Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › byta motor
-
byta motor
Publicerad av ollefax på 15 december, 2005 vid 16:17Har en saab 900 -87 med förgasar motor. Fin fin, men den drar en hel del. Vet någon om det är möjligt att putta i en insprutningsmotor utan några större modifieringar?
Har kollat runt på gasinstallation, men politikerna vill inte att gamla bilar ska släppa ut mindre…
getwet svarade 19 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 27 Svar -
27 Svar
-
Att bygga om till insprutning eller byta ”hela paketet” går väl loss på en cirkasådär pengar och lite till. Frågan är om det är relevant att lägga de pengarna på en 87 saab?? Eller hur får du ihop ekonomin att det skulle löna sig…….Gissar att det är bättre att köpa en snålare bil istället. Om det finns en enorm kärlek mellan dig och din finfina saab kanske läget blir annorlunda.
-
a det är ju en väldigt fin norrlands saab, tänkte om man kunde få tag på en billig motor som inte gått så långt, från en bil som har problem med rost eller liknande.
Tror du man behöver byta avgassystem, växellåda och allt?
-
Om du kommer över en med mekanisk insp. Klarar du dig säkert med motor, delar av elsystemet och bränslepump. Sen åker du på att regga om bilen. Tveksam till ett sådant jobb.. Sen kan man ju diskutera hur mycket du sparar per mil…

-
vill du spara pengar eller köra miljövänligare?
sparar inte mkt pengar men det e ju enkelt å köra en förknasarbil på etanol om man vill.
-
du behöver inte regga om bilen är gjord innan 88 vilket innbär att du kan sätta i en annan motor dock så måste den kunna gå igenom avgaskraven och vara avgas certifierad. men det är en del jobb dock inget märkvärdigt.och en hel det pengar är det med
-
Om det nu blir så att du inte ska byta motor och tänker på att köpa ny bil kan du ju åka ner till Tyskland å köpa en t.ex…..
Renault Master 2005 AHK etc.
http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&id=11111111191567384&sprache=1
EDIT: om ni inte kan Tyska kan man trycka längst ner på sidan där står det svenska, så kommer allt på svenska typ
Det går alldeles utmärkt att ändra sina inlägg om behöver lägga till såna saker.
EDIT: och om man nu vill ha det på svenska direkt så funkar denna länken bra till det mobile.de.
/Ola -
Svar till:
du behöver inte regga om bilen är gjord innan 88 vilket innbär att du kan sätta i en annan motor dock så måste den kunna gå igenom avgaskraven och vara avgas certifierad. men det är en del jobb dock inget märkvärdigt.och en hel det pengar är det med
[/ QUOTE ] Tänker inte vara motsträvig.. Men är du helt säker på det??
-
ja det där med etanol är ju lite intressant. kör på 30% nu.
behöver man ändra något förutom mixen? tändningen har det snackats om…
Snackade med en snubbe från foronssystem här på skolan och han hävda att ett stort problem var att etanolen var ganska korrosiv mot gummipackningar och likannde, erfarenheter?
-
Byter du moroten ska den omreggas. Sen om du berättar det var en annan femma. Å andra sidan, byter du från förknasare till insprut lär de nog märka det. Jag har gjort det några gånger och tycker inte att det är värt varken tiden eller pengarna såtillvida att du inte tycker att det är kul att göra det.
Jag måste bara inflika att det blir faktiskt inte ett dugg miljövänligare att byta till etanol. Du kommer fortsätta att släppa ut oxider och det är redan ett överskott. Det blir kanske billigare för dig, men inte miljövänligare.
–S
-
Inte miljövänligare? Vad säger du nu egentligen? Det är väl ändå ett ganska väl belagt faktum att en förbränningsmotor som körs på ett odlat bränsle istället för ett fossilt bränsle får ett kraftigt reducerat koldioxidutsläpp och att koldioxidutsläppen är vårt klart allvarligaste miljöproblem..?
-
Hörru Svenne! Nu är du väl allt ute och cyklar med påståendet att det inte är miljövänligt.
Gaser som påverkar växthuseffekten är i princip obefintliga i E85 (jämförelse med bensin) förutom de 15% bensin som är inblandat i etanol för vanliga bilar. Etanolbussar däremot som körs med 100% ”sprit” påverkar växthuseffekten ytterst lite kontra fossila bränslen. Ett problem som däremot tyvärr ännu finns är faktiskt framställningen av etanol, det går åt mycket energi som i sin tur ger växthuseffekt. Men det troliga är väl att etanoltillverkningen kommer att effektiviseras med ökad efterfrågan.
Det blir inte heller billigare om man konverterar om sitt fordon till 100% etanoldrift eftersom den då ska bestyckas/ställas om till 30% högre förbrukning. Om det INTE görs så blir etanolen en stor miljöfara pga för varm förbränning i motorn.
Att däremot blanda upp bensinen men 20-30% E85 blir både billigare och miljövänligare i en gammal bil, typ förgasarmotor. -
Så länge du bara kör på 30% och motorn fungerar bra behöver du inte göra några justeringar. Om man vill kan tändningen höjas någon grad eftersom E85 är 104 oktanigt. Men det är enbart extremt finlir, och behövs bara när man kör på högre procentsatser eller 100% Men det går säkerligen att höja någon grad eller fler för att effektivisera förbränningen ännu mer. Egentligen kan man faktiskt höja tändningen från rekommenderat på alla bilar ett snäpp, oavsett om den går på bensin eller etanol………huvudsaken den inte spikar. (nu bubblar jag om gamla bilar utan all jobbig superteknik i)
Mig veterligen är bensin betydligt aggresivare mot gummislangar/tätningar än etanol…..häll upp bensin i en plastmugg och ytterligare en mugg med E85 så förstår du.
Samtliga slangar och tätningar som är godkända för bensin klarar E85 galant.
Det finns en bred missuppfattning att grejerna löses upp när man kör på E85, så är inte fallet. Däremot finns det ofta avlagringar i bensintanken pga av dålig bensinkvalite som löses upp av etanolen och kan sätta igen bensinfilter och förgasare. Många tror då att det är slangar och tätningar som löses upp……..
Problemt avvärjs enkelt genom att succesivt övergå till E85, montera in ett externt genomskinligt billigt filter som byts när man ser om det ”kläggar” igen. -
Högre förbrukning (sämre energiinnehåll) och mer energiåtgång vid tillverkning, dessutom klart som korvspad att etanol genererar växthusgaser, speciellt om en gammal sunk-Saab matas med det.

Eller, hade du kat?.. -
Nu hjälper inte det här till i byta motor-frågan. Men…
Svar till:
…faktum att en förbränningsmotor som körs på ett odlat bränsle istället för ett fossilt bränsle får ett kraftigt reducerat koldioxidutsläpp…
[/ QUOTE ]
Visst har du rätt J-F, men det beror ju också på VAD för motor det handlar om, och den här lär inte ens ha en kat och om den nu har det så tillhör den kategorin katten-sitter-numera-där-för-syns-skull. Förgasarmotorer är inte världens bästa i förbränningssyfte heller.
Jag tycker verkligen att miljövänligare alternativ ska användas ifall det går. En etanoldriven miljöbil ska inte släppa ut mer än vad råvarorna binder under odlingsperioden. Som jag nämnde tidigare är utsläppen större än bindningsmängden. Så länge motorn släpper ut någonting överhuvudtaget – bidrar den också till överskottet.
Jag säger definitivt inte emot att etanol är bättre än bensin. Däremot opponerar jag mig mot att det skulle vara mycket bättre i det här fallet.
–S
-
Det här har jag just läst två kurser i så det här kan jag!
Vid förbränning av etanol sker lika mycket koldioxid utsläpp som vid förbränning av fossila bränslen. Skillnaden är att när växterna (som blir till etanol) växer upp så förbrukar de lika mycket koldioxid som uppkommer vid kommande förbrännig. Så går man över till etanol drift kommer nettotilskottet av koldioxid vara noll.
Vad gäller övriga utsläpp är inte etanol bättre än bensin. (om jag minns rätt)
Angående gummikorrosionen var det från fordonsystem på universitetet, så han borde veta vad han pratar om, men det kanske bara är i teorin … som det brukar vara här …
Jag kan tänka mig att gummi packningarna i bensinpump och liknande är anpassde för Just bensin, men när det kommer något annat…
Logga in för att svara.