Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Deathloops
- 
tog ut min nya mayhem och glömde bort i min iver att pjoter specifikt nämnt att kolla så knutarna verkligen satt fast i bridlesen. är skitglad går ut i vattnet, kör 200 meter.. BAAAM! mittenlinan rycker, knuten satt inte fast visst….och det snurrar, och snurrar, och snurrar, och snurrar, och snurrar. fuck no jag drar någon QR. vatten upp till knävecket bara. håller emot en halv minut och får sedan hjälp. fick därefter ägna nästkommande halvtimmen i tångens tecken. 
- 
Jag använde faktiskt OSH i förra veckan då en lånekite, som inte hade utflaggning på frontlina, krachade och en ventil flög upp. Det var hård vind och OSH var enda alternativet förutom att släppa kiten helt. Det funkade iofs men om kiten börjar loopa så är det nog risk att det inte funkar bättre än release på en frontlina för vid okontrollerat loopande så kommer du inte hinna snurra rätt bommen och alltså tvinnar sig även styrlinorna. 
- 
T_H_S;672560 wrote:Jag använde faktiskt OSH i förra veckan då en lånekite, som inte hade utflaggning på frontlina, krachade och en ventil flög upp. Det var hård vind och OSH var enda alternativet förutom att släppa kiten helt. Det funkade iofs men om kiten börjar loopa så är det nog risk att det inte funkar bättre än release på en frontlina för vid okontrollerat loopande så kommer du inte hinna snurra rätt bommen och alltså tvinnar sig även styrlinorna.Tack T_H_S för att du delade med dig av denna erfarenhet,Aloha på dig! Men hur funkar det när man har bägge delar, Alltså många moderna bommar har utflaggning med QR men i tillägg Oh shit handles…I vilken situation skall man använda vilken och kan Oh shit handles hjälpa en när QR failar? 
- 
Nu har jag ju inte kitat så många år men jag har fått för mig att OSH var ett tidigare säkerhetssystem än utflaggning på frontlina etc. Idag tycker jag det känns som något av ett fattigmanssäkerhetssystem som dock hängt sig kvar på vissa modeller, även när andra säkerhetssystem finns. Jag kan tänka mig att det kan vara användbart om man kör suicide och släpper kiten när det inte går att få full depower på annat sätt. Kanske OSH kan vara lämpligt att använda om man har det ihop med 5e lina och denna virar sig kring kiten vid invertering och man inte vill rippa duken? 
- 
DAGENS DEATHLOOP/OOOOH SHIT HANDLE UPDATE Då använde jag OSH för anrda gången på en vecka (och andra gången någonsin!). Satte kiten ganska nära land efter ett missat trick då bridlen trasslade till sig och kiten började loopa, dock inte med fulll kraft. Hände knappt ett skit när jag drog releasen. Kiten la sig iofs någorlunda men med mycket kraft. Då är det inte så dumt om man når ett OSH och kan rycka det. Glöm bara inte att dra ut en ”kitelängd” innan uppvindning av linorna. All kraft behöver dock inte nödvändigtvis försivinna. Räkna inte med det. 
- 
det händer väl då och då när man passar bomen runt leashen eller liknande… de värsta gångerna tycker jag brukar vara när man dras i ryggen av leashen och ligger med ansiktet neråt så man dras ner under vattnet och skrapar huvudet mot botten… håll andan och skydda huvudet, sedan är det bara att vänta ut det och inte få panik. kiten kraschar ju alltid efter några loopar och då hinner man nästan alltid upp och lösa det innan den tänker börja om… 
- 
looparna händer ju då och då när man passar bomen runt leashen eller liknande… de värsta gångerna tycker jag brukar vara när man dras i ryggen av leashen och ligger med ansiktet neråt så man dras ner under vattnet och skrapar huvudet mot botten… håll andan och skydda huvudet, sedan är det bara att vänta ut det och inte få panik. kiten kraschar ju alltid efter några loopar och då hinner man nästan alltid upp och lösa det innan den tänker börja om… OSH är bra att ha, de har räddat mig från mycket krångel genom tiderna… typ om kiten hindenburgat och man inte vill att den skall starta igen, när linorna trasslat eller när man skall dra in ihoptrasslade kites… 
- 
dadil;672718 wrote:looparna händer ju då och då när man passar bomen runt leashen eller liknande… de värsta gångerna tycker jag brukar vara när man dras i ryggen av leashen och ligger med ansiktet neråt så man dras ner under vattnet och skrapar huvudet mot botten…håll andan och skydda huvudet, sedan är det bara att vänta ut det och inte få panik. kiten kraschar ju alltid efter några loopar och då hinner man nästan alltid upp och lösa det innan den tänker börja om… OSH är bra att ha, de har räddat mig från mycket krångel genom tiderna… typ om kiten hindenburgat och man inte vill att den skall starta igen, när linorna trasslat eller när man skall dra in ihoptrasslade kites… Tack för ett konkret svar! 
- 
XShaolin;672738 wrote:Tack för ett konkret svar!jag skäms lite över hur trevligt inlägg jag skrev. 
- 
Du börjar bli gammal. Blir jobbigare att stå på de obekväma barrikaderna då. 😀 /Kaj 
- 
😉 Läste den här tråden igår kväll och sen så testade jag tricket idag. Blev sköljd av en våg och linorna trasslade sig runt bommen. Drogs upp ur vattnet och fortsatte upp på stranden. Drog releasen men då powerlinan oxå var snurrad så fortsatt kiten loopa i leashen. Fick tag i den releasen och nu var kiten still ett tag men när den började loopa inne bland träden så släppte jag kiten helt. Klarade mig helt utan skador och kiten fick en 10örings reva. Film kommer då jag hade en GoPro på skallen under färden 😉 
 Live to Ride Ride to Live!!!!
- 
dadil;672821 wrote:jag skäms lite över hur trevligt inlägg jag skrev.Du är sluuuut fakka! 
- 
tobas;672939 wrote:😉 Läste den här tråden igår kväll och sen så testade jag tricket idag. Blev sköljd av en våg och linorna trasslade sig runt bommen. Drogs upp ur vattnet och fortsatte upp på stranden. Drog releasen men då powerlinan oxå var snurrad så fortsatt kiten loopa i leashen. Fick tag i den releasen och nu var kiten still ett tag men när den började loopa inne bland träden så släppte jag kiten helt. Klarade mig helt utan skador och kiten fick en 10örings reva. Film kommer då jag hade en GoPro på skallen under färden 😉
 Live to Ride Ride to Live!!!!Det låter som sansade beslut i en stressig situation. En kite är dyr men inte lika dyrbar som livet självt…(shit va poetiskt) 
Logga in för att svara.