Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Challenger master

• Challenger master

Publicerad av j_lydevik på 5 februari, 2006 vid 17:02

Hej!
    Skall köpa ny mast och undrar om nån har koll på nämnda master? Challenger short 65%, och Challenger needle 100% väger ju lika mycket! Blir det nån märkbar skilnad i seglingsprestanda mellan dessa två pinnar? (Det är 430 längd som jag ska köpa) Nån som orkar reda ut begreppen?? Det e förresten främst freestyle som iaf e målet med surfet..
    Tackar på förhand!
    -Johan

el_duderino svarade 19 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • oregistrerade

Gäst
    7 februari, 2006 vid 19:58

Har själv en Challenger short 430 100% och en 65% 400 cm som jag tycker fungerar bra till både freestyle och vågsegling, men jag är ju inget proffs. 100% har ju snabbare flex än 65%. Jag har inte provat Needle modellen så jag kan inte uttala mig om den.

/Hans

• j_lydevik

Medlem
    7 februari, 2006 vid 21:05

Tackar!
    Vad innebär det för seglingen att 100% flexar tidigare? Har endast använt 30% standardmaster tidigare, så jag har väldigt dålig koll på hur olika master påverkar seglets egenskaper. Blir troligtvis toknöjd vilken %halt jag än väljer, men det e alltid trevligt med detaljråd…
    -Johan

• ola_p

Medlem
    7 februari, 2006 vid 21:18

Riggen känns lättare, mer välbalanserad, och rappare i responsen.
    I 430 längd så kommer det att märkas skillnad, men skillnaden i en 370 är betydligt mindre. Ju längre mast, ju mer kol är det värt att satsa på. RDM är generellt lite slöare i flexen än SDM, varför det finns en poäng att hålla sig till prepreg master med 75%kol eller mer då man kör RDM.. Sen beror det ju på hur kinkig man är, men hellre ett halvsunkigt segel och en bra mast än en sunkig mast och ett bra segel.

• lars_k

Medlem
    8 februari, 2006 vid 06:26

En bra mast behåller man länge, den slits inte ut som ett segel. Ännu ett argument för att köpa lite dyrare och lättare mast.

• Oregistrerade

Gäst
    8 februari, 2006 vid 16:16
    Lars_K wrote:
    En bra mast behåller man länge, den slits inte ut som ett segel. Ännu ett argument för att köpa lite dyrare och lättare mast.

hehe..problemet med vindsurfing är att det alltid finns argument att köpa dyrare och bättre..är det något man intalar sig själv för att dämpa ångesten just i shoppingögonblicket av nya prylar montro:) ..näst på min insköps lista är det våtdräkt som står på tur..och just nu känns det som den är den viktigaste prylen i hela universum och att all annan utrustning spelar mindre roll..men det vänder nog när jag ska köpa ny mast om ett tag också..hmmf

• donpedro

Medlem
    8 februari, 2006 vid 16:27

Visst håller master längre än segel eller?

Nää, om du blir illa spolad spelar det bannemej ingen roll om det är en 6000 kr hotrod mast eller en gunsails loop 25 för 1900kr. Den kommer gå av i vilket fall som helst.

• j_lydevik

Medlem
    8 februari, 2006 vid 17:50

En dum fråga till: är det större risk att man skadar en 100%are än en 65%are vid ett redigt kastfall? Det är ju bara att inse att detta fenomen kommer att infinna sig alltför ofta, och då är det ju dumt att masten går av en dryg meter upp om man kan undvika detta med att välja en ngt sämre mast! Är det obefogad oro eller händer det att master går av vid kastfall??
    -Johan

• el_duderino

Medlem
    8 februari, 2006 vid 17:55

köp 75% å skaffa bom- mastskydd
    Fast jag tror nog brädan tar den största smällen!

Har själv en Short 400 75%, mycket bra mast!

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Challenger master

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.