Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Bränsle…?!?

• Bränsle…?!?

Publicerad av heggis på 11 mars, 2006 vid 10:13

Har inskaffat en ultimat surfmobil, en fiesta 1,1 från 85 (ja, det är helt tillåtet att skratta..). Till mitt stora okunnande om bilar, vad tusan ska jag tanka den med? (och ja, nu är det tillåtet att skratta ännu mer…). Vet inte om bilen har katalysator, men tror inte det. Står inget om det i instruktionsboken, men killen på macken trodde att den hade det. Så vad ska jag hälla i, och måste man använda blyerstattningsmedel eller vad det nu heter…??

santawasasurfer svarade 19 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • jonaish

Medlem
    11 mars, 2006 vid 10:46

Gamla bilar ska klara mer än nyare, bosse tryckte ner lite socker i tanken på en gammal volvo å den gick lika bra å skar lr stoppades inte igen…..
    (lr e de bara en skröna)
    shells V-POWER ska no gå hehe .. min polare kunde inte känna skillnad på diesel å 95:a så han tanka sin gamla trale me 95:a nä de skulle va diesel blåst jävel men tralen gick bra ändå 😀

• getwet

Medlem
    11 mars, 2006 vid 11:55
    Heggis wrote:
    Har inskaffat en ultimat surfmobil, en fiesta 1,1 från 85 (ja, det är helt tillåtet att skratta..). Till mitt stora okunnande om bilar, vad tusan ska jag tanka den med? (och ja, nu är det tillåtet att skratta ännu mer…). Vet inte om bilen har katalysator, men tror inte det. Står inget om det i instruktionsboken, men killen på macken trodde att den hade det. Så vad ska jag hälla i, och måste man använda blyerstattningsmedel eller vad det nu heter…??

Ska inte garva…….:wink:
    Tanka du det billigaste möjliga, det vill säga 95 oktan. Motorn kommer inte att ta skada av det. Du behöver inte något blyersättningsmedel. Du skulle kanske tom kunna blanda ut bensinen med 20-30% etanol. De flesta bilar går utmärkt på det, speciellt de äldre med förgasarmotorer.

Nästan helt säker på att den är utan kat, tror det var 1986-1987 som det blev krav på kat för alla nytillverkade fordon. Några hade det redan tidigare men jag tror inte att det satt på en 85 fiesta.

• heggis

Medlem
    11 mars, 2006 vid 12:44

Så bra, då är det ju bara att fälla baksätet, in med brädan (fördelen med att vara vågsurfare), tanka 95 och dra och surfa. Tackar

• santawasasurfer

Medlem
    11 mars, 2006 vid 14:36

du kan vara skit lugn att köra utan blyersättnings medel.. jag kör folka 67an utan, inga problem. polaren har en opel 61a kör också utan absolut inga problem. kravet på katalysator kom 1988 då det också blev hårdare med motorbyte.. så byt motor om du vill med men se upp med vad du stoppar i allt går inte bra..

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications