Senaste nytt › Forums › Övriga › Off Topic › Datorn hänger sig under uppstarten
-
Datorn hänger sig under uppstarten
Publicerad av Knatte på 30 november, 2006 vid 12:46Någon som tips på varför min dator börjar hänga upp sig vid uppstarten ? Den har börjat sura och stanna i uppstarten vid det blåa partiet, innan den kommer in till sjäva skrivbordsbilden och windows XP. Det händer ofta och jag har rensat i registret med registerprogram osv. men inte till så stor nytta 😡
Jag kör windows XP med alla kända uppdateringar och fixar…Tips ideer och andra förslag tas emot. (Nu får jag starta om dator, så brukar jag komma in (programmet laddar klart )efter några omstarter)
Knatte svarade 18 år, 11 månader sedan 2 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Provat att temporärt ta bort autostartade prylar samt saker som drar igång under RUN i registry.
Sökväg: HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersionRun
Gör en export av registrynyckeln och prova ta bort saker här och starta om. Lägg tillbaka registrynycklarna igen om det inte hjälper genom att dubbelklicka på filen som sparades vid export.Ibland kan det vara nått program som bråkar vid uppstart. kolla även eventloggen efter fel.
//Jonas
-
Knatte
Gäst30 november, 2006 vid 15:58kinetic wrote:Är det samma problem om du startar i felsäkert läge?Har inte testat att starta om datorn i felsäkert läge ännu. Om det blir skillnad, finns det något bra tips då ??
Finns det inget bra program eller sådant som letar upp felet och rättar till felet :tongue:
För Joth’s tips lät ju lite jobbigt att pyssla med. Är ute efter ett lätt alternativ 😀 -
Knatte: Om datorn funkar normalt i felsäkert (endast ”minimalt” med drivrutiner/program som startas då) så kan du utgå från att du har ett mjukvaruproblem av något slag
-
Knatte
Gäst30 november, 2006 vid 21:06kinetic wrote:Knatte: Om datorn funkar normalt i felsäkert (endast ”minimalt” med drivrutiner/program som startas då) så kan du utgå från att du har ett mjukvaruproblem av något slag
Jo, det funkade att starta upp datorn i felsäkert läge utan probs, så det är säkert mjukvarurelaterat på något sätt:blush: -
Knatte
Gäst30 november, 2006 vid 21:08joth wrote:Provat att temporärt ta bort autostartade prylar samt saker som drar igång under RUN i registry.Sökväg: HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersionRun
Gör en export av registrynyckeln och prova ta bort saker här och starta om. Lägg tillbaka registrynycklarna igen om det inte hjälper genom att dubbelklicka på filen som sparades vid export.Ibland kan det vara nått program som bråkar vid uppstart. kolla även eventloggen efter fel.
//Jonas
Är det skillnad på att meka i RUN registret och eller bara avbocka dessa program alternativen i msconfig ??
Eventloggen, var hittar jag denna logg ??
-
Eventloggen hittar du under ”Administrations verktyg” i kontrollpanelen.
Många program ”skriver in sig” i Msconfig igen omgående trots att man bockar bort de…
Om jag vore dig skulle jag stänga av ”automatisk omstart” (vid ”blåskärm”), på så vis kan med hjälp av det felmeddelande som visas ofta luska ut vad eller vilket program som är boven…. -
Knatte
Gäst1 december, 2006 vid 06:38kinetic wrote:Eventloggen hittar du under ”Administrations verktyg” i kontrollpanelen.
Många program ”skriver in sig” i Msconfig igen omgående trots att man bockar bort de…
Om jag vore dig skulle jag stänga av ”automatisk omstart” (vid ”blåskärm”), på så vis kan med hjälp av det felmeddelande som visas ofta luska ut vad eller vilket program som är boven….Jag får aldrig ett felmeddelande, utan datorn stannar bara upp och fryser Så det enda jag ser är ”Windows startar upp…” och inget annat.
-
Har du möjligtvis dubbla antivirus? Kanske uppdaterat nåt program nyligen? Börja med att ta bort den senaste uppdateringen du gjorde, sen får man jobba sig ”bakåt i tiden” tills det funkar igen, och förmodligen är det den sist borttagna uppdateringen som var/är orsaken…
-
Knatte
Gäst1 december, 2006 vid 09:37kinetic wrote:Har du möjligtvis dubbla antivirus? Kanske uppdaterat nåt program nyligen? Börja med att ta bort den senaste uppdateringen du gjorde, sen får man jobba sig ”bakåt i tiden” tills det funkar igen, och förmodligen är det den sist borttagna uppdateringen som var/är orsaken…Jo, jag har ju kontuinuerlig uppdatering på min Norman Antivirus och det var någon uppdatering som sket sig rejält för någon vecka sedan. Så jag fick göra en systemåterställning för att få fart på grejerna igen…
Men helt plötsligt funkar inloggningarna igen. Det har varit sådana här probs förr. Håller på någon vecka och sedan funkar det jättebra några månader, för att sedan strula ett tag igen…..:blush:
Så det är inte alls otroligt att det är antivirusen/brandväggen som ligger bakom problemen. Tackar för dina tips och hjälp hitills !:smile:
Logga in för att svara.