2004 vid 18:59

Det är inte så svårt att bygga en bräda om man väl tar tagg i det. Vi körde med en gammal manual från 1984, var det bara att kika i den om man körde fast. Resten gjordes på ren känsla.

Man kan måla antingen på styrofoamen direkt innan man plastar(en nackdel är att det då blir rätt fult när plasten väl är på plats) eller på plasten innan man lackar(om man hittar en färg som inte blir förstörd av lacken dvs)eller så kan man köpa färgad lack(eller vad det nu heter(2-komponents grejs)och dra på sist.

Kan scanna in lite bilder från min ”Forsén och Seling handbok från 1984” om jag hittar den. Om du vill.

Annars får du lycka till! grin.gif

ps. fler bilder finns på hemsidan om du vill kolla på proffsbygget wink.gif http://www.bubbrunnsurf.se/bubben.htm

• imported_borje

Medlem
    17 februari, 2004 vid 21:53

Vad stannade matchvikten på?

• anonym-anvandare

Medlem
    18 februari, 2004 vid 17:03

vore väldigt glad om du kunde skanna in lite sidor från manualen.

mvh micke

• anonym-anvandare

Medlem
    18 februari, 2004 vid 18:14

Det svåra är att bygga en stark och lätt bräda. Valet av vävar och plast mycket viktig, men jag tror ändå att det är svårt att få brädan lika hård och lätt som en fabriksbräda.

• manno

Medlem
    18 februari, 2004 vid 21:16

!che che check it out out out!

Sailbord building

• anonym-anvandare

Medlem
    19 februari, 2004 vid 10:37

Nu ska man väll kanske inte överdriva kvaliten på en köpe bräda. Vad jag sett av trasiga bräder (JP och RRD) så är laminaten mycket tunna (vilket är nykeln till låg vikt) och oftast av glass. När man bygger själv finns det ingen anledning att bygga i något annat än i kol. Extra kostnaden för kol istället för glas är runt en 1000 lapp och det är det värt.
    Sedan är jag inte heller helt övertygad om att en köpebräda blir så mycket bättre vad gäller form. Satsa friskt. Först blir nog inte så bra med 3-4 blir nog riktiga pärlor.
    mvh Henrik

• anonym-anvandare

Medlem
    19 februari, 2004 vid 10:47

låter dyrt att man först ska bygga en 3-4 brädor.
    det räcker inte med 1000:- i tillägg för kol. Man kan lätt bygga stark bräda, men det är inte så enkelt att man bara kan ta kolfiber utan det krävs dubbelsandwich för att det ska bli bra! Dagens brädor är bra så länge dem håller.

• anonym-anvandare

Medlem
    19 februari, 2004 vid 12:23

Kol är ungefär 3 gånger dyrare än glas. men jag skulle nog välja att änvända mer glas än om jag hadde använt kol. kol är inte jätte dyrt 200-230kr m2 för 200g väv (jämför med garnityg, det brukar jag göra när frugan knotar om att det är för dyrt) om du räknar in kostnader för vakumduk peel ply, breather, bleed film, Divinycell och inte minst epoxy, som är snordyrt (ca 2000kr för en bräda), så skulle jag säga att kolkostnaden är lika betydande som en piss i Nilen (och det är inte mycket).
    Om man bygger sandvich eller inte har väll inget att göra med om man väljer kol eller inte

mvh Henrik

• anonym-anvandare

Medlem
    19 februari, 2004 vid 17:50

En bra kolväv kostar ca 400:-/m2 och lägger man två lager(ett minimum) så blir kostnaden ca 4000:- alltså inte en piss i Nilen. Dubbelsandwich har givetvis inget med kolet att göra utan det är bara ett måste, om brädan ska bli lätt och stark. Jag har byggt ett antal brädor så jag vet vad jag talar om. Lär dig matte(lågstadienivå) så slipper man förklara allt!

• anonym-anvandare

Medlem
    20 februari, 2004 vid 07:33

Vad för väv kostar 400kr/m2 och var köper du den. Jag tycker det låter vansinnigt dyrt. Men det kanske är det ända som duger. Jag tvivlar på att den väven används till productionsbrädor. Jag ser inte heller vad jag skulle ha räknat fel. Jag bygger också brädor men jag tycker det låter jäkligt tungt att lägga 2 lager över allt. men vad vet jag om det det är ju du som är expert och dessutom kan du ju lågstadiematten.
    mvh Henrik
    /Henrik

• anonym-anvandare

Medlem
    20 februari, 2004 vid 09:29

Det är bättre att använda en finvävd väv och lägga två lager i olik riktning istället för ett lager. Alternativt är att du lägger en blandad väv glas/kol.

• xavier

Medlem
    20 februari, 2004 vid 13:26

eller varför inte mixad kol/kevlar om man vill lyxa till det hela lite?! smile.gif

/P

• anonym-anvandare

Medlem
    20 februari, 2004 vid 14:03

Så om jag ska bygga billigt ska jag använda Glas/divinycell eller bara cellplast å kol? tänkte bygga en ca: 90liter freestyle.

• anonym-anvandare

Medlem
    20 februari, 2004 vid 14:22

Naturligtvis är det bättre att använda tunnare väv dvs 2×100 g istället för 1X200g då man sparar in spackel för att täta porerna, men motiverar det vekligen kostnaden??
    100g väv är ju oftast dyrare än 200g. Att lägga hybridväv om man ändå vill läga i väv i olika riktningar låter ju rent ut sagt korkat och dyrt. Hybridväv används ju för att få olika egenskaper i olika riktningar.
    mvh Henrik

• anonym-anvandare

Medlem
    20 februari, 2004 vid 17:16

Om väven är vävd i endast två riktningar, då lägger man den i olika riktngar.Hybridväv har inte med riktningen att göra!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications