Senaste nytt › Forums › brädtips!
- 
		brädtips!Publicerad av anonym-anvandare på 28 november, 2003 vid 11:39Här har ni givit råd förr och nu tänkte jag också fråga. Det är så att jag tänker börja spana på allvar snart efter ny bräda. Har nu en 125l. Jag vill ha nånting som man köra såväl freeride, testa lite i vågor också ska den vara hyfsat lättmanövrerad. folk brukar rekomendera freestyle 100-105l. Men en helt renodlad freestyle vet jag inte om det är rätt. De är väl långsamma? Det kommer ändå handla mkt om freeride. Också hoppas jag på en tur till varberg o känna på lite vågor. Ge mig lite tips på modeller. 3,4 eller 5000 tusen, om det är nåt riktigt schysst kan jag lägga. /Tomas herodude svarade 21 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 14 Svar
- 
			14 Svar
- 
Jag har en JP freestyle/Wave 91 liter som jag är super nöjd med, brädan är går att köra vågor med ner till 5.0 sen känns den för stor. 
- 
Naish supercross 250 (04an) recenserades ju i senaste Windsurf magazine. Fick utlåtendet att den är mer en snabb freeride med nära nog slalomegenskaper i speed än en vågbräda, men kan ju även åkas i vågor. (Är ju trotts allt en vågbräda) 
 Fast den kanske är lite dyr och liten? 85-90 liter…Även föegångarna är lika kanske någon annan kan svara på?? 
- 
Jag måste säga att jag är nöjd med min F2 max2air. Den skall vara en blandning mellan freeride 40%, wave 30%, freestyle 30%. Den är helt OK och väger ca 6.5 tror jag. http://www.f2.com 
 H. joke!
- 
Ge mig nu lite fler förslag på brädor. Behöver inte va nya 98 o framåt ungefär! 
- 
Det funkar ju med i stort sett de flesta små freeride brädor. Ta en liten Fanatic Bee eller så så kan man åka i vågor om man vill, speciellt när man är nybörjare så spelar det inte så stor roll. 
 Har en kompis som kört sin Fanatic megahawk (100 liter och från 1995) i vågor och han hoppade som fan, inga problem.
 Den är väldigt lik Bee modellerna, och dom är riktigt snabba när man pushar dom!
- 
Har en ruggigt snabb och grym freemove bräda Mistral Switch 97L -02 som säkert skulle kunna vara ngt. 
- 
Hej! 
 Har en bic tabou 110liters 3s till salu.
 Den e riktigt grym för feeride och freestyle och mindre vågor, går hur fort som helst. Har kört den mk. i danmark i lite mer krävade förhållanden och det har varit kanon. Funkar bra med segel från 7,0 – 5,2, Köpte till en fena, 31cm freeride som klarar av lite mera tryck från bakfoten… Orginalet är 28cm, och har lite mera våg shape, Bättre grepp i svängarna!
 Den blev hyllad i testerna och har en mycket snyggare design än don nya 3s… Årsmodell -00Pris m. boardbag och extra fena + ev. frakt 5000:- Ring på 070-7900199 ”NO WORK TEAM” 
- 
Kan det vara nåt. Tycker den ser schysst ut! Den är är väl inte helt renodlad freestyle? 
- 
Går i samma tankar, men från 125L till dryga 100 är väl ingen stor skillnad? Funderar på neråt 80L borde väl vara nåt, eller. Min 125L tar ju segel ner till 5,3 så jag vill inte köpa en 100L som tar ner till 5,0. Eller är jag fel ute? Jag väger 70-75pannor! /Matta P 
- 
Tror inte du kommer att känna nån större skillnad i fart mellan en freestyle och en freeride bräda, ialla fall om du inte väljer de mest extrema frestylebrädorna. Tycker själv att skillnaden mellan min gammla mistral flow bräda och min nuvarande Jp freestyle/wave i fart är ganska liten, men så kör jag oxå wave och freestyle segel som kanske inte har speciellt hög toppfart. 
 Men å andra sidan så var det faktisk ett nocam segel som vann gwc speedtävling.
 Vill du ändå ha en freeride bräda så kan jag rekomendera flow brädorna, de borde du kunna få för mellan 2000 och 4000 kronor. 276 som jag hade funkade med segel från 7.5 ner till 5.0 och vid femnoll kan det ju bli lite vågor att leka på. Sen är det ju ingen toppenbräda att surfa i vågor men den funkar helt klart de första trevande gångerna, och sen när man blir helt såld så är det ju bara å gå å köpa sig nån billig liten vågis!
- 
Nej, inte helt… Dom nya 3s:arna är mera rena freestyle brädor än den här. Funkar skitbra att bränna fran o tillbaka med o hoppa o skutta, ja hittade den extra fenan efter en j…la massa letande i en surfshop i danmark och med den så e brädan as skön att freerida på. Sätter man på orginalet så har det lite mera freestyle känsla, 
- 
hmm mistral flo??? -00 de finns tidigare åsså men jag har en 00 284 (den stora 113 L) å den e rätt go snabb´planar tidigt å du kan ju rida sketna vågor me den.. men kanske inte det bästa på den punkten men helt klart något å kika på… 
Logga in för att svara.