Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Den ultimata lättvindsbrädan?!?!

• Den ultimata lättvindsbrädan?!?!

Publicerad av anonym-anvandare på 1 september, 2003 vid 09:55

Så har det hänt igen….en vecka helt utan vind i gbg!Jag har en 130 liters freeride bräda som man kan kajka omkring på när det blåser 6-9ms men min fråga till er är: Finns det något som planar tidigareförutom formula?Jag kör 8.5 som största segel väger ca 80 kg.Det känns lite rådigt att köpa på sig stora hangarfartyg bara för att kuna plana lite lite tidigare!E det nån som kör Hypersonic i lättvind? E det kul å köra formula?Hur svårt e det att hålla nere en så stor bräda när det börjar bli lite choppigt?Finns det nån som har svaret på va det ultimata lättvinds kittet består av?!

Thanx tongue.gif

anonym-anvandare svarade 22 år, 2 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • garage

Medlem
    1 september, 2003 vid 11:16

Hej!

Jag hade precis samma funderingar som du, var irriterad på alla ”nästan” dagar. Oftast är det ju himla gött väder då också så det vore ju perfekt att kunna glida omkring lite som alternativ till bad osv.

Jag köpte iaf en Starboard F155, det är en lite ”mindre” formula bräda som ”bara” är 85cm bred. Det var en enorm skillnad i planingsegenskaper måste jag säga plus att det är riktigt skoj att köra en bräda som man plötsligt kan ta massa höjd med, man kan ju åka nånstans!

En sån bräda kan man iaf få tag i billigt och den funkar tills man kan gå ner på sin lilla bräda (100L i mitt fall). Vad det gäller chop så går det förvånansvärt bra måste jag säga, brädan sväljer det mesta.

Hur som helst så tycker jag det är optimalt med en mindre formula och sen en lite mindre bräda, så jag rekommenderar en äldre formula som inte är så extrem och som är gjord för något mindre riggar än 12.5. Jag har 9.5 som största och det går på en 490 mast så man behöver inte så mycket extrema grejer heller.

Lycka till!

Mvh Andreas

• anonym-anvandare

Medlem
    1 september, 2003 vid 11:33

Tack så mycket!Det e nog precis detta jag behöver höra!Jag har aldrig snackat med nån om hur det är att köra dom här grejerna!Det e ju det här med tidiga planingen man vill åt!!

MVH Henke

• anonym-anvandare

Medlem
    1 september, 2003 vid 23:23

Okej ta det lugnt.H’r har man akt ner till eet place som heter caba /nanting och det blaser inte sa j/la mucket har heller, beroende pa en j/la orkan som heter fernando eller fido eller ngt, den odelagger passadvindar och allt.

Idag korde jag med fullt truck i en 7.4>a pa en starboard freeformula.
    Och det funkade bra, kunde tom gippa i ganska fett swell i nerforsbackarna.
    Korde med en 100/liters cross igar, som var lite trist, men lattkord butte till en 95liters bee och det blev genast roligare.
    Och freeformulan var faktiskt sa kul det kunde bli idag, kanske nagot att satsa pa
    Markram kunde inte logga in.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications