Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Brädhjälp för bövelen
-
Brädhjälp för bövelen
Publicerad av anonym-anvandare på 29 december, 2002 vid 21:08Varför finns det så sjukt många brädor med likande prestanda??
Har tänkt klippa till och köpa mig något roligt att bli bättre på. Köpte en begagnad slalom bräda från mitten av 90 talet att lära mig på och nu vill jag gå vidare och köpa en typ freeride bräda att utvecklas på. Och nu kommer de svåra frågorna…
100L, 130L eller 150? Väger 70kg och antar att 120-130 borde vara ok för mig (Rätta mig gärna om jag har fel)
Nästa fråga… Vad är det för skillnad på (Bästa köp??):
Bic Techno 273
Starboard Carve 121
Fanatic StingRay TT
Fanatic X Ray
Fanatic E Ray(Har ni förresten kollat specen på dessa Fanatic brädor?? Det enda som skiljer är vikten. Samma V,L,B. Varför satsar inte Fanatic lite krut på EN bräda istället, för att underlätta för oss stackars nybörjare.)
Fler alt på brädor mottages gärna, eller tips på begagnat brädor!!! Snälla hjälp en stackare som längtar sjukt mkt efter lite +grader och en ny bräda…
/Matta P
anonym-anvandare svarade 22 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Det där med vikten beror på materialet. Det finns ju en lätt ray med krut (TT) i och sen finns det de två billigare som även är slagtåligare (jag tror e-ray tål mest). Mer om det här går att läsa om på fanatics hemsida.
Vilken storlek du ska ha på brädan beror mycket på hur stort segel du vill kanna använda (eller hur små).
Jag väger 80 kg och har en techno 283, 150 l. På den kör jag upp till 9,0 men blåser det stadig sexnolla eller mer så kör jag på min 88l. bräda.
273:an kan ju inte ta riktigt lika stort segel men det är möjligt att den är roligare när det väl blåser.
283:an har jag haft i två sässonger nu och är nöjd med den.
Den är kanske inte den snabbaste brädan men lättgippad och pallar lätt en race 9:a, fast då ska man nog köpa en större fena. Själv är jag på jakt efter en 52 cm.
Även om den inte är så snabb så händer det rätt ofta att jag kör ifrån folk.Lycka till i bräddjungeln!
-
Det beror på att vissa efterfrågar maximal prestanda och väljer då en lätt men relativt skör bräda. En inte lika kräsen seglare eller nybörjare väljer den lite billigare, tyngre och mer slagtåliga varianten men kan få samma shape som han som väljer den dyra.
för att tipsa om brädstorlek behöver man veta lite mer som t ex din kunskapsnivå, din segellinje och hur du vill segla….
Men generellt sett:
7.0-9.5 kvm = 150 liter
5.5-8.5 = 130 liter
4.5 -7.5 = 100 literFram och tillbaka segling i lite lättare vind: 150 eller 130 liter
Lite mer trickinriktat dvs lite hopp och så: 100 liter -
”kunskapsnivå, din segellinje och hur du vill segla….”
Kunskapsnivå: Började i somras. Körde mycket. Kan ”beach” starta och ska lära mig vattenstart när det blir lite varmare. Kan slå. Kan gippa åt ett håll(ej fullfarts gipp).
Planar och använder hängsele. Kommer inte i fotstropparna, (känns som de sitter så jäkla långt bak och lång ut på sidorna på min slalom bräda)Seglingslinje: ???? Vad är det?
Hur jag vill segla: Svårt att veta. Efter att gipparna, vattenstarten och fotstropparna fixat sig kan jag tänka mig både wave och freestyle.
Kan lägga till att jag kör i Göteborg och Varberg?
/Matta P
-
En segellinje är om du har tex en 5,0a, en 6,0a och en 7,0a. Alltså helt enkelt va du har för segel…
…………………………………………….
RING SÅ SEGLAR VI…
-
oscar, kan du definera vad lättvind och hårdvind är för något i ren vindstyrka enligt fabrikörerna. Funderar på att köpa en 130 litersbräda. Är ganska ny i sporten och för mig är det hårdvind när det blåser runt 12m/s, kör med 6.0 som minsta. Defineras 12 m/s som lätt/mellan/hård vind? Alltså ska man satsa på en lättvindsbräda eller hårdvindsbräda? hur funkar en 130 liters i 12m/s. väger 87kg
Rörigt men jag försökte förtydliga mot sluten

-
Satsa på en widestyle freeride-bräda på mellan 130-150 liter.
Varför? Jo, de nyare widestylebrädorna, typ AHD Free Diamond, är kanonkul i lättare vindar med segel från 6.0 till 11-12 kvm.
Du planar med en AHD FD 87 i 3-4 m/s med en 11 kvm rigg vilket går att jämföra med en varm sommardag med lite bris vid lunchtid. När alla andra ligger på beachen och surar över att det aldrig blåser drar du ut i badbrallorna och planar som aldrig förr. AHD FD 74 funkar också men det behövs några m/s extra.87:an och 74:an behöver kompletteras med mindre brädor om man vill kunna utnyttja de blåsigare dagarna. Komplettera med en bräda på runt 90 liter när du fått upp vanan lite. Fördelen med att börja med att införskaffa en större bräda med en rigg på ca 9-10 kvm är att du snabbt får upp antalet timmar på vattnet och på så sätt får chansen att utvecklas nåt grymt. Vill du verkligen surfa ALLA dagar behöver du en ännu större rigg. minst 11 kvm.
Målet bör vara på att ha en Widestylebräda typ AHD Free Diamond 87 med 9.0 och 11.0 + en bräda på ca 90 liter med 6.0, 5.0 och 4.0. Då täcker du in alla vindförhållanden. Ett 9.0 av en racingmodell är normalt gjorda för att kunna hållas i extremt mycket vind vilket gör att du utan problem kan hålla det ner tills det är dags att rigga 6.0.
Lycka till!
/Gustav -
Med din kunskapsnivå och att du vill köra wave/ freestyle så skulle jag rekommendera 100 liters brädan. Med en 7.5a kommer du plana i stadiga 6 till 7 m/s och du kommer ha roligt upp mot 12-14 m/s med rätt segel och fena. Man klarar sig långt med en bräda om man har flera fenor. T ex en lite rakare freeridefena (leveras ofta med brädan i 100 liters klassen) på ca 30 för 7.5 till 6.0 och en våg fena 22-24 för 5.0.
Med exempelvis en 100 liters freeride som fanatic cross 100 och en segellinje på 7.0-7.5, 6.0 och 5.0 täcker du in ett väldigt stort vindregister (ca 6-14 m/s). Förutom brädan så satsa mest pengar på en bra 7.5 rigg med en lätt mast då det är det du kommer använda mest.Håller med Gustav ovan om du kan tänka dig två brädor i framtiden. Då kan du börja med den lite större för att lära dig snabbare och sen komplettera med en mindre…
-
Lätt, medel och hårdvind är väl något relativt. En formula seglare tycker nog att lättvind är 3-4 m/s och hård vind 10-12 m/s medan en freestyle/wave seglare tycker att 7 m/s är lätt och +16 är hård vind.
Skulle dock gissa att fabrikörerna använder något som:
lätt = 4-7 m/s
mellan 7-12
hård 12 -…… -
Hmm! Nu har jag fått tips på 100-150 liter. Tackar så mkt för all bra information men jag är fortfarande förvirrad.
Volym storleken beror ju på två faktorer, hur duktig man är och vindförhållanden. Med tanke på min vikt och att jag inte är en komlett nybörjare så inbillar jag mig att 115-125L borde vara ok för mig. Nästa problem är vinden. Tex i somras blåste det nästan aldrig. Var ute i Göteborgs skärgård och fick simma in flera gånger för att den lilla vind som fanns dog ut, man jag antar efter att ha läst på denna sida att denna sommar var en av de sämsta. Det är ju som roligast att vara ute när det blåser på lite och hur funkar en 125 liters bräda då? Blåser det någonsin på? Ni västkusts surfare borde ju veta hur vädret BRUKAR vara. Dvs vilken storlek som passar bäst! Är grymt fundersam om man borde kliva ner mot 100L gränsen eller upp mot 130. Tror att 130L och uppåt inte är så skoj när det blåser någorlunda hårt??
Enligt tidigare inlägg passar 130L till 4-7m/s, inte så stort spann!!!Hur rolig är egentligen en 125L bräda när det blåser? 100,125 eller 150 vad tror ni? Mer tips!!!!
Jag vill ju ha en bräda som funkar hyggligt BÅDE när det inte blåser så mkt och när det blåser mer. Är detta omöjligt?
Tack på förhand
Matta P -
Måste du bara ha en bräda? Du kan ju få 2 bra brädor begagnade för en hyffsad peng. Normalt blåser det bra här på västkusten, 10+ m/s är inget ovanligt när lågtrycken passerar och då vill du inte ha ett stort schabrak under fötterna. Själv har jag bara en vågis på 76 l. Funderar dock på en större freestyle för att öka surfdagarna. En beggad Score 111, Skate 63, Twintip L eller likn. Med 7 kvm segel planar man i sjöbrisen på försommaren. Vill du bränna rakt fram är nog en freeride på 110-120 l bättre. Men som sagt, en vågbräda är ett måste, beror på vilken nivå du är på iofs…
Du behöver 2 brädor hävdar jag bestämt =) -
Kombinationen att få allt i ett är tyvärr omöjlig. Om ditt val är att enbart ha en bräda, så borde en freeride på 115-130liter vara rätt lagom. Går att använda i lättare vindar (dock inte 4,5ms) men du kan ta dig hem om vinden lägger sig. Samtidigt finns det även potential en bit upp i vindregistren när det brallar på, men den blir begränsad.
Som östkustbo vet tom jag att det blåser på västkusten, och som du påpekar så har den här sommaren varit riktigt usel för alla utom formulaseglare. Men….trösta dig med att det inte varit en normal svensk sommar. Vanligtvis ska det regna och blåsa samt svinkalla nätter så hav tröst!
Om jag nu vore i din situation kanske man skulle kika på beg marknaden istället. Du skriver att du inte är direkt en rookie och då kanske två brädor kan vara ett bra alternativ. Två stycken beg freerides får du för samma pris idag som en ny, och då talar jag om två st 00, eller om du har tur 01-02. Skillnaden mellan årsmodellerna är inte så stor, åtminstone inte för dig, för proffset kanske det har betydelse. Med två brädor kommer du får fler segeltimmar som gör att du utvecklas fortare och blir inte besviken på att det blåser för mycket eller lite. -
starboard 111 carve är en kanonbra allroundbräda.segelstorlek från 5,0-7.5m2.planar tidigt och funkar i vågor, dock inte för stora.Mycket lättgippad och skön att segla.
Logga in för att svara.