Att flytta ihop händerna på bommen ger dig mycket större rörelsefrihet i överkroppen. Den ökade rörelsefriheten kan man använde på två sätt. Dels kan man, som du gissade, då lättare se till att få seglet tillräckligt utskotat för att slippa backwind. Dessutom kan du låta axlar och höft vridas i svängens riktining före brädan och därigenom få ett bättre skär i svängen.
Vill du göra en cut-back med ett kort hårt tryck mot skummet (läppsmack) eller kanske en klassisk airial (med ”häng”) så är det ett bra trick att precis när du lägger an toppsvängen och flyttar ihop händerna samtidigt fälla ned huvudet mellan armarna. Här behöver man inte rotera med höft och axlar. Kolla in gamla bilder på t.ex. Mark Angulo för att se stilrena varianter på detta.
Vill du provocera fram en ”slide” kan du däremot hålla händerna lite mer isär, lägga svängen sent och luta kroppen ganska mycket inåt. Det här funkar också för den typen av (liten) airial off-the-lip där man liksom låter brädan svänga i luften och landa med nosen först, med tryck i seglet hela vägen runt.
Slutligen, vill du göra en klassisk cut-back med mycket skär och rejäla kaskader, flytta ihop händerna och vrid rätt tidigt både axlar och huvud i svängriktningen. Behåll sedan press på brädan, fortsätt att rotera i höften och låt svängen fortsätta tills du är på väg (minst) i motsatt riktning som du kom ifrån. För exempel på detta, kolla in Scott Mckercher.