Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Depower och Quick Release Systems?
Taggad: depower, quick release
-
Depower och Quick Release Systems?
Publicerad av smellslikeroses på 25 april, 2011 vid 15:32Skulle någon vänlig själ kunna ta om för mig vad dessa begrepp innebär för en nybörjare som jag?
Tack på förhand!
cortex svarade 14 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Depower kan ha lite olika betydelse men lätt förklarat är det ungefär vad det låter som, hur stor möjlighet kiten har att minska och öka kraft. Det kan man göra på tre olika sätt, varav två går att göra när kiten är i luften. Kan du lista ut vilka de är (det handlar om att ändra längden på dina linor, hur gör man det)?
Quick Release System, Quick Release eller bara QR är också ungefär vad det låter som, ett snabbt sätt att frigöra dig från kiten så att du endast sitter fast med din leash. I detta läge ska en bra nybörjardrake ha 0 % kraft eller så nära 0 som möjligt. QR sitter allt som oftast på din chicken loop. är röd eller på något annat sätt utmärkande och är en push away release.
-
Lima-ko;653440 wrote:Depower kan ha lite olika betydelse men lätt förklarat är det ungefär vad det låter som, hur stor möjlighet kiten har att minska och öka kraft. Det kan man göra på tre olika sätt, varav två går att göra när kiten är i luften. Kan du lista ut vilka de är (det handlar om att ändra längden på dina linor, hur gör man det)?
?? pedagogik på hög nivå:wink:
-
Ja men vad sjutton, det är väl bra om de lär sig något på kuppen =).
-
Visst, tanken är god:smile:
men det är lättare att lära sig om man förstår.
Det är knappt att jag begriper vad du menar, , ,fast det kan såklart bero på att jag har böös mellan öronen:o -
Om personen ifråga inte förstår vad jag menar räknar jag kallt med att hon/han ber om en enklare/utförligare beskrivning.
-
Depower och Quickrelease är exempel på saker som betyder att du bör gå en kurs! 😉
-
Självklart ska jag gå på kurs, har redan bokat in mig på en vettu! 😉
Vill dock lära mig begreppen så fort som möjligt för att få ut så mycket av kursen som möjligt (och eftersom den inte går om stapeln fören om tre veckor har jag mycket tid att få lite förkunskaper)
Tack för svaren, finns det QR på alla (nyare, efter 2007) kitar? Och är det mer depower på SLE-modeller jämfört med C-kitarna och Foilkites? -
QR är standard på alla nyare kites ja, och även push away release börjar bli lite av en standard. En kite utan QR är ingen säker kite.
Tar du en 2011 C-kite, typ Naish Torch, Liquid Force HIFI Comp, Ozone C4 eller Slingshot RPM, så depowrar de snudd på lika mkt som en delta, hybrid eller bowkite, ofta genom att flyga väldigt fort till sidan av vindfönstret. En del skolor undervisar t.o.m. med Slingshot RPM, en kite som den nuvarande 1an på PKRA:s världstour också kör med.
SLE i sig är ingen kitemodell, som du kanske redan vet står SLE för supported leading edge och anger alltså att leading edge stöds på något sätt, ofta av en 5:e lina eller en bridle av något slag. LF Hifi Comp är t.ex. en SLE hybrid.
-
Allt det Lima-ko skrev… med ett litet tillägg om foils. Man kan inte säga att ”foils” generellt har större eller mindre depower-range eftersom det beror helt på märke och modell. Äldre designs av foil har mindre depower-range än vad nyare designs har. Detta har tyvärr inte helt med årsmodell att göra, det finns gott om 2011-foils på marknaden som använder tämligen ut-daterade designs.
När ett tyskt kitemag gjorde en stor, tämligen noggrann, mätning av olika kiters användbara depower-range så var Flysurfer Speed3 den kite som vann.
Det sagt så behöver man knappast stirra sig blind på bara windrange på moderna kites. I de allra flesta fall är den mer än tillräcklig oberoende av om det är foil, SLE eller C. Bättre att välja en kite med tanke på vad man ska ha den till./Kaj
Logga in för att svara.