Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Challenger segel?
-
Challenger segel?
Publicerad av anonym-anvandare på 16 juli, 2005 vid 22:34Nån som testat Challengers segel:
Morpho 6,5 & 7,0mKvalitet, prestanda (tidig planing osv)
De ska riggas på 4,30 vilket är kanon men funkar det verkligen?
adde svarade 19 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar -
4 Svar
-
tja,
jag kör morpho 6,7, förvisso ngt äldre tror jag men delar med mig av mina erfarenheter av det. Personligen tycker jag seglet är grymt skönt, lätt hanterat och går att hålla när det drar i ordentligt. riggar på 460 mast, otroligt lättriggat. Till nackdelarna, kanske jag som har haft otur men tycker att Challenger verkar ha kompromissat med kvaliten. Övre rutan ska jag innom kort byta ut efter att den blivit totalt slaktad, jag förstår inte hur revan där uppe kunde bli så stor så snabbt med tanke på att jag inte kört ngt genom den. Igår när jag riggade upp det så brast bandet till variotoppen, eller rättare sagt så släppte bandet från seglet (vilket är fastsytt med en jävla massa stygn). Detta bör tyda på mindre bra kvalite om det nu inte är så att jag besitter oande krafter
Kort sagt en riktigt skönt segel där bättre kvalitet i princip är det enda i övrigt att önska -
chalenger e fulast i pozo-viken and you know it!!suck yo moom
/skelletor-philip
-
Kan man vinna svenska cupen 2004 med challenger segel så måste ju de va bra grejer!
-
Ideen med 6.5 och 7.0 på 430 är såklart tilltalande, men otroligt svårt att få bra, ffa med avseende på pumpbarhet – tidig planing men även top end.
Hade ett Morpho 6.6 2004 som också gick på 430 men det blev för ”svampigt” det gick inte att pumpa igång eftersom hela toppen ”viker” sig. När det gäller att segla överriggad så blev det samma effekt där, dvs toppen vrider ut för mkt och tjuvsläpper ut för mkt vind. Jag seglade det med en Fiberspar 430 RDM 95% kol.
Problemet tror jag ligger i att man har för lite mastkurva, tex Boxer, som också har korta master, har en rejält böjd mastkurva som styvar upp hela riggen och ger ”skin tension” som tillsammans med styva lattor gör seglet profilstabilt.
En lösning för Morpho skulle kunna vara att köra med en riktigt styv 430 mast men då fungerar det å andra sidan inte så bra i normala segel.
/adde
Logga in för att svara.