Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Depower på min foil??

• Depower på min foil??

Publicerad av anonym-anvandare på 11 oktober, 2002 vid 14:47

Hejsan alla. Jag har en fråga ang depower på en foil. Jag har en Aeros Virus 7 m^2 (kopia på Advance Rhea) som jag tycker har lite begränsat vindregister. Jag kör bara på snö ,så här långt, men får svårt att kontrollera kiten när det blåser upp mot 10-12 m/s (jag väger 85 kg, 185 cm). Skulle jag få ut mer av min kite om jag uppgraderade till Advance nya depowersystem eller vad tror ni?

/Urban.

kitelife svarade 23 år sedan 3 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    11 oktober, 2002 vid 14:53

du ett hett tips: elda upp din foil & skaffa en riktig kite

• anonym-anvandare

Medlem
    11 oktober, 2002 vid 15:04

Har provat virusen i samma storlek & tycker helt klart att du ska byta bom, aeros bommen, med böjbara leder i sidorna är inte så lyckad. Du kommer få en mycket roligare kite med vanlig bom.

• anonym-anvandare

Medlem
    11 oktober, 2002 vid 15:05

Hej Anonym!

Vad menar du med riktig kite? En sån där som man får punka på, och som inte håller nåt vidare för snö och is? Har du över huvud taget provat en foil nån gång? Har du kört på snö nån gång?

/Rasmus

• anonym-anvandare

Medlem
    11 oktober, 2002 vid 15:53

Altså kom tillbaks när du har gjort lite vågridning och lite hoppvändingar med en foil så kan vi snacka…

• anonym-anvandare

Medlem
    11 oktober, 2002 vid 16:12

Visst! Kommer du tillbaks när du gjort lite vågridning på snö då?

/Rasmus

• kitelife

Medlem
    11 oktober, 2002 vid 17:41

Tråkiga och menlösa argument! prova PHSYKO den funkar på båda elementen…

Ps. den kan nog va skrämmande på packat underlag men underbar i puder Ds.

• anonym-anvandare

Medlem
    12 oktober, 2002 vid 14:49

Ja, men det är bara så lätt att bli irriterad på folk som ”vet” att foil bara är skit, utan att ens ha varit i närheten av en foil. Det blir ju knappast bättre av att den här viktigpettern dessutom tyckte att killen som bara körde i snö skulle elda upp sin foil och köpa en uppblåsbar. Jag förstår bara inte varför det finns så många kajtare som hatar foils så mycket. Brukar de bli spöade i höjdtagning av foilar, eller vad är det?
    Visst kan han få tycka att foils är sämre, men det är ju ingen som tvingar honom att köpa en, så varför ska han skrika på andra att köpa uppblåsbart? Frågan här gällde ju en foil på snö. Killen som svarar vet uppenbarligen inget om varken foils eller snö-körning, men bestämmer sig ändå för at dela med sig av sin mycket ringa visdom. Varför?

/Rasmus

• kitelife

Medlem
    12 oktober, 2002 vid 18:59

Jag förstår dig precis (kommer från en bakgrund av buggy och foilar) men det är nog bättre att igonrera…

Har du provat Phsyko? om inte ta chansen när den kommer, jag kan hjälpa till om du finns i skåne…

• hugeo

Medlem
    12 oktober, 2002 vid 19:44

Psycho är nog marknades bästa vattenfoil, jevla tröck, fy fan, vettifan om den blir bra på snö dock, kanske lite för mycke drag då hehe, såg en film med killar som speta downhill med foils och hoppa typ 3-400m långt, såg lagom farligt ut, nästan som paraskiing.

Har tyvärr inte fått möjlighet att testa Psychon ordentligt, får bli till nästa år.

• kitelife

Medlem
    13 oktober, 2002 vid 09:07

Har du ett URL till den filmen?

• anonym-anvandare

Medlem
    13 oktober, 2002 vid 21:16

Tja! Har precis uppgraderat min Rhea 7 till det nya depowersystemet. Ett oerhört ”lyft” men ett j…vla hästjobb (6 timmars slit) samt ett svart hål i plånboken. Advance mod. kit är dock kanooon! Mycket välarbetad boom med en bra safety release funktion (eftersom du numera sitter fast som en vanlig ”tub-råtta”) & imponerande funktionalitet. Depowerfunktionen är bra. Advance använder sk carbon battens, som du kan vinkla fram & tillbaka och på så sätt andra anfallsvinkeln över hela kiten. Hade tidigare problem vid 10m/s + men kan nu köra betydligt längre! Kolla bara att din kopia är exakt likadan med fästpunkter osv. annars får du problem. Kiten blir lite slöare i reaktionen vid fullt depower-läge. Detta då bromslinorna blir längre och de är med dessa som kiten styrs efter modifieringen. Har du mer frågor till mig eller min kontakt på Advance, maila: jonasf@chello.se

MVH / Jonas

• anonym-anvandare

Medlem
    13 oktober, 2002 vid 23:21

Tack Pen!
    Har inte provat Psycho ännu, men den verkar klart intressant. Och visst är man i skåne då och då, så när min fot är hel igen kanske jag hör av mig smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    14 oktober, 2002 vid 11:31

F..n vad irriterande, av 12 svar på frågan (förutom några befogade försvarstal om foilar i allmänhet) är det 2 svar som egentligen har med frågan att göra. Det tycker jag är lite dåligt.

MVH Urban.

• kitelife

Medlem
    14 oktober, 2002 vid 13:01

Det är ingen som jag vet som flyger något annat en Flysurfer (skåne) här på forumet, och dom kommer ju färdiga med fungerande system… Så jag tror att folk skriver mest för att dom har tråkigt och vill ha nått att göra crazy.gif

Jag kan nog kalla mig en av dom mer insatta och jag har aldrig ens sett en sån drake som du pratar om ! OK nu ljög jag lite för dom hade sånna på ”foilfest”’n…
    Hampe har ett foto på ”depower systemet” som jag har tatt(om han pallar posta det) annars är det nog inte oss du ska fråga…

Har en polare i norge som är ganska insatt prova honom;

Gunnar Westholm [gunnar.westholm@c2i.net]

Kolla oxå; Kite.no
    Hoppas det hjälper (annars köp en psyko dom är färdiga och funkar)

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Depower på min foil??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.