Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing chambers VS nytt

• chambers VS nytt

Publicerad av anonym-anvandare på 29 augusti, 2002 vid 15:09

Hej hallå!

Skulle nån kunna hjälpa en glad amatör. Har ett NielPride 6.5m2 med chambers på alla lattor(eller är det mellan rummet mellan stagen som heter lattor?). Seglet är tungt utav bara helvete och man orkar knappt dra upp det (kan ej vattenstarta ordentligt än) Kar ett Gaastra 5.0 oxå med en chamber och det är jättelätt att lära sig gippa med osv.

Man vill ju försöka träna planing och då är ju 6.5 ett smartare alt. Å andra sidan är det lättare att träna gippar och slag med det lilla. Vad ska jag göra??? Försöka lära mig segla med hängsele så fort som möjligt och kämpa vidare med 6.5? Träna teknik med det lilla seglet? Köpa ett nytt 6.5?(Är de nya mkt lättare) Vad är rätt riktning?

Jag kan beachstarta, slagen sitter rätt bra, gippa åt ett håll funkar hälften av gångerna, andra hållet har jag inte ens tänkt på att prova än.

Vad gör jag nu? Kör stort och tungt? litet? nytt?

Tacksam för alla svar!!!!!!

anonym-anvandare svarade 22 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • martin

Medlem
    29 augusti, 2002 vid 21:42

Köp ett begagnat camberfritt segel i storlek runt 7.0. Lämpliga segel är Simmer Zero5, NP Supersonic, Supernova, Gaastra Charger och liknande. Du kan hitta -99-00-segel i den kategorin för 1500kr. Det är mkt lättare att hantera än ditt tunga racesegel. I torrt tillstånd är viktskillnaden nog inte så stor, men när du har låtit seglet ligga i vattnet ett tag efter ett fall är skillnaden enorm. Det är bara att fundera på hur många liter vatten som får plats i din nuvarande mastficka och jämföra det med ett nyare, camberfritt segel. Gamla racesegel är gjorda för att kunna seglas i så mycket vind som möjligt istället för att plana tidigt. Därför kommer du plana mkt tidigare med ett modernt 7.0. Det kommer att ge dig fler kvalitetstimmar på vattnet. Hoppet mellan 7.0 och 5.0 är kanske lite väl stort, men det funkar ändå bra om du har tänkt att ha två segel. Köp inte under 6.5 om du inte har tänkt att komplettera med ytterligare ett större segel senare.

• pladask

Medlem
    30 augusti, 2002 vid 04:50

latta = pinne av glasfiber som ger seglet rätt profil
    camber = grej som sitter mellan lattan och masten för att hålla profilen i seglet när vinden inte trycker på.

– svenskt ord för camber?

• anonym-anvandare

Medlem
    30 augusti, 2002 vid 06:27

Tja,

Håller med Martin om segelvalet. Jag har väl kommit ungefär lika långt som dig och tycker inte att 7.0 är ett för stort segel att börja med. Själv började jag med 7.7 och det blev väl iofs ett par hårda duster innan vi kom överens. Det är däremot lättare att komma upp i plan och öva på stropparna.
    Ungefär 7.0 och utan lattor är nog ett väldigt bra tips.

/C

• anonym-anvandare

Medlem
    30 augusti, 2002 vid 06:30

Ehh… Utan Chambers menade jag såklart smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    30 augusti, 2002 vid 06:32

Ok! Jag ska alltså byta upp mig till ett camberlöst segel, minst 6,5m2.

Skall man köra på lilla eller stora seglet när man lär sig?? Är det planing, fotstroppar och sele som gäller?? Eller ska man träna gippar och slag på lilla seglet tills det sitter 100%.

• pladask

Medlem
    30 augusti, 2002 vid 07:21

Litet eller stor, svårt att säga. Jag är själv nybörjare…
    Själv använde jag 7.5m2 (utan cambers) eftersom man då kan hålla på i lättare vindar.
    Jobba för att lära dig använda sele! Då orkar du surfa hela dagen! (Förutsatt att vinden räcker till förstås.)
    Fortsätt med fotstroppar, börja med dom främre. Tyckte själv att det kändes väldigt konstigt att stå så lång bak på brädan…
    För gipp måste du använda främre fotstropparna. Träna att slå istället.
    Försök få tag i någon som kan hjälpa dig med trimning av utrustningen: placering av mastfot, bomhöjd, längd på hängslen osv. Allt bör stämma, annars blir det svårt! (Ex surfade igår och kunde inte komma in stropparna. Höjde bommen och vips, inga problem.)
    Lycka till! Räkna med ett skrik av glädje när du kommer upp i planing!!!!

• anonym-anvandare

Medlem
    30 augusti, 2002 vid 09:13

Kan du gippa utan planing så säger det ingenting om dina kvaliteter när det gäller att gippa med planing. Det är väl alltid bra att kunna slå…..

Jag skulle stsa på att plana, få i föttrena i stropparna och köra med sele. Sedan är det dags att satsa stenhårt på att gippa. PÅ det sättet blir det roligare och du lär dig den typ av manöver du kommer att utför mest. Gipp utan planing är nästan aldrig aktuellt när du väl lärt dig att plana.

• anonym-anvandare

Medlem
    30 augusti, 2002 vid 10:07

Hej hej

Vet inte vad du menar när du säger att du kan gippa. Göra en teoretiskt riktig gipp med lite vind på en stor bräda är inte så svårt. Med ordentlig vind och fart blir det en annan grej.

Är själv nybörjare och jag kör efter dessa ”milstolpar”:
    strandstarta
    vattenstarta (kan vara kämpigt att lära sej)
    hängsele
    plana
    stroppar
    gippa

Du ska sikta på att plana när du är ute tror jag, det är då det börjar bli skoj.

Själv har jag kommit i hängselen och planat och jag kände igår när jag var ute i kass vind att jag kommer gå i stropparna närsomhelst. Sen är det gippen härnäst, det kan bli kämpigt.

Jag kör också med cambers, men det får gå så länge…

• anonym-anvandare

Medlem
    30 augusti, 2002 vid 10:48

Tackar för alla bra inlägg! Blir att köra enl. ovanstående lista med 6.5 segel! Hur mkt ska det blåsa innan man ska byta ner sig i segelstorlek om man är newbe som jag?

En undran till Pladask! Är det så att du jobbar hos en större blitilverkare? Annars kan jag inte förstå att vi har samma IP-nummer!

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing chambers VS nytt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.