Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädkonstruktion och Innegra

  • Brädkonstruktion och Innegra

    Publicerad av rrd på 13 oktober, 2012 vid 10:48

    Sen några år tillbaka har Innegra ersatt Kevlar i brädkonstruktioner, som jag uppfattat det.
    Carbon/Innegra-konstruktioner används.

    Vilka fördelar finns?

    Lite ledning kan man hitta i F1-kretsar:

    Conclusions and recommendations

    This rather simple but effective evaluation has proved conclusively that not only are Innegra reinforced composites able to satisfy Article 3.4.3, they are superior to those materials presently selected for this task. Furthermore they are considerably cheaper (around 1/3 to ½ the price of Kevlar); inert to environmental damage; electrically insulating and the fibres are easily recycled. Although ours was the first attempt to prepreg Innegra fabric it was, using Cytec’s expertise, achieved with ease at the first attempt requiring no special processing conditions and could be integrated into existing production runs at no extra cost. It is recommended therefore that Innegra is given FIA approval for use on Formula 1 cars.

    http://innegratech.com/home/wp-content/uploads/2012/03/Savage-White-Paper.pdf

    bjorn-daniels svarade 12 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • svenne

    Medlem
    13 oktober, 2012 vid 15:15

    Innegra är plast. Den är mycket mer elastisk än andra fiber så även om man skulle göra århundradets kastfall är det större chans att brädan håller ihop än utan innegra. Konstruktionen går fortfarande sönder, men fiberskiktet håller ihop.

    Att något pucko från första början fick för sig att stoppa aramid i brädor är inget annat än sälj-tech. Helt värdelöst.

    Carbon/Innegra hybrid flex – YouTube

  • surfslusken

    Medlem
    13 oktober, 2012 vid 17:03

    E inte Dyneema i stort sett samma material men annat varumärke?
    Bara för o få igång Svenne nu när man spillt upp kvällens första rövin här ute på
    En ö i STOCKHOLMS! Skärgård.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    14 november, 2012 vid 14:33

    Blir inte det likartade problem vid slipning som med Aramid?
    Termoplaster är ju inga höjdare att slipa på.

    Sen undrar jag hur bra eganskaperna egentligen är mot kol och glas?
    Tittar man i datablad så är ju både E modul och brottgräns inga höjdare.

    Att laminatet klarar ett kastfall och håller ihop är ju bra men jag antar att den andra fibern (kol eller glas) kommer att gå sönder och då måste man reparera brädan ändå.

    Den här egenskapen är ju bra om man har något som ska absorbera mycket energi och det är ok att det går sönder (typ skyddsutrustning som ska bytas ut efter en olycka)

    Så vad är vinsten förutom pris och slagsegheten?

    Coolhetsfaktor (inte att förakta i marknadsföring)?

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädkonstruktion och Innegra

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.