• Publicerad av anonym-anvandare på 6 maj, 2002 vid 19:28

Tänkte höra om det finns något bra kiteställe i närheten av Dalarö (Stockholm)? Gärna då en vägbeskrivning till en eller ett par möjliga platser.
    Har just blivit bjuden på ”eftersläpp” till ett bröllop (var inte tillräckligt ”fin” för att bli bjuden på hela kalaset smile.gif) som skall hållas ute på Dalarö på fredag.
    Eftersom festen inte är förrän kl 21.30 så har jag ju en hel dag på mig om vädret är schysst till att försöka komma
    upp på brädan.
    Ännu bättre hade ju varit om någon/några vet med sig att de ska ut och kite’a i närheten av Dalarö på fredag och inte har något emot att ha en färsking med sig som vill ut och ha kul med sin kite. smile.gif

malmsten svarade 23 år sedan 2 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    6 maj, 2002 vid 20:29

Känner inte till vindriktningen för fredagen än men här är några tips på lokaler som passar Kite.
    Sydväst: Schweizerbaden, bara några kilometer innan Dalarö.
    Nordost till ost, Skälåker: ligger på Gålö ytterligare någon mil innan Dalarö.

• malmsten

Medlem
    6 maj, 2002 vid 22:50

Skälåker är kanon för nybörjare nu innan badgästerna dyker upp på stranden, långgrunt och bra vid nordostliga till ostsydostliga vindar. Körde 5 timmar där i söndags, det var kanonbra fast i början väldigt byigt.

Om det blåser rätt kommer jag dit, smhi lovar 7-10 O-SO så det passar om det inte blir för sydligt… i sånna fall blir det nog torö eller näsaäng istället, beror på. Maila ditt mobil nummer till mig så kan jag höra av mig när jag vet mer om vädret.

BTW, vad har du för utrustning (och viktklass)?

Jag behöver lite över 6 m/s för att det ska börja bli riktigt kul (måste dumpa några kilo till i sommar) wink.gif

hare
    /Jonas

• anonym-anvandare

Medlem
    7 maj, 2002 vid 01:36

http://www.taurnet.x3m.se/badmeny.htm
    hittade lite info här.
    Vilken är annars samlingspunkten för er stockholms kitare, är det torö som gäller kanske ?

• anonym-anvandare

Medlem
    7 maj, 2002 vid 07:08

Var på längst ut på tyresö och körde båt till Dalarö, jevla byyig vind där, kasnke blir jobbigt med alla träääääd o grejer.

• malmsten

Medlem
    7 maj, 2002 vid 07:52

Stämmer! Det är ofta väldigt byigt runt stockholm, men det går att lära sig behärska detta. I söndags tex var det extremt byigt typ 3-12 m/s till en början men framåt eftermiddagen blev det jämn vind 7-8 m/s så det var värt att man gick ut och kämpade. Det gäller att vara på sin vakt dock, även den som är van kitesurfare kan tvingas till kortare ofrivilliga flygturer på land och längre dito på vatten i sådana förhållanden.

Så om det är byigt så måste man tänka sig för lite och som nybörjare välja en bra strand, långgrund med OK avstånd till träd osv för att slippa fadäser. I söndags var det några som körde upp en kite i träden, de såg ledsna ut… tror de åkte onödigt nära träden i onödan och sen gjorde nog den byiga vinden resten.

Fast vill man kitesurfa i stockholm har man inte råd att vänta på jämn vind osv, bättre att välja bra strand och ta med någon som kan ge råd och hjälpa till om det behövs. Vad jag vet är skälåker stockholms bästa nybörjarstrand vid NO-OSO. Inte som lomma eller falsterbo ;-D, men i allafall gissningvvis 100×50 meter långgrunt vatten, mycket plats på land (150×100?) osv.

Och föresten, glöm inte betala parkerings avgiften på ca 10 sek på skälåker, en dam i blå outfit gav mig en lapp på 350:- (fattar inte vad de gör där ute men OK). frown.gif

mvh
    /Jonas

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.