Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Resor & Transport › Costa Rica
- 
		Costa RicaPublicerad av anonym-anvandare på 5 januari, 2004 vid 14:51Undrar om ngn känner till en skola i Costa Rica som har språkundervisning på fm och surf på em????? Har ngn varit där och wind- eller kite surfat? Var finns det isf plattvatten? Priser, billigt boende osv…..  diil svarade 20 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 11 Svar diil svarade 20 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 11 Svar
- 
			11 Svar
- 
Plattvatten finns på en sjö vid namn Lake Arenal. Ska vara grym surfing där. Man kan hyra grejer där med… 
- 
Har surfat på Lake Arenal. En konstgjord sjö en bit ut i bushen med konstant vind. Dom har ca 300 surfdagar om året. ca 40 med ~20m/s eller mer. När jag var där var jag överriggad med 3.5 segel… Jag hyrde bräda&rigg en halvdag drygt. Har för mig att jag pröjsade ~300kr. 
 Det finns ett dyrt ställe att bo på på gångavstånd (mitt ute i bushen). Jag åkte buss och problemet var då (2002) att den gick väldigt sällan. 1-2 ggr/dag.
 Har du bil är det inga problem. Det går att bo på billigt hostel för 50-100kr/natt i en lite by norr om sjön.Om du vill byta seglet mot att paddla så finns det grymma vågsurfställen tex nära Montezuma. Störtsköna ställen där man slaggar i hängmattan mellan surfpassen. En liten varning, det finns en kanadensare som hyr ut Kiteprylar som man kan höra talas om(oxå det mitt ute i bushen). En liten liten by (har glömt namnet)där dom galna 
 nybyggarna spelar banjo och sätter på grisen typ… Kanadensaren visade sig vara i stort sett galen. Jag spenderade en natt på en soffa där innan jag kunde lifta där ifrån. Sov med kniven i handen och skorna på./Trupp 
- 
kanske lite sent att få veta det nu men det finns en språk/surfskola på ett ställe som heter Domenical(tror det stvas så) som ligger på västkusten en bit nedanför en stad som heter Quepos. Verkligen mysigt ställe, åk dit om du kan! Men kom inte dit sent en helgkväll då är det ett helvete att få boende. 
- 
Åk inte till Costa Rica, det är endast Lake Arenal som har bra segling men där regnar det JÄMT – verkligen hela tiden.. Lite folk är det där också. Dra hellre till Margarita, venezuela. 
- 
Det regnar inte alls jamt i costa rica!! Det finns ett stalle till att w-surfa dar och det ar pa nordvastkusetn!! kommer inte ihag vad det heter just nu…men jag ar i nicaragua nu pa vag till costa rica i mars! Ska du dit da sa sag till jag vill garna ha sallskap pa vattnet.Pojkvannen vagsurfar och forsoker dra ner mig i vaggtrasket. Helt ok,har kort lite,men jag langtar till jag kan testa lago arenal.. Vinden regerar annu!!! 
- 
Visst, det regnar överallt i Costa Rica. Jag tar tillbaka det påståendet. För det finns ju trots allt ETT ställe utöver Laguna de Arenal (Lake Arenal). Det andra stället som ligger i nordvästra Costa Rica heter Bahia de Salinas  . Och jo där kan man vindsurfa. Surfade där i tre dagar sen fick jag nog. . Och jo där kan man vindsurfa. Surfade där i tre dagar sen fick jag nog.Det är extremt torrt på stället under jan-april (Salinas alltså), landskapet runt omkring ser allt annat än inbjudande ut. Det är ytterst lite bebyggelse i området. (Ingenting att göra förutom surfingen) Jag känner till två hotell, det var ett ”Eco Playa Hotell” – ett fyrstjärnigt svindyrt hotell som låg nära stranden. Det enda man kunde göra där var att hänga på hotellet, åka ut till ett naturreservat eller promenera på stranden. Bägge hotellen ligger vid de stränder som det blåser onshore på (Onshore, något sidershore från höger sida, varenda dag alltså). D.v.s mycket sjögräs inne vid stranden och huller om buller med massa döda djurkadaver (jättemysigt  ) plus några giftiga korallormar som blåst in till, och upp på stranden. Deflesta sorpionerna som finns där (de bruna tror jag, är iförsig inte giftiga – men de svarta är det). Det andra hotellet var väldigt enkelt och var nog rätt så billigt men det var fullbokat. Där var det bara kitare tror jag. ) plus några giftiga korallormar som blåst in till, och upp på stranden. Deflesta sorpionerna som finns där (de bruna tror jag, är iförsig inte giftiga – men de svarta är det). Det andra hotellet var väldigt enkelt och var nog rätt så billigt men det var fullbokat. Där var det bara kitare tror jag.Så det här andra stället i Costa Rica som är v-surfbart är allt annat än inbjudande och jag avråder starkt från att välja Costa Rica som målet för en bra vindsurfingsemester. Visst det är funkar fint om man bara ska surfa i typ max två veckor eller nåt men inte nån längre tid än det – enligt min mening iallafall.. Vindarna är överallt väldigt byiga och det är jättesmå segel som gäller i Arenal. Jan-mars 3.3 till 4.7 och lägg till ett 5.7 för Bahia de Salinas.. Det finns vindsurfcenter vid bägge ställena… I salinas ligger det på Eco Playa Hotell och i Arenal finns det två center. Tico Vind plus ett till som jag inte kommer ihåg vad det heter. Priserna är skyhöga, även för förvaring. I lake Arenal kan det vara upp typ runt 8 personer som seglar samtidigt en normal dag. I salinas är det typ ingen, förutom nån kitare. I Arenal upplevde jag aldrig en helt regnfri dag, såg vulkanen endast en gång under tre veckors seglande, och den stunden varade i kanske 3 timmar.. I salinas så var det extremt torrt hela tiden.. Det tar kanske en 3.5-4 timmar att köra mellan ställena i en MODERN bil. Men sedan finns det egentligen ett ställe till att v-surfa och det är Tamarindo på norra västkusten. Det är ett chartermecca för amerikanare och jättemycket vågsurf. Det går även att v-surfa där men EXTREMT byigt. Finns inget v-surfcenter där och såg aldrig någon som försökte v-surfa ens en gång.. Sedan är det VÄLDIGT mycket stölder överallt. Ja, det var mina erfarenheter. Om ni åker: önskar er en jättetrevlig tid där. Om ni har ett alternativt resmål för er vindsurfsemester: TA DET. /Markus 
 markus_us@hotmail.com
- 
Första meningen i texten ovan ska vara: Visst, det regnar inte överallt i Costa Rica. 
- 
N:a!!! Brukar inte kolla //resmål// Men det låter som ett bra ställe enligt ovan. Hade lätt hängt på, men….. Lutar mer åt Sydafrika för mig nu…. eftersom det är problem… 
 Lycka till med vågsurfen!
 /K:t
- 
hej jag har varit i costa rica 4 gånegr och surfat! dom har spenska kurser överallt och surfing får du ta på em det gjorde jag det funkar kanon 

- 
Ja…nu har jag i alla fall testat lake arenal. Ganska likt forhallandena i habo ljung en 10-12 m/s dag. Platt med chop eller nagot storre vagor. Atminstone nu i slutet pa sasongen. Som sagt ovan.. Jo, det var allt lite ensamt men varmt och gott i vattnet och ovan. Alldeles for dyrt att hyra utrustningen for att det ska vara vart en langre vistelse denna gang. Ar man av annan anledning i landet, typ vill kolla naturen ocksa, ar det sjysst, men inte enbart for w-surf under langre tid. Hade stralande sol och sag vulkanen utmarkt dock. Ska bli gott att komme hem till varens vindar och vatdrakt! 
- 
Fasen va skönt det var att höra, det väcker minnen till liv… Här sitter man på jobbet en iofs fin men kylig fredagsmorgon och väntar på islossning, då är det en fröjd att få minnas fina tider i chophopp-Arenal. Hoppas på en varm och blåsig sommar! 
 /Daniel
Logga in för att svara.