Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädor för nybörjare…

• Brädor för nybörjare…

Publicerad av soundwave på 9 januari, 2005 vid 20:45

Jehepp, då återkom den stora frågan… vilken bräda ska man välja (som vindsurfare i 16-17 års åldern, 75 tung, 180 lång och en sommarerfarenhet av brädsegling)???

Jag har funderat på två typer redan nu:

1) Bred nästan Formula bräda (Nya tekniken, antagligen dyr)

2) Mistral (Snart relik, Troligtvis billig)

Någon som har litte tipps för en kille som har beslutsångest..?

confused.gif

vinta_kestrel svarade 20 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • nordgren

Medlem
    9 januari, 2005 vid 20:57

Ojojoj, skippa gamla pråmmodeller och köp en modern (00 och framåt) bräda begagnad så kommer du undan billigt.

Misstänker att du kan dra rigg och ta dig från a till b, då kanske något på ca 80cm i bredd och 140-160 liter passa. Då har du en stabil och pättplanad bräda som tål misstag. Något i stil med denna som säljs här på konfen.

Titta regelbundet under ”säljes” här i konfen så dyker det säkert upp något.

• nordgren

Medlem
    9 januari, 2005 vid 20:58

Obs, det där är förra årets så det går helt klart att komma under billigare om man köper äldre.

• herodude

Medlem
    9 januari, 2005 vid 21:00

ja inget gammalt det lbir rå tråkigt, å verkligen inget förlitet heller cirkus 230 liter skulle jag gissa på är lagom…

• surferboy

Medlem
    10 januari, 2005 vid 08:18

Kolla in AHD Inspiro 87 som är en modern bräda. Kort och bred med mycket volym. Fördelen med denna bräda är att den är styv, lätt och däreigenom snabb men samtidigt slagtålig. Vi säljer den därför som nybörjarbräda fastän den egentligen är avsedd för mer avancerade seglare.

Mvh,
    Gustav
    Wallén Sports
    http://www.north-sails.com

• jakob_s

Medlem
    10 januari, 2005 vid 09:39

Soundwave, Jag ordinerar RRD Evolution 360..
    För mig har den agerat ”förstariktigabräda”
    Jag har kört den i sommar och jag älskar den..åka med midje sele i forstroppar ”skutta” och gippa är vad den lärt mig..
    Jag väger 85 kg, sommarstuge pråm surfade innan.

Evo’n är kort och bred 250*75, jag köpte den som 140l (de flesta hävdar nu att den är och alltid varit på 150l)
    Den har ett mjukt ”varmt” softdeck.
    är nog den nybörjar bräda som är snabbast i reaktionerna när man ska fotstyra..
    Den är snabb livlig (för modellen) och planar mycket tidigt..

Kan du grunderna i ”pråm segling” så är nog Evo’n en riktigt bra Nyb/forts bräda för dig..

Kan du inte pråm segla så bör du nog gå upp några cm i bredd och några liter..Glide’n på 160 är riktigt stabil (då jag antar att den är snarlik Hornet 155 som jag surfade i Egy)

Enda Nackdelen med RRD’n är att dom inte finns på beg marknaden..

• rasmus_w

Medlem
    10 januari, 2005 vid 09:52

Jag provseglade en evo en gång och blev överraskad av hur kul en gammal räv som jag kan ha på den. Däremot tyckte jag det berömda mjuka däcket var mer än lovligt halt. Hur är det med greppet på den, ni som använt den mer?

• styret

Medlem
    10 januari, 2005 vid 10:02

jakobs förslag är bra. evolution är riktigt bra. vi har köpt två sånna till klubben och folk är riktigt nöjda med dom. tyvär är dom rätt svåra att hitta på begagnatmarknade.

en större freeridebräda på 140-160 bräda blir nog finfint det med. försök inte hitta en som ionte är superfin då du lär slå sönder den en hel del, men det är bra, då lär du dej laga pryttlarna med.

• jakob_s

Medlem
    10 januari, 2005 vid 10:03

Ja visst den är trevlig ! smile.gif
    Att den skulle vara hal har jag jag aldrig tänkt på..Har aldrig stött på problemet

Jag anv iofs ”nästan” alltid skor..

• rasmus_w

Medlem
    10 januari, 2005 vid 10:24

Nej, med skor har man sällan halkproblem, snarast lite för bra grepp ibland. Å andra sidan ska man segla barfota om vattnet inte är för kallt, bara fötter mot ett däck med bra grepp ger överlägsen känsla, jag tycker den känslan är värd skärsåren man får om man som jag surfar på ett ställe med mycket vassa stenar, snäckskal och glas på botten.

• jakob_s

Medlem
    10 januari, 2005 vid 11:52

Det stämmer..barfota ger mycket bättre känsla, ges tillfälle så surfar jag så.
    ofta brukar jag dock tappa och byta denna ”känsla” mot ”okänsla” efter 45 minuters segling..

vassa stenar, snäckskal och glas på botten får mig att tänka på ett fenomen jag kommit i kontakt med. Jag klarar mig nämligen från dom, dom är för ”självklara”.
    Jag har istället en djup, nästan religös, förmåga att få skärsår på helt ”oförklarliga” sätt ofta av, tillsynes, ej existerande objekt..

• rasmus_w

Medlem
    10 januari, 2005 vid 12:12

Hm. Det brukar inte hända mig, faktiskt. Om inte mina fötter domnar direkt så brukar de inte domna senare. Däremot har det hänt enstaka gånger att domnade fötter tinat upp efter en stunds segling.

Vad gäller ”oförklarliga” sår så är förklaringen antagligen att om det man skär sig på är tillräckligt vasst så känner man inte att man skär sig, man bara märker efter en stund att man skurit sig. Vid ett tillfälle råkade jag komma åt en sten när jag simmade inne vid land och märkte efter en stund att det liksom ”fladdrade” om hälen. Långt, djupt skärsår, som tur var hade inget viktigt blivit skadat. Det är vid såna tillfällen man är glad att det inte finns vithaj på Görväln. smile.gif

• soundwave

Medlem
    10 januari, 2005 vid 18:31

Ojj vilka trevliga tipps, jag får undersöka…

pråmen jag seglar kan jag in och ut så det är nog dags o gå vidare… tack för tippsen!

Appropå skärsår så är jag typen som märker det först när det fastnat 2 kg sandstrand i såret crazy.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    12 januari, 2005 vid 07:08

Råd från Säfflebo som surfat i 20 år. För att få många timmar på vattnet i våra trakter bör du nog ha centerbord
    om du bara skall ha en bräda. För ibland att kunna kryssa till fri vind eller hem. Alt. 1 enl. ”Nybörjarråd ..” ex. Fanatic Viper är nog bra och ev. komlettera med en något äldre men billig bräda utan centerbord, typ Bic Astro Rock.

• vinta_kestrel

Medlem
    12 januari, 2005 vid 07:17

Ta även en titt på Starboard Start M. Den är på 180 liter och har centerbord. Det var ett par till salu tidigare i höstas här på konfen.
    Alternativt Starboard Go (utan centerbord samt annan, lättare konstruktion än Start). Go är mer som RRD Evo’n men utan möjlighet till centerfena. Både Go och Evo’n är bra alternativ som du inte tröttnar på alltför snabbt. Dock är de inte lätta att hitta begagnade. Tyvärr är ingen modern nybörjarbräda lätt att hitta begagnad eftersom folk gärna behåller dom för lata sommardagar när de väl lärt sig surfa. Det som gärna säljs som nybörjarbrädor är gamla pråmar och/eller freeride-brädor. Bägge går att lära sig på, men ingen av dom är speciellt bra på det eller att rekommendera att göra det på.
    Ett annat alternativ är att du går en kurs hos t.ex. Surfcompaniet eller Surfers Paradise eller någon lokal vnidsurfingklubb (på modern nybörjarbräda). När du lärt dig grunderna som segla, slå, gippa, dra rigg och kanske t.o.m. vattenstarta så kan du ju köpa dig en freeride-bräda på 120-140 liter istället. Pengarna du kommer lägga på kurs är väl investerade pengar – du lär dig snabbare och summan är ungefär densamma som om du köper begagnade nybörjarprylar och säljer efter en säsong.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädor för nybörjare…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.