Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Demohelg Bowkites 13-14 Maj
-
jag, snäckan o hugge kommer upp så småningom vänta på oss hugge e litta seg bara
-
Tack till er som kom och lät oss prova era kites.
Kul att det var så mycket folk som kom och åkte.
Hoppas det kan bli en dag till när de andra kitemärkerna
har fått hem sina kites. -
Dalen wrote:Tack till er som kom och lät oss prova era kites.
Kul att det var så mycket folk som kom och åkte.
Hoppas det kan bli en dag till när de andra kitemärkerna
har fått hem sina kites.
synd att man inte kunde komma 🙁
hade ingen möjlighet att köra helt själv och alla i Linköpingsgänget som skulle med fick förhinder tyvärr…Hoppas på ännu en demohelg innan sommaren?
just OR- ONE kites kommer att kunna provköras här på ostkusten varje helg, Troligtvis blir det Öland om helgerna.
Dessutom kan alla som ska till Sveriges bästa spots(Gotland) över kristiflygare testa ONE 12 och 9 🙂
-
Tack för en fantastisk helg med perfekt väder att testa i, i alla fall för oss som var på båda dagarna. Sol fick i alla fall alla även om värmen höll sig borta.
På lördagen var det precis som dmi-prognosen lovade bra vind på förmiddagen. Vinden var perfekt för att testa det låga registret 5-7 m/s.
Söndagen bjöd på ett riktigt underbart hårdvindsväder (ca 12m/s) att testa det övre registret i och de mindre storlekarna. Vi fick både plattvatten och rätt stora vågor att köra i vid Lagans mynning. Fantastiskt vilken tur vi hade som fick hela registret.Innan helgen hade jag inte rört en bowkite. Nu vet jag precis vad jag vill ha och vilket jag dissar. Precis som jag trodde var det ganska stor skillnad på de olika märkena (även om allt flyger och fungerar). Just därför var det fantastiskt att få jämföra på plats. Vissa kitar gav de flesta ett brett leende. Det var värt varenda kite som jag fått till låns som jag bar runt på.
Jag ska inte göra någon testgenomgång utan ni får fråga de som provade. Men man kan summera intrycken med att SLE/Flatkite-konceptet är framtiden.
nic
PS: på frågan om det räcker med 2 SLE-kitar för att täcka sweetspot-vindområdet av 3 C-shape så är svaret alltså ja. För en gångs skulle leder utvecklingen till att någonting blir billigare 🙂
-
hey Nic, godt at høre at I fik held med vinden…
Siden du har valgt må du have prøvet lidt forskelligt, hvad har du så valgt og hvorfor?
Kan du komme med lidt personlige betragtninger
-
Christian Ingels wrote:hey Nic, godt at høre at I fik held med vinden…
Siden du har valgt må du have prøvet lidt forskelligt, hvad har du så valgt og hvorfor?
Kan du komme med lidt personlige betragtninger
Ok, jag tar bladet från munnen och säger vad jag tycker.
Men, för att ni skall förstå min bakgrund vill jag att ni känner till följande:
Jag kör Ozone på vintern och att jag känner killarna bakom Ozone sedan länge och att man därför kan tänka sig att jag tycker bra om deras produkter pga detta.
Oavsett detta så vill jag lova att jag aldrig skulle köra på en kite jag inte tyckte väldigt mycket om. Kitingen upptar alldeles för stor tid och intresse för det men för säkerhets skull så backar jag upp min slutsats på alla de kommentarer som vi fick från alla andra som var på plats och testade i helgen.
Jag fick, som många andra testa på SLE kites, inklusive Ozones, för första gången på lördagen och jag hade ingen aning om vad jag skulle få uppleva.Jag är en inbiten C-kiteåkare. Om jag får välja kör jag oftast på gränsen till överriggad och vilar nästan alltid bommen längst bort från mig. Till och med min foil till vinterkitingen har C-kitekänsla. Men det tar inte många meter innan jag förstår att en SLE-kite inte ska köras på det sättet. Depowern är mycket mer ett verktyg där du bestämmer hur mycket kraft du vill ha. En SLE-kite ska (i regel) köras på mycket lösare linor än vad man kanske är van vid och man känner effekten direkt. Jag skjuter bommen ifrån mig lite och kiten och jag skjuter fart. Kraften är i centerlinan inte i bommen, borta är dagarna då man häver sig upp med bommen. Det tar inte flera dagar att vänja sig, snarare 3 minuter.
En SLE-kite är ganska platt jämfört med en C-kite. En C-kite sväljer vindbyar genom att flexa. Detta gör inte en SLE och därför behöver man effektivare depower för att jämna ut vindbyar. Detta fungerar dock mycket bättre och åkningen blir mycket jämnare. Man tar mycket mer höjd eftersom man lätt parerar vindbyar som lätt hade skickat en lite medvinds med en vanlig C-kite. Att åka switch på en stroppad surfbräda är en barnlek.
Man kan dela in SLE-kitarna i lite olika kategorier:
De med block på bommen. (bow-patentet)
Cabrinha – Crossbow, Switchblade
Slingshot – Turbo Diesel
Naish – ShockwaveDe med stoppkula på depowerlinan.
Cabrinha – Crossbow, Switchblade
Naish – Shockwave
GK – Sonic
Slingshot – Turbo DieselDe med lättast bomtryck utan stoppkula
EH – Ripper
Ozone – InstinctVarför har man block på bommen? När man kan göra en kite utan block på bommen med lätt bomtryck så ser jag bara nackdelar med blocken. För det första så blir det ytterligare en grej mellan dig och kiten viket hindrar att man känner var kiten är eller är på väg. För det andra så hörde jag redan på någon av de kitarna vi testade att blocken hade börjat få eget liv och låta vilket är väldigt irriterande men helt naturligt. Block med sand, sol och saltvatten måste börja låta förr eller senare alternativt sluta rulla.
(Även om jag dissar blocken så tyckte jag tex att Switchbladen var roligare än mina förväntningar, etc.)Stoppkulan är även den en förslitningsdel och behöver bytas ut ibland. Stoppkulan är en konstruktion som kan ersättas med att man trimmar ner kiten. Dvs att kiten tappar 90% av kraften otrimmad och när man trimmar ner får effekten att kiten fladdrar och ramlar ner (perfekt för skolning). Hade jag inte provat alternativen så hade jag förmodligen tagit för givet att den behövdes. Vet inte hur jag ska förklara att jag inte kände något behov av den. Jag kände mig helt säker med depowern på både EH’n och Ozones Instinct. Man kan svepa kiten rätt i powerzone i en sväng i 12m/s och helt reglera kraften med bommen och därför göra en perfekt skärande U-sväng. (Den känslan tar flera månader att arbeta fram med vanliga C-kites om man bara är kitar på helgerna.)
När jag kraschar hårt släpper jag instinktivt bommen och blir förvånad när jag inte får smisk som vanligt. Kiten flyger fortfarande men utan kraft dalar den sakta till en sidan. Stoppbollen känns onödig.Slingshot TD har en genialisk lösning på ett problem som inte finns. Den har nämligen en stoppboll man lätt flyttar under gång (till skillnad från övriga med stoppboll) men jag kände inte något behov på någon kite att flytta stoppbollen under gång. Om man trimmar TDn däremot blir det två moment för då måste även stoppbollen flyttas och så får man två linor genom bommen vilket gör det trögare att flytta bommen under sväng, märktes speciellt när man gick med kiten med svagt tryck. (Slingshot TDs onepump hoppas jag sprider sig till de andra kitarna, det är guld att slippa pumpa struts.)
Instincten är enda SLE-kiten på marknaden med ett ”anti-invert”-system. Inverterade SLE-kitar har blivit en stor grej utomlands på forumen men vi har inte hört så mycket om det i sverige än. (Tydligen hände det någon gång på söndagen men det missade jag.)
Mina favoriter från helgen blev EH Ripper och Ozone Instinct – för deras kombination enkelhet och funktionalitet, genomarbetade avvägning. Känslan till kiten trots det lätta bomtrycket. Båda har själva arbetat fram något som är bättre än de andra märkena vilket jag tycker visar att de förstått hur jag vill använda kiten … innan jag själv visste om det.
Även om Rippern och Instincten har fler likheter än olikheter så är de inte helt lika men här slutar jag hissa och dissa för dessa skillnader är mera en fråga om tycke och smak. Men samtidigt – välj inte den ena utan att ha provat den andra. Jag fick heller aldrig tillfälle att prova Rippern i lättvind.
Jag reserverar mig för att jag ändrar mig, att jag har generaliserat, att jag inte testat tillräckligt och att jag helt rätt av kan ha fel.
nic
PS: på lördagen var Ozone Instinct lite felinställd vilket resulterade i att den kunde stalla (backa) om man drog ner bommen för långt. Det såg bättre ut på söndagen.
-
Tack för en mycket bra sammanfattning nic!
Kort och gott
Köp en bow och få en Venom med bridles och pump 😀 -
mille, de här betyder väl mer att en SLE är allt annat än en venom. 🙂
”En C-kite sväljer vindbyar genom att flexa. Detta gör inte en SLE och därför behöver man effektivare depower för att jämna ut vindbyar. Detta fungerar dock mycket bättre och åkningen blir mycket jämnare.”
-
mrmille wrote:Tack för en mycket bra sammanfattning nic!
Kort och gott
Köp en bow och få en Venom med bridles och pump 😀Eftersom jag testat Venom (även om det var ett tag sedan) kan jag ju faktiskt jämföra md den också.
Faktum är att några likheter fanns det. Till exempel har du ett lätt bomtryck på Venom och dessutom så har man en stor range på depowern. Men där stannar likheterna. C-konstruktionen på Venom äter byar genom att flexa istället för att leverera kraften. Med flatkitesen i min topplista har du mycket mer hoppmaskin än med vilken C-kite som helst inklusive Venom. En Flatkite finns heller ingen gräns för hur radikala svängar du gör utan att tappa speciellt i draget.Nu kan du alltid säga att jag inte testat Venom II men jag vill nog tipsa dig om att prova någon av SLE-kitarna innan. Du kommer nog att bli glatt överraskad.
nic
-
nic wrote:mrmille wrote:Tack för en mycket bra sammanfattning nic!
Kort och gott
Köp en bow och få en Venom med bridles och pump 😀Eftersom jag testat Venom (även om det var ett tag sedan) kan jag ju faktiskt jämföra md den också.
Faktum är att några likheter fanns det. Till exempel har du ett lätt bomtryck på Venom och dessutom så har man en stor range på depowern. Men där stannar likheterna. C-konstruktionen på Venom äter byar genom att flexa istället för att leverera kraften. Med flatkitesen i min topplista har du mycket mer hoppmaskin än med vilken C-kite som helst inklusive Venom. En Flatkite finns heller ingen gräns för hur radikala svängar du gör utan att tappa speciellt i draget.Nu kan du alltid säga att jag inte testat Venom II men jag vill nog tipsa dig om att prova någon av SLE-kitarna innan. Du kommer nog att bli glatt överraskad.
nic
Igår inkom en leverans av ett antal Waroos.. tyvärr 1 helg för sent.. men vi får ordna ett specialtest med Waroos vid tillfälle.
-
Se till att få över några Waroos till Gotland på Kristiflygare. Många testsugna som kommer att vara där och en hel del märken kommer att vara representerade med sina kites.
Jag kommer givetvis att vara där med Pulse’arna (borde få dem imorgon)./Kaj(Tech)
-
nic wrote:Eftersom jag testat Venom (även om det var ett tag sedan) kan jag ju faktiskt jämföra md den också.
nic
Jag var en smula ironisk faktiskt och litar på det du säger =)
-
Wow, tak ska du have NIC…
Er der en præmie her på det svenske forum for den der hjælper mest – for så er du da kandidat!
Jeg skal prøve EH Ripper snart, og glæder mig meget til at se hvordan den performer i let vind også. Bestiller nok en 10 og 14 som skulle dække mig normale 9-12-16 setup med C-kites.
Har Ozone eller EH en stopperkugle der kan låse bommen i en position? Altså ikke den samme stopperball som laver ekstra depower, men en som man f.eks kan bruge når man går unhooked – så man ikke får en overpowered BOW kites kræfter til at trække fuldt igennem?
Endnu engang tak for beskrivelsen!
Logga in för att svara.