Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › brunotti ?
-
Brunotti i hundra 180. Grymm bräda. En av dom bästa! inget snack om det.
-
oj oj oj…
Nu när jag skriver detta så kommer jag att få några mot mig men det är bara vad jag tyckerLaminat brädor e skit!
mitt sunda förnuft säger mig nu i efterhand att högtryckslaminat, som ex perstorpslaminat, håller inte för flex…ta själva en bit laminat i handen och böj på det, vad händer?
visst e det slitstarkt! men om man ska bygga en bräda med laminat så ska den vara styv!
Ni har säkert sett bilder på min Brunotti wood… laminatet sprack rakt över ock en bit på 1.5dm lossnade tvärs över brädan…
nu var det en riktig vurpa men själva kärnan klarade ju sig och översidanNu e det ju så att själva brädan e grym!
en av dom skönaste i år imo!Jag slipade bort bottenlaminatet på min brunotti och lade två lager kolfiber i stället(ett i 45 och ett i 90 grader) så nu går benen av före brädan
En annan nackdel med laminatbrädor e att dom blir tyngre…
Fick möjligheten att kännabåde på en tablas och an august i går och tablasen var nog ca 1kg tyngre!Fast Tablasbrädan var nog snyggare…
Detta är min uppfattning och det bygger bara på min erfarenhet!
/Petter. -
Spelar ingen större roll för de som kör Tablas. Skulle laminatet lossna får de en ny bräda direkt!
Har byggt över 50 brädor med formica och jag har fått in 2 reklamationer pga spricka i laminatet, så jag skulle inte påstå att det är ett problem.
Brunotti bygger 20 formicabrädor om dagen i sin lilla fabrik och då blir det svårare att hålla 100% noggrannhet i varje moment. Det är t ex viktigt att formican är absolut ren före laminering. De använder även en snabbhärdande epoxi med högre viskositet som inte häftar i närheten lika bra som en lågviskös 24h epoxi.
Var bara tvungen att säga emot lite…
/Chrille
-
hur kan en bräda på ca 2 kilo vara 1 kilo tyngre än en annan bräda?
-
Svar till:
Spelar ingen större roll för de som kör Tablas. Skulle laminatet lossna får de en ny bräda direkt!
Har byggt över 50 brädor med formica och jag har fått in 2 reklamationer pga spricka i laminatet, så jag skulle inte påstå att det är ett problem.
Brunotti bygger 20 formicabrädor om dagen i sin lilla fabrik och då blir det svårare att hålla 100% noggrannhet i varje moment. Det är t ex viktigt att formican är absolut ren före laminering. De använder även en snabbhärdande epoxi med högre viskositet som inte häftar i närheten lika bra som en lågviskös 24h epoxi.
Var bara tvungen att säga emot lite…
/Chrille
[/ QUOTE ]
säga i mot och säga i mot…förtydliga menar du?
Jag e nog bara så mycket mot laminat för att jag gillar lätta brädor kanske…och för att min brunotti inte tålde en hård landning (på vatten inte sten!!! )Som sagt på min brunotti syndes tydligt att epoxin inte fäst ordentligt, det var stora partier där det var ljusare=luft!!!
Och jag råder alla jag känner att köpa av Svenska brädbyggare i stället för ”märkesbrädor” dels e det ju lättare att reklamera och så får man ju en så som man vill ha den! + att dom oftast e lättare än produktionsbrädor!!!
Laminat eller inte men det är nog en smaksak… laminat är ju outstanding när det gäller att tåla slitage, den ser ju ny ut efter en hel sommar(vid normal åkning…)
däremot så e ju en bräda utan laminat/plastbelag mycket känsligare för stenar/sand/grus, båtar…
Logga in för att svara.