Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing bygga bräda

• bygga bräda

Publicerad av mons på 9 december, 2002 vid 20:28

tjena, student som man är så har jag inte så mycket pengar, och tänkte därför satsa på att bygga mig en egen bräda. men jag eftersom det är första gången, så kan det kanske vara bra att ha en mall/ritning, så man inte står där sedan när den är klar, och brädan inte fungerar riktigt som det ska.

är det någon som vet var man kan få tag på någon, eller någons som man kan få rita av? (runt HBG)

tänkte att det kunde vara smart att köra på en liknande modell av de som redan finns på marknaden, och inte komponera något själv smile.gif

tack!

anonym-anvandare svarade 22 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    10 december, 2002 vid 10:13

Kolla på http://groups.yahoo.com/group/boardbuilding/messages
    Mkt bra byggforum med massor av info om allt från enkla plywoodbrädor till vakumbakade kolfiberbrädor .

Annan bra site för hur man bygger vakuumbakade brädor.
    http://www.cabareteairforce.com/pictures/boardbuilding/index2.htm

• mons

Medlem
    12 december, 2002 vid 11:29

iofs. bra sidor, men det är svårt att hitta fakta då det hela tiden kommer in nya svar, och det saknas sök funktion. (svårt att söka på ett forum)

men hittade detta längre ner häer på steffo´:
    ”bygg av plywood 7 + 3 mm blir bra + epoxy eller polyester.
    max 3 cm rocker & en bredd på 40 cm längd 140 150 160 spelar mindre roll. Volym behövs INTE i kite brädor … ”

låter detta vettigt eller? räcker det att ta en 7 mm plywood såga till (”oval” eler?) slipa till kansterna, och sedan lägga på lite epoxy?

inget annat speciellt som man bör tänka på, så att maninte kommer på det i efterhand och får börja om smile.gif

tänkte lite på en annan sak, shapen, ska den ”böjas” upp i kanterna, eller behövs detta inte? OM det nu behövs, hur gör man det lättast? badkar kanske, men stannar den i den formen sen?

och så en sista sak, hoppas att någon orkar svara smile.gif , men den som skrev det inlägget skrev ”7+3mm” vad menas +3mm ? var då någonstans?

tacksam förr all hjälp!

• anonym-anvandare

Medlem
    12 december, 2002 vid 12:25

med 7x3mm skulle jag tro att han menar 7 lager plywood på 3mm var. Brädan skulle alltså bli 21mm tjock (plus någon mm för limmet mellan lagren). Du tar alltså en skiva plywood, och pallar upp den i nos och tail, kladdar på med nåt bra vattenfast trälim och lägger på ett lager plywood till. Sedan lägger du en tyngd i mitten så att hela skiten böjer sig. När limmet torkat har brädan en finfin böj, eller rocker som det heter på ren svenska.

Har man långsamt torkande lim kanske man kan lägga ihop alla lagren samtidigt, jag vet inte.

Vissa föredrar att bara ta en tjock plywood-skiva med en gång, och lägga den i blöt ett dygn eller så, och sedan böja till den, men då får man tänka på att det går tillbaks lite.

Kom också ihåg att polyester och epoxy är jävligt giftigt, om du tänkt hålla på med sånt…

…och så en sak till. Du verkar inte vara så säker på vad du håller på med. Jag försökte bygga en bräda i våras, för då fanns nästan ingenting på begagnat-marknaden, och jag tänkte det kunde vara kul att bygga själv. Den kostade närmare 1000 spänn till slut och blev ändå bara skit, så kolla lite till på begagnat-marknaden. Då vet du ju lite mer vad du får innan du betalar för det…

/Rasmus

• anonym-anvandare

Medlem
    12 december, 2002 vid 12:40
  • otg

Medlem
    12 december, 2002 vid 13:40

Den här sidan är rätt bra om man skall bygga bräda:

http://www.viser.net/~anthwind/

Lycka till/ Olle tongue.gif

• mons

Medlem
    12 december, 2002 vid 13:41

då kan kanske man ska satsa på en beg. ändå. känns bara så jäkla dyrt, inte för att man är snål, utan för att kassan bara är så tom den kan bli. men man får kanske kolla runt lite på beg. marknaden ändå.

har hjälpt min bror att bygga en w-surfingbräda förra året, så lite koll har jag, men då var det inte riktigt samma metod smile.gif men vi har ett öppet garage, där kan man vara för ångorna vändras ut fort.

vad är det annars för bräda som man ska satsa på när man har kört ett år ungefär. har funderat på en TT, men de är ju inte de billigaste.

jaja, får fundera på det. har ni fler råd/tips eller synpunkter så säg till!

tack.

• mons

Medlem
    12 december, 2002 vid 13:45

kanske något tom har en billig bräda liggandes? wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    12 december, 2002 vid 15:40

Om brorsan kan hjälpa dig, så blir det säkert bättre än mitt misslyckade försök i och för sig. Jag byggde den utomhus efter jobbet i mörkret under en helvetes tidspress (ville bli klar genast), och helt utan nån mall att utgå ifrån osv. Det finns ju enstaka bra hemmabyggen också laugh.gif

/Rasmus

• anonym-anvandare

Medlem
    12 december, 2002 vid 16:40

med 7+3 menas 7+3 och inte 7*3… dvs 1 på 7mm och 1 på 3mm! (21mm ply blir väldigt tungt)
    limma ihop med lagom rocker… enklast är ju annars en skiva på ca 12mm. isf spola hett vatten ca 10min och låt torka i spänn för att få en bra rocker (denna kommer gå tillbaka en del). kladda på ngt vattentätt tex epoxi el polyester.

/dadil@home.se
    ps har en beg RRD diTT 173cm för 1500:- i sthlm

• mons

Medlem
    12 december, 2002 vid 17:38

1 på7mm och 1 på 3mm två brädor då eller?

173 tror jag är lite mycket, men jag vet inte. är lite sugen på en bi-direktional. ingen som har en för (+-) 2000 kr?

annars så får jag väl sätta igång att bygga

• anonym-anvandare

Medlem
    12 december, 2002 vid 21:59

7mm + 3mm ska limmas ihop totallt blir brädan då 10mm tjock

• anonym-anvandare

Medlem
    14 december, 2002 vid 15:08

Gå med i stockholms kiteboard klubb.

Du kan börja med yahoogruppen, http://groups.yahoo.com/group/stockholm_kitesurf/ .

Där finns det flera killar som senaste året byggt egna brädor av bla ekonomiska skäl som du kan lära av och diskutera med.

Om du vill köpa demo ex av brädor billigt kan du höra av dig till mig på email jonas.malmsten@transit.se, jag importerar Cyclone brädor från sydafrika och håller just nu på att utvärdera de senaste brädorna så jag har några sprillans prototyper på deras 2003 modeller som jag förmodligen kommer sälja billigt under våren efter jag och mina kompanjoner testat dem.

mvh
    /Jonas

• mons

Medlem
    16 december, 2002 vid 20:10

gick eller försökte gå med där, har fortfarande inte fått den slutgiltliga bekräftelsen av yahoo frown.gif

men vad kommer ungefär det priset att ligga på? på brädan menar jag.

har dragit iväg ett mail till dig också… tänkte inte på att jag kunde svara här smile.gif lite virrig…

• anonym-anvandare

Medlem
    23 december, 2002 vid 20:27

Byggde nyligen en bräda, (bara för att ha något att åka på direkt när isen spricker om ja iinte hunnit köpa). Körde 9mm plywood, tog måtten från en vanlig wipika twintip. sen mitten på brädan, ungefär där man står.. satte jag en extraskiva, också 9mm.. sedan slängde ja på lite båtlack o gamla windsurfingstraps. ”fen-problemet” har jag inte löst än men smile.gif. får väl se hur det går! laugh.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    24 december, 2002 vid 00:14

Återkommer med mer info efter mina kompisar provat och utvärderat cyclone brädorna på fuerte.

mvh
    /Jonas

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing bygga bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.