• Publicerad av anonym-anvandare på 26 oktober, 2004 vid 19:48

Hej expert!

Jag har återfallit i surf och skall köpa nya prylar men eftersom det var ca. 14 år sedan jag köpte något nytt så har jag lite dålig koll. Efter att ha läst lite tester så ser jag tre alternativ som verkar bra för mig JP F/W 98, JP SuperX 104, Mistral Syncro 103. Vad har ni för erfarenhet av dessa brädor? Vad skiljer sig mellan dem? Vad blir skillnaden med en bräda runt 90 l. (manöverbarhet, planing etc.)?

Jag har tidigare surfat mest på västkusten (> 10m/s), men även vågor i Apelviken o Klitmöller. Dagens/framtidens surf blir mest västkusten, typ bump/jump eller nåt. Jag gillar hög fart, carving o hopp, dvs. inte så mycket freestyle.

Mått 185cm/95kg
    Nuvarande kit: Tiga 260 bredd 55 volym 90 l. + två gamla slalomsegel

Jag hade tänkt mig följande segel i mitt nya kit: Freeride 7kvm, freeride/wave 6kvm, wave/freeride 5kvm. Vettigt?

Tacksam för svar /e

anonym-anvandare svarade 20 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • hankloose

Medlem
    26 oktober, 2004 vid 22:55

Tror Jp FW e det klart roligaste alternativet med mistral som god tvåa!Jp super x e kul så länge du ska segla rakt fram å fort som fan men förvänta dig inte nån jätte kul down the line segling!Har kört syncron som e lite för livlig och orolig i vattnet vid höga farter men svänger å hoppar bra!!Har faktiskt aldrig testat Jp FW brädorna men man har ju hört så himla mycket gott om dom så det kan knappast va ett dåligt köp!Jp FW e nog det mest allrounda du kan få tror jag!!

MVH

Henke

• anonym-anvandare

Medlem
    27 oktober, 2004 vid 07:19

eller en Starboard S-type!

• nordgren

Medlem
    27 oktober, 2004 vid 11:00

Mistral syncro är ju mest allround. Den funkar fint i vågor och är även fart i.
    super-x är ju grym fart men fungarar nog inte så bra i vågor och EW funkar väll i vågor men är mest freestyle och inte så fett med fart.

Mitt val hade lätt fallit på syncron. Riktigt allround och har fått grymma resultat i tester.

• chrillecarlsjo

Medlem
    27 oktober, 2004 vid 12:39

JP FSW skulle jag rekomendera, har inte kört 98L men jag har kört lillebrorsan 91L Och den var riktigt trevlig, tidig planing, kul i vågor, bra svängegenskaper. Men jag har ju inte testat Super X eller Syncro, så jag vet inte hur dom är. Men jag skulle valt JP FSW.

/Chrille. wink.gif

• mickez

Medlem
    27 oktober, 2004 vid 12:56

”västkusten, typ bump/jump eller nåt. Jag gillar hög fart, carving o hopp, dvs. inte så mycket freestyle.”

JP X-Cite stämmer väl ganska bra in där?

JP X-Cite

en bräda jag skulle räkna in i ekvationen…!

• anonym-anvandare

Medlem
    27 oktober, 2004 vid 13:50

Hej, har kollat in X-Cite oxå o den verkar kanonbra till 80% av de förhållanden jag kommar att surfa i dvs. inomskärs halvbyig 10-14 m/s, men jag är lite skeptisk att den skall vara för bänglig o fladdrig i tuffare förhållanden (=riktigt bra förhållanden med jämt drag i vinden o lite högre vågor), det är ju dom dagarna man minns! Eller? Så här säger Windsurf ”yet its lively feel does make it a handful if you want to take it out in rough water with powered smaller sails”

Tack för tipsen /e

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.