Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › den berömda brisen på Öland…
-
den berömda brisen på Öland…
Publicerad av walle på 25 mars, 2005 vid 07:28Hur e den med den?
Borde det inte va kalas nu när vattnet e så jevla svinkallt?
Det e väl då, när vattnet e kallt och marken blir uppvärmd, som det ska funka?Hur ska det blåsa, vilken riktning eller kvittar det?
om det fina vädret fortsätter så borde det ju bli najs nästa helg då?
brickan svarade 20 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Nu är den som bäst specielt när alla åkrar träd buskar är svarta och absorberar mycket värme.
Men kommer det ostlig vind så förstörs brisen lätt.
Förra påsken var det kanon vi körde 5 dagar i rad.
Om brisen ska bli kraftig behövs.Sandbergen är perfa för brisdagar då den är som bäst på ssv.
Det är inte ovanligt att det ligger på runt 10-14sm en bra brisdag och 1-3 på norra delen av öland.1 Sol massor av sol så det blir varnt på land.
2 Grundvind från syd till väst (på våren kommer brisen så starkt att grundvinden inte spelar så stor roll)
3 Brisen kommer igång runt middag och varar tills solen ligger mycket lågt. -
Kolla webcam på http://www.owc.nu i dag ska du se att vinden kommer att öak efter lunch runt 14.00 nu blåser det 1,8.
-
Svar till:
den är en myt[/ QUOTE ]
så sant som det var sagt, MYT, det blåser bättre hemma på västkusta
-
Svar till:
den är en myt[/ QUOTE ]
jag trodde det med men har själv upplevt den, från vindstilla till 9-11m/s på bara nån minut, helt sjukt
ska fasen dra ner dit snart… -
Svar till:
den är en myt[/ QUOTE ]
Här är beviset.
10:00 0.9 W
10:30 0.9 W
11:00 1.8 W
11:30 1.8 W
12:00 3.1 WNW
12:30 3.6 WNW
13:00 3.1 WNW
13:30 4.5 WNW
14:00 5.8 WNW
14:30 6.3 WNW
15:00 7.2 WNW
15:30 8.0 WNW
16:00 4.9 WNW
16:30 5.4 WNW
17:00 4.5 WNWI dag låg det på för mycket W vilket jag tror gjorde att brisen vände nord och då inte lika stark eller långvarig.
Men när SMHI DMI Windgura alla sa att det skulle blåsa 1-2sm i dag så tycker jag att det är konstigt att det blåste upp till 8sm.
Brisen är ju en myt eller
-
Svar till:
Kolla webcam på http://www.owc.nu i dag ska du se att vinden kommer att öak efter lunch runt 14.00 nu blåser det 1,8.
[/ QUOTE ]
Se hur det blev synd att säga att man har fel men sedan har man alldig åkt till Öland och inte fått surfa

-
Ooooo det var lågt Sammy men fakta finns på http://www.owc.nu/webcam/download.txt
Ja ja du vet vi är ju lite frikyrkliga i mitten av småland så vi gillar inte ordet ”myt”
-
Svar till:
Svar till:
den är en myt[/ QUOTE ]
jag trodde det med men har själv upplevt den, från vindstilla till 9-11m/s på bara nån minut, helt sjukt
ska fasen dra ner dit snart…[/ QUOTE ]
nog finns den alltid, men det var ju inte så stört mkt när du var där förra våren rambo….hehe…året innan va den fan redigt närvarande…men det måste ju vara sol lixom…
-
Svar till:
nog fungerade brisen som den skulle på tippen ida iaf..
[/ QUOTE ]
Nog fan funkade brisen ida åka av blev det och knappt byigt.
Logga in för att svara.