Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › CrossBow och Bomtryck -En nybörjares tankar
- 
		CrossBow och Bomtryck -En nybörjares tankarollefax svarade 19 år, 7 månader sedan 16 Medlemmar · 36 Svar
- 
Skye10 wrote:Tycker Ludde har vettiga synpunkter.Det skiljer sig ju en del från farfar-cruise och hardcore newschool åkning. 
 Helt rätt farfar cuisare har surfat 20 år på ett eller annat sätt och kommer att fortfarande göra det i minst 20 år till!
- 
sidpiraya wrote:nic wrote:sidpiraya wrote:…
 Mer fakta åt folket, föresten har jag aldrig sätt en C kite vika sig ut och in i luften.
 …/Michael Innan femtelinan gjorde sitt intåg så var det möjligt att göra exakt samma sak med c-kite, fast det var inte vanligt. (jag har lyckats) 
 Efter femte linan så lägger sig istället kiten upp å ner å bara svävar utan att man får ner den. Också enerverande om det händer men samtidigt ovanligt.Ozones nya SLE-kite har en fix som gör det omöjligt för kiten att vända sig. Kika på den. 
 http://www.flyozone.com/kitesurf/ksframe.htmnic märkligt vad för kite använder du har aldrig hänt mig och har aldrig sätt det hända nån annan.. Här är en bild på det, som var i en tråd för några dagar sedan bara. Bilden är på en 5e-lina kite som lagt sig upp å ner å svävar. Hopplöst att få ner. Jag har film på en C-shape kite som vänds ut-å-in, men så intressant är det inte. Ni får tro mig på mitt ord. 
 (btw: Jag kör C-shape på sommaren, foil på vintern och är grymt sugen på en keps-kite till vågkitingen, ingen bias mot/för något förutom rätt leksak till rätt lekplats)nic 
- 
Har aldrig kört med en femte linna men det är klart, dålig trim på den och mycket depower kanske gör detta möjligt men satan vad mycket depower man måste ha då, kanske byig vind utöver vad vi har i skåne land kanske gör sitt. Jag tycker det är intressant att veta om några specifika model upför sig så här. helt klart tradigt om det skulle hända. 
- 
De få gånger jag sett c-shape ”invertera” är när en femte lina ställt till det och lagt sig runt kiten. vet inte om det kan klassas som en invertering men nått liknande är det i alla fall 🙂 Fallet på bilden har jag för mig det var en feltrimmad femte som meckade till detta. Kiten låg redan på backen och vips… Kiten ”inverterade” i vart fall inte i luften! 
- 
Luuddee wrote:ofta händer de vid depower av kiten när den är i vindfönstret (den 100% depowern är ju just till för att få bort kraften när kiten är i vindfönstret) annars händer de när ngn annan kör bakom kiten så att det blir lite turbolens i vinden då viker den sig gärna.. och ofta när folk rider vågor med den och kör förmycket downwind med den.. detta händer även när kitearna är stenhårt pumpadeMan undrar ju vad det är för tomtar som styr dom kitsen… Jag körde CB hela hösten ( sen dom kom ) och hade endast 1 invertering i samband med ”hindenburgning” och påföljande tumling på vattnet… 
 Såg heller ingen annan som lyckades invertera sin här runt Fbg, Vbg…Så vad JAG har sett verkar det inte direkt vanligt… 
- 
ja fattar inte vad alla bölar om det e faen ren jevla fakta de jag säger.. att den sen inte är så konstigt att crossbowen inte är så bra är väl ganska självklart då de var den första kiten av sitt slag på marknaden.. ni som bara testat den och tycker den är bra testa för fan vilken annan bow ktie som helst för nästan alla andra är bättre undantag för starkites då för den va inge bra alls.. men ni som bara tycker att ja snackar skit när ja försöker berätta för folk vad som är dåligt o vad som är bra kanske ska ta och testa lite andra bowkites istället så ser ni att det faktiskt skett en utveckling på dem redan nu 
- 
Tjenare 
 Det är ju precis det jag har sagt hela tiden.
 Prova olika sorters kites och olika sorters märke,och sen gör en bedömning av vilken man personligen tycker är bra.
 Jag tror att ni också Luuddee kommer att ha kites som man kan testa precis som många andra och det är en mycket bra lösning om man vill testa olika märke eller om man vill ha bow eller c kites.
 Ha det
 Roger
- 
Cabrinha kommer sluta med alla Crossbows till sommaren(och förmodligen launcha en ny modell), eftersom dom köper sin bowlicens av Bruno då dom inte kan åtgärda detta problem själva. 
- 
Finns reda på RnD stadiet och vet när den släpps men det blir inte nu. 
 Skillnaden är bara att den är för lättvind och kommer att heta Contra crossbow.
 Bara vad jag läst mig till ,inte sätt den själv.
 Så vi får väl se vad som kommer i sommar
 Ha det
 Hel nöjd skåne Crossbow åkare
 Roger Ö
- 
eagletech19 wrote:JJAG ÄLSKAR MINA CABRINHA CROSSBOW *
 JJAG ÄLSKAR MINA CABRINHA CROSSBOW *
 JJAG ÄLSKAR MINA CABRINHA CROSSBOW *WORD! less på allt jävla skitsnack! man måste testa prylarna för o veta vad som e bra o inte. sen att dom som klagar mest säljer kites själva kan ju ha ett visst sammband.. I LOVE MY CABRINHA SWITCHBLADE KITES! 
 Skulle inte vilja byta dem mot något annat på marknaden!/Richard 
- 
Ludde, Jag ställde frågan om vad LUDDE observerade om invertering. Jag fick tydig och ovinklad svar om hans uppfattning. Tack för svaret Ludde. Tycker att ni alla ska ha en lite mjukare ton mot folk som har andra uppfattningar än sig själva. Olika osikter och observationer är bra, tar dem om ni vill, ignorerar det om annat. TW 
- 
Ricci wrote:eagletech19 wrote:JJAG ÄLSKAR MINA CABRINHA CROSSBOW *
 JJAG ÄLSKAR MINA CABRINHA CROSSBOW *WORD! less på allt jävla skitsnack! man måste testa prylarna för o veta vad som e bra o inte. sen att dom som klagar mest säljer kites själva kan ju ha ett visst sammband.. I LOVE MY CABRINHA SWITCHBLADE KITES! 
 Skulle inte vilja byta dem mot något annat på marknaden!/Richard Du kommer inte vara lika glad senare nr skiten pajar Både swithblade o crossbow har enlligt MIG en värdelös kvalitet. Sömmar som brister dålig passform på strutarna som gör bubblor. vissa detaljer rostar på bomen! linorna till blocken slits lätt ut! lätt att byta men vem orkar! 
- 
Men va fan. Bowkitesen e ju FULA. kommer fortsätta köra på C-shapen. 
- 
Roland wrote:Du kommer inte vara lika glad senare nr skiten pajar Både swithblade o crossbow har enlligt MIG en värdelös kvalitet. Sömmar som brister dålig passform på strutarna som gör bubblor. vissa detaljer rostar på bomen! linorna till blocken slits lätt ut! lätt att byta men vem orkar!Har kört med Cb o Sb ända sen dom släpptes, inga som helst problem. Allting slits och går sönder om man inte vårdar prylarna, ett ganska kännt fakta, eller hur. MVH Richard 
- 
OK det e top kvalite du har rätt se till att vårda dom så händer ingeting ha dom gärna i bagen nerstoppade flyg inte med dom så håller dom kanske föralltid. Det var sjävlklart inte bara min som gick sönder! 
Logga in för att svara.