Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Bygger någon sina SL brädor själva?

• Bygger någon sina SL brädor själva?

Publicerad av 40knots på 3 maj, 2008 vid 21:18

På 80 och i början av 90 talet var produktions SL brädorna bara skräp. Ifall man inte hade tillgång eller råd till Guy eller Thommens superbrädor måste man bygga sina egna missiler. Mina senaste brädor gjorde jag 94 och dom tillverkade jag av 10kg/m2 styrox som jag laminerade med SP115 epoxy och 100% kolfiber. På däcket från masten bakåt använde jag mig av en polyester micro sandwich konstruktion och under fot stropparna och runt mast skenan och fen boxen kolfiber förstärkningar. Boxen var naturligtvis tuttle box som var laminerad fast i såväl bottnen som däcket. Brädorna var lätta, ca 5-7kg och super hållbara. Hur är det idag? Låter min metod gammalmodig? Hur bygger ni era brädor om ni bygger dom själva?

Här är ett foto jag tog här om dagen. Min egen bräda till höger bredvid mina JP brädor.
    http://sports.topeverything.com/default.aspx?p=showprivatecontent&ID=B7C0B2CF

ola-h svarade 17 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • appel

Medlem
    3 maj, 2008 vid 21:29

Byggde -96 senast, den vägde 4.2 innan jag hoppade av den i Årsunda. Sen förstärkte jag den och den blev o väga 4.7 kg. Körde den på speedchallenge -07 på haga park med en tiga bump and jumpfena och blev total tia. Måtten 272×50 80 liter, gippar som en gud. Körde 31,3 knop på crossbana….

• jester

Medlem
    3 maj, 2008 vid 21:35

Ulf Sjöstedt byggde en bräda ifjol, och jag vet ytterligare någon som filar på hemmabygge.. Problemet är väl att dagens brädor är såpass bra, så det är onödigt att bygga själv (om man inte tycker det är kul, såklart). Dave White, Martin VM, Ben Van Der Steen, Patrik Diethelm mfl har ju bevisat detta gång efter annan..

• kapten-k

Medlem
    3 maj, 2008 vid 21:39

Har byggt några i sandwich den sista byggde jag våren 2000
    Den är byggd i polystyren (frigolit-typ) 20kg /kubikmeter utan pådetta r det vakuumlaminerat polyuretan(divinycell) skum som är köpt i skivor h80 5mm i botten och hd100 4mm på däck och kanter.
    Det är 105gr/m2 glasunder all sandwich med förstärkningar av 200gr/m2 kol samt en stripe av riktad kolväv längs hela botten kurvan.
    däcket är 200gr/m2 kol/kevlar +förstärkningar
    botten är 200gr/m2 kol
    Boxarna är inpassade i genomgående block av polyuretan
    Hela brädan är målad med 2komp båtlack

blev en väldigt styv och bra freeride på 266*66 och ca125liter vikt ca 7kg
    Mallar ritades på dator i ett program gjort för brädor.
    med tanke på allt slit, särskilt med spackling och slipning och att material kostnaden blev 3500:-
    Så kan man lungt påstå att det inte är värt det jämfört med att handla en begagnad slalom bräda.

Sen är det ju kul att segla på något man har byggt själv.

• 40knots

Medlem
    3 maj, 2008 vid 22:13

Intressant….. orsaken varför David tex åkete på produktionsbrädor var ju för att han var sponssad av F2 och försökte sätta världs rekord på seriebräda och inte för att de var snabbare. Han och grabbar som Pucher seglade på både custom och seriebrädor. En banbrytare var Olle Siversson som brände på med bara Surfpartner i produktionsklassen. Anyway, brädorna verkar att ha blivit mycket bättre idag och även om jag är lite skeptisk till fintrimmet med fotstropparna tex och sedan hållbarheten så kommer man nog lättare undan med en seriebräda utan att alltför mycket ge avkall på egneskaper.

Kapten K, mina brädor blev nog mycket dyrare än 3500, närmare 6000 om jag inte minns fel. Slipa behövde jag minimalt pga min raffinerade lamineringsteknik. Det var ju en hel massa arbetsskeden men roligt. Borde finnas en klubb var man kunde gemensamt laga brädor. Jag gjorde också flera brädor med divinycell sandwich men det var alltför arbetsdrygt och komplisserat för mig.

appel, kul med din bakom kulisserna historia. 31 knop? Jag har sett videon och det var ju totalt radikalt. Vet inte om jag skulle våga åka på det sättet mera.

• jester

Medlem
    4 maj, 2008 vid 06:50

Japp. David har ju haft det lite som sin pryl att köra produktionsprylar. Patrick satte ju nytt världsrekord på dryga 46 knop nu för standardbrädor, och har ju även placerat sig uppe i toppen på världscups-tävlingarna.

Men hade inte min tumme suttit mitt i näven, så hade det varit ruggigt kul o bygga sig sin egen bräda…

• ola-h

Medlem
    4 maj, 2008 vid 07:06

Jonas Hörnstein med vänner har ju designat att bräddesignprogram, BoardCAD, som är open source, dvs alla kan använda det gratis. Han har också satt upp en CNC fräs i Portugal där han bor och bygger vågsurfbrädor för glatta livet. Jag har nyligen designat en vindsurfingbräda som byggdes i Jonas verkstad. Vi hoppas få upp snurren på vindsurfbrädesbyggandet så småningom och då kan ni med intressanta designidéer som kanske ändå inte vill stå och slabba epoxy i garaget få er drömbräda byggd.

http://www.boardcad.org

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications