Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › buss tipps!!
-
buss tipps!!
Publicerad av dews på 4 oktober, 2006 vid 10:35Var och tittade på denna killens buss han har till salu… den var asgrym. tycker den är häftig… tyvärr har jag ingen möjlighet att köpa den själv då den inte går in i mitt garage… :frown:
the_novice svarade 18 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Haha:-) Man skulle nästan kunna tro att du gör reklam för din egen ”buss”:-)
-
nej men hade jag haft plats hade jag köpt den, den är ju inte ny fanns ju lite fix på den… typ bromsarna fram behövde luftas och lacken var ful… sen var det bara en enda stor säng bakmed lastutrymme under, men å andra sidan så har den den underbara v4:an och sitt grymma utseende… 😛
-
Har du så mkt saker att du behöver en buss??:D
Går det inte bra med en skåpbil eller ?!?!
ihiiihiihiii,…..
-
Dews wrote:tyvärr har jag ingen möjlighet att köpa den själv då den inte går in i mitt garage… :frown:
Vadådå ställ den på gatan!
-
njae har bara 10 min parkering på gatan utanför och nitiska parkeringsvakter…
-
Ja dom är grymt goa, jag saknar min porsche röda -69:a med B20 motor, dubbla SU förgasare, K-kam, överväxel mm… Gick som ett skott!
Tyvärr är det väldigt svårt att få tag på delar, jag letade mer eller mindre konstant efter reservdelar under de 10 år jag hade bilen. Tex blinkersglas fram och bak är väldigt svåra att få tag på. Huvudstrålkastare är annars samma som volvo 140 så det är inga problem.
Bromsproblem bör man se upp med, att inte ha luftat bromsystemet låter som en mycket svag ursäkt och är ju väldigt lätt att göra!!!
Trumbromsar runtom kräver omsorg, byter man tätningar så bör man även hona om loppen annars är det i princip ogjort arbete. Största varningen är dock bromservona (2st) som inte går att ta isär, och tätningarna går förr eller senare där också. Då läcker det vätska inne i servot (utan att det syns) som gör att vätske nivå sjunker och det blir luft i systemet…
Servona finns inte att köpa nya längre vad jag vet, man får vara glad om man kan få tag i begagnade som inte redan är slut…Lagrena i styrningen är glidlager och behöver pysslas ofta om för att man inte skall få glapp i ratten. Bakaxel är också lite underdimensionerad och ett spårvagnsljud är inget bra tecken. Jag lyckades inte få tag på nya drev till min bakaxel (dom hade gått åt till en mycket dyr ljusstake hos försäljaren) utan jag böt tillslut till en något kraftigare model.
-
Hittade ett gammalt foto på surf ”bettan” taget ca -96, det är inte en slump att jag ligger under bilen och det var en klar fördel att man aldrig behövde lyfta upp den för att komma åt…. 🙂
-
Det ser ut att vara den Engelska versionen av Transit, fel eller?
Om det är den Engelska så finns det massor med delar att hämta på saab, med andra ord även biltema. Minns att jag bytte på min 69:a bromscylindrar som inköptes på OK, del till SAAB. V4:an även den samma som SAAB.
Trummor runt om, hopplöst dåliga bromsar….. -
Helt rätt, bromscylindrar och backar gick bra att få tag på men renoveringsatsen till huvudcylindern var lite svårare att få tag på. Provade inte med england på den tiden men har sett att det rullar en del riktigt skabbiga exemplar där fortfarande.
Jag hade dessutom framsäten från Saaben, med passagerar sätet konverterat till snurrstol…
Logga in för att svara.