Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Custombrädor
-
Custombrädor
Publicerad av anonym-anvandare på 12 november, 2000 vid 15:26Tips på några bra märken!
anonym-anvandare svarade 24 år, 12 månader sedan 3 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Icke produktions-bräda, inget serienummer, kan ej tävla i standard-vm, de flesta i världscupen kör custom eller proto som det oxå kallas….
-
Vad är PROOF för märke och hur är kvaliteten på dom brädorna?
-
Varför söker du en custombräda? Är det för att du vill ha något udda, något extremt lätt eller extremt starkt, är det för du är extremt lätt eller extremt tung eller för att du vill ha någon icke-standard-shape?
Många av de ”stora” customtillverkarna gör de många brädorna i några standardshaper. Vill du ha äkta custom måste du prata med shapern och kunna beskriva vad det är du vill ha. Detta kräver både mycket av dig och av kommunikationen mellan dig och shapern.
Det hetaste märket för vågisar torde vara Quatro. Andra Hawaiibaserade tillverkare är Naish, V2max och Hitech. V2max bl.a. tillverkar brädor med JP-shape men lättare och starkare. På Kanarieöarna tillverkas Proof av Carlos Sosa. Mattias Holmerg tillverkade antagligen Sveriges bästa brädor under namnet S-17, men så vitt jag vet har han slutat. Ulf Larsson tillverkar CLS-brädor i Varber i en mycket fin verkstad, men han gör mest tvivelaktiga kopior av standardbrädor och dessa har väl inte direkt toppenrykte.
Ola H.
-
Jag kan rekomendera s-80 brädorna, byggda av Konrad S. Grymmt lätta, med den nya no rail tekniken o sist men inte minst lose nose, ett helt nytt koncept
-
Janne blidberg gör väldigt fina custom-brädor här i sverige
jag vet inte Vad han tar för dem eller om han fortfarande tillverkar.
Annars om man ill ha nåt som är starkt och lätt finns Witchcraft från furteventura som spinns in i dyneema
http://WWW.WITCHCRAFT.NU Har testat en sån och den ar urskön, hade inte 10000:- bara…
se bara till att skaffa en bräda som funkar i svenska förhållanden!!
60liter vågis är väl inte så kul här?
Logga in för att svara.