Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Byggmaterial!

• Byggmaterial!

Publicerad av udoo på 12 februari, 2001 vid 13:19

Jag letar efter byggmaterial till en kiteboard, eftersom det är samma material i vindsurfbrädor så skriver jag i detta forumet..
    Vem säljer tillräckligt stora block i GBG-trakten??
    Vilken cellplast är bäst och lättast och billigast att shapa i?? epoxy eller polyester spelar ingen roll…

Tack på förhand!

anonym-anvandare svarade 24 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    12 februari, 2001 vid 18:21

Bygg i divinycell och plasta med glasfiber å epoxi. gör detta i lager på lager tills brädan är lagom tjock med ett avslutande glas/epoxi-lager så får du en skottsäker och billig bräda!

Allt kan du köpa på EMPE plast vid sandarna i Götet…

• anonym-anvandare

Medlem
    12 februari, 2001 vid 19:55

Ok, tack!

• anonym-anvandare

Medlem
    12 februari, 2001 vid 19:58

Vart ligger det mer exakt, gula sidorna på nätet funkade inte??

/UDOO

• anonym-anvandare

Medlem
    13 februari, 2001 vid 13:24

Försök få tag i styrofoam från ett bygge, det är lätt (28kg/m3), hårt, lätt att shapa(kan skäras med glödtråd), och så suger det i princip inget vatten alls om du får hål eller sprickor i brädan. Skummet saknar hålrum då det är extruderat. Det betyder att de små skumcellerna sitter ihop genom kemiska reaktioner. Håller själv på att försöka få tag i Sp 115 epoxy (formulerad för brädbygge). Har hittat den på nätet hos http://www.pondussnickerier.a.se Det enda tråkiga är att dom vill ha runt 500:-/kg för den. 5kg köpt direkt från fabriken i England kostar 55£ ! Det är tyvärr ett problem med det också, för att få beställa från tillverkaren måste man handla för minst 500£ eller ca 7000 sek. Skulle du vara intresserad av ett samköp av epoxy, polyurethanlack för finish, väv osv så svara på detta inlägg.
    kolla http://www.spsystems.com
    Dom har riktigt schyssta prylar för både amatörer och proffs

• udoo

Medlem
    14 februari, 2001 vid 00:34

Hur mycket bättre är den specialepoxyn? Jag är inte så väl insatt i byggandet än så jag kan skillnaderna på olika epoxykvaliteer om man säger så =) Men inom en viss framtid kanske det kan vara lönt om det är mycket bättre än båtepoxy..

• ola-h

Medlem
    14 februari, 2001 vid 08:09

Om du skall bygga en kite av wakeboardtyp, kör divinycell eller liknande rakt igenom. Om du skall bygga en lite tjockare, av surfbrädestyp, bygg i EPS (frigolit) eller styro och kör sandwich med divinycell/Airex. En tjock bräda helt i Divinycell blir för tung.

Ola H.

• anonym-anvandare

Medlem
    14 februari, 2001 vid 08:15

Den är lågviskös= lätt att jobba in i väven, kristallklar och framförallt UV-stabil vilket är viktigt. Jag är långt från någon expert på brädbygge men köp ingen epoxy som inte tål solljus!

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications