Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen C-däck lätt lastbil?

• C-däck lätt lastbil?

Publicerad av ubbe på 23 augusti, 2004 vid 12:56

Är det nån som vet om det måste vara C-däck på lätt lastbil? Alltså förstärkta däck. Har letat på bilprovning.se samt vägverket men hittar inget.
    Honken

anonym-anvandare svarade 21 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • eddie

Medlem
    23 augusti, 2004 vid 19:00

Jag svarar utan att veta… Men jag har en Jeep Cherokee som är LB-reggad. Däcken som sitter på den är av samma typ som motsvarande bil PB-reggad… Den är besiktigad!
    Borde väl ändå vara översättbart till en annan lätt LB?

• patrikol

Medlem
    23 augusti, 2004 vid 19:51

Vet att det är väldigt noga på Bussar ej godkänt med vanliga däck måste vara försärkta. Så¨är det på min Multivan i allafall. Kolla upp det för annars så går den ej igenom besiktningen eller så får du dryga böter om du fatstnar i någon kontroll. Det handlar ju om vad du får lasta och säkerheten.

• tigger

Medlem
    24 augusti, 2004 vid 07:57

Hej!

Jag har oxå hört att man måste ha typ ”åtta lagers” däck eller nåt på bussar. Men det borde ju bero på vikten på bussen.

E det någon som vet hur länge den regeln har funnits? Jag tänkte nämligen köpa en buss som va besiktigad -97 senast och de e ju jäkligt segt om man måste köpa nya däck för ett par tusen för att de gamla inte duger längre bara för att dom har ändrat på reglerna.

//Surferdavie!

• patrikol

Medlem
    24 augusti, 2004 vid 19:48

Ringde och kollade här i Malmö sådana däck för ett tag sedan 1800:- däcket ville dom ha så kolla upp det.

• anonym-anvandare

Medlem
    25 augusti, 2004 vid 11:47

En polare körde sin folkabuss ned till Skåne i sommras. Den hade inte C-däck. Han fick tre punkteringar på 3 olika däck.
    shocked.gif

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen C-däck lätt lastbil?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.