Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Brädvolym
-
Brädvolym
Publicerad av anonym-anvandare på 10 juni, 2004 vid 16:06Hur funkar det med brädvolymen?
Vid vilken storlek kan man stå på brädan när den ligger stilla?
Sjunker en 120 liters bräda?diil svarade 21 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar -
3 Svar
-
tja..jag har en 118L bräda och jag väger 67kg och jag varken flyter eller sjunker. kanske flyter lite mer än sjunker till och med
-
Man brukar väl säga att man ska ha bräda volym + 30liter för att kunna dra rigg på den. Men det är nog att rekommendera att du har mer än 130liter om du är nybörjare oavsett vikt.
Militärens bräda verkar konstig (51liter över), ställ dig på vågen igen../Lars
-
Archimedes princip:
En kropp som helt eller delvis nedsänkes i vatten flyter upp med en kraft som är lika med vikten av det undanträngda vattnet. Om flytkraften (det undanträngda vattnets volym) är mindre än kroppens tyngd sjunker kroppen.Alltså, en bräda på 100l kommer under perfekta förhållanden ligga just under ytan om man väger 100kg och står mitt på den (eftersom en liter vatten väger ett kilogram). Men då får riggen, fenan, brädan och resten inte väga nåt. I verkligheten, med en bräda på 7kg, rigg=8kg och 5kg hängsele, våtdräkt och speedos, kan du flyta med max 80kg fläskpannkaka under rygghåret. Och eftersom bara fega surfare balanserar perfekt mitt uppe på brädan behövs 10kg säkerhetsmarginal. Voila! Kroppsvikt + 30l!
Själv väger jag 90kg och seglar (oftast) 116l, det funkar bra att dra segel på den, men kompisar som vill prova för första, andra och tredje gången tycker den flyter för dåligt. Är du nybörjare så skaffa alltså gärna en bräda med volymen kroppsvikt + 40l. Och ju bredare desto stabilare.
/D
Logga in för att svara.