Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Byte av bräda på G…
-
Byte av bräda på G…
Publicerad av reklem på 5 april, 2007 vid 11:58… och jag har bland annat spanat lite på Tablas, Underground (FLX) och Fanatic (Deleau/Mc Queen). Någon som har något att säga om dessa?
gurra_g svarade 18 år sedan 17 Medlemmar · 25 Svar -
25 Svar
-
Jag kan varmt rekommendera Tablas. De är lätta, i princip omöjliga att knäcka och otroligt goa att köra på. Ett extra plus är ju att det är svensk design.
-
Har underground själv. Gillar den men skulle jag byta så skulle det bli Tablas. Bra hållbara plankor och inte minst för att det är svenskt!
/Magnus -
Hrrmm..
Jag är ju inte direkt nå kiteproffs, (så jevla grön man bara kan bli)
Men jag har åkt riktigt många olika wakeboards så jag snor min erfarenhet därifrån.Liquid Force (oftast shapade av : Jimmy Redmond) har verkligen lagt ner mycket reseach på att få till dom perfekta kanalerna på brädor.
När man åker wakeboard så är skäret ALLT! , Det är skäret som gör att man får tätt tryck så man får rätt pop, det viktigaste av allt är skär!
Det som gör en jevla skillnad för att få bra skär är hur pass bra kanaler och konkaver där är i brädan.
Den skönaste brädan jag åkt på (LF Helix på plattvatten) hade inte ens några fenor, så jevla bra utformad så man körde med rena skär av att bara brädan greppade tag i vattnet.
Sen kommer jag ihåg att första gången jag såg riktigt kite fottage (My House av FLF productions) så körde Lou Wainman på LF trip 32an ,, så Liquid Force har varit med sedan day one.
Tror mycket på Liquid Force, fattar inte varför det inte är större i Sverige.
Men som sagt, jag är dum-noob på kiteboard…. men just you wait!!
:santa:
-
-
Utan Liquideforce Picklefork hade det inte funnits några kitare i Sverige en gång i tiden hade LF 100% av brädmarknaden i Sverige. Alla har kört Picklefork.
Men i samband med murens fall så upphörde även LF;s monopol och andra aktörer började ta delar av brädmarknaden.
-
Jag har precis fått hem en LF 134 Mission. Köpt helt osedd baserat enbart på att jag haft enormt bra erfarenheter av LF wakeboards. 🙂
precis som om du inte visste det redan.. men i alla fall .. haha
-
I would have bought the tablas if those are the only boards you are interested in… speak around to the locals using them, cos everyone I speak to seem to have boards with different stiffness and so on. I aint sure which model or year is the best if I am being honest though.
-
Cabrinha Custom 133 är den goaste brädan jag kört riktigt mycket bättre alla andra jag testat…
-
@Reklem 374663 wrote:
… och jag har bland annat spanat lite på Tablas, Underground (FLX) och Fanatic (Deleau/Mc Queen). Någon som har något att säga om dessa?
Med tanke på ditt reg datum på steffo så antar jag att du har kitat i ca 1 år?!
Var själv skeptisk till att en bräda med så mjuka tippar som Underground FLX skulle funka bra, men det gör den.Tror att det beror på att den är ordentligt styv på mitten och kanske lite att den är dubbelkonkav.Har en 132 och väger 100 kg, den funkar från lätta vindar till hårda utan att den känns stor och börjar stuttsa.Då det är dags att vända är det bara att trycka till så skär den svängen perfekt,poppar bra……… en kanon bräda. Den bästa som jag provat.
Den är inte supersnabb eller extrem på att ta höjd, men enormt enkel att köra ock hoppa med.Har inte provat någon nyare av Tablas eller Fanatic, men äldre Fanatic var för mjuk på mitten och gick som en ”slanggurka”
Försök att få prova före du köper.
Har en 2006 FLX 32 för 3900 sek och en Ozone Instinct 13 2006 för 6500 sek till salu (båda i kanonskick)
Tillsamans 9 800 sek
till salu för -
hahahahaha
Even though I sell boards I didnt even try something so dirty, as try to sell them!!!!
pm me if you want a custom board made for ya… 5000kr 😉 hahahahahaha. (not tablas though)
Logga in för att svara.