Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Design av lättvindsbräda

• Design av lättvindsbräda

Publicerad av tomw på 25 november, 2006 vid 11:24

Hej,

skulle vilja ha lite input till en bra lättvindsbräda design.

Inte en ren surfboard. Finns ingen vågor i sverige i lättvind.

Vad tycks om denna från en kille som heter Hein?

svinet svarade 18 år, 11 månader sedan 9 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • fredde

Medlem
    25 november, 2006 vid 12:27

Precis ingen surfbräda. Vi snackar en fet directional -02a gött. De var feta prylar de! Gärna med leash…

Här har vi en gamal fin Airush…

• pjoter

Medlem
    25 november, 2006 vid 20:41

nej nej nej nej….
    door är rätt väg att gå för lättvind i sverige. Då det blåser lite har vi inga vågor alltså kan man köra med en bräda så gott som helt utan rocker vilket ger väldigt tidig planing. Bredden är viktigare än längden för att det ska funka bra (något som flickor vetat i århundraden). Genom att ha samma outline som en snowboard får du en lång yta i vattnet vilket ger bättre grepp utan att du behöver kanta så mkt. Du ligger då bättre på vattnet och sjunker inte igenom lika lätt. Genom den formen kan man också strunta i fenorna och ändå ta grym höjd vilket är perfekt eftersom fenorna gör motstånd i vattnet.
    Snowboardformen gör också att brädan får mer rocker då trycket ökar vilket bromsar brädan och det blir lättare att hålla kvar kanten.

Min plydoor är 128*41 och den är igång grymt tidigt trots den lilla storleken.

kolla http://www.portnawake.com/template.php?var=flaqueboards.php
    och http://www.kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2324833
    eller http://www.spleene.com för färdiga brädor. (finns massa andra tillverkare som gör liknande brädor ex slingshot).

• luuddee

Medlem
    26 november, 2006 vid 17:57

men pjott trodde det räckte med fjollande med din kite du men nu även en fjollåkr bräda.. vad e det som händer ska du flytta till linköping meee? eller tyskland ..

• pjoter

Medlem
    26 november, 2006 vid 20:28

Du vet har man väl börjat är det svårt att sluta.

Vet inte hur många dagar jag fick kört denna sommaren tack vare det brädbygget. Alternativet hade varit att sitta å svettas på stranden. För min del är jag då 10ggr hellre ute å cruisar på vattnet än att sitta å ha tråkigt på en strand å förbanna brisen som aldrig kommer. Fast i din EH värld blåser det kanske alltid 10m/s?

• danneee

Medlem
    27 november, 2006 vid 08:33

En liten fråga som inte har med lättvindsbrädor att göra men pads. Vad använder man för lim för att limma pads. Mina börjar släppa lite från brädan och i mellan skikten i padsen…

/ Danne

• gogga

Medlem
    27 november, 2006 vid 11:15

Vanligt kontaktlim

• danneee

Medlem
    27 november, 2006 vid 12:45
    gogga wrote:
    Vanligt kontaktlim

Oki, provar med det. Tack för hjälpen.

/ Danne

• tomw

Medlem
    27 november, 2006 vid 19:42

Men Pjot!

Jag har problem med denna snowboard looken. Och Spleen har lämnat detta nu under 2007.

Många i USA tycker att en skimboard är bäst.

Fattar ändå din förklaring. Det blir enkelt att bygga utan rocker….

Men vad tycker du om en konkav?

TW

• ziik

Medlem
    27 november, 2006 vid 20:39

jag gillar konkav.

har en 155cm finless 20mm konkav ett par millimeter rocker och rundade tips för att inte fastna i minichopp badgäster och annat löst pack som driver runt i vattnet i sånt där sommarväder 😉

är väl kanske inte det optimala. Men en kul pryl. den spårar även bra på botten om det blir för grunt 😉
    å den är sjuukt snabb!

resultatet av mina förvirrade försök i ämnet…
    har annars en wakesurf på 5fot med en bredd på 55cm den bär rätt bra. är typ platt som en pannkaka med en liten nos på. en pyttefena gör det hela rätt halt men intressant. har precis gjort en enkel twinfin mod till den som ska testas så snart tillfälle ges.
    Även testat lite enkla skimboards på platten.

in i dimman
    //Joel

• tomw

Medlem
    27 november, 2006 vid 20:44

Ziik,

hur jämför du skimmy med en TT med konkav o negativ outline (snowboard typ)?

Beskriv din perfekt LW bräda.

TW

• ziik

Medlem
    27 november, 2006 vid 21:10

såhär långt tycker jag nog wakesurfbrädan som är lite lik nobile’s skim är ”roligast” i lätta vindar. så jag tycker du är inne på rätt spår när du spanar på heins planka. han har ju även en TT i ämnet somkallas flywood. ska vara sjukt tunn å bred som ett bord.

kommer igång med min wakesurf å 10kvm pulse sjukt tidigt. att få fart på brädan är ju nyckeln till att ta sig någonstans. går bra att kryssa hårt bara man får upp lite momentum.
    svår att hantera när det blir studsigt och överriggat eftersom en fena på 4cm å rätt runda kanter inte ger så mycket grepp.

155an är betydligt segare att dra runt men enklare att hantera. den är nog lite för rak för att kunna jämföras med en dörr dock. skulle kunna testa att fräsa ur den lite på mitten till våren. skulle överhuvudtaget behöva prova den mer för att riktigt kunna säga hur det ligger till. kräver mycket tryck på bakfoten i nuläget.

beror lite på vilken drake jag åker med. med min rhino 20 föredrar jag tt’n då vindbyar C kite och lite grepp är svårt. sen har jag ju inte optimal teknik. Men man får till det bättre var gång!

med pulsen så är wakesurfbrädan riktigt kul. lite som att surfa eller som en sladdrig skateboard. den går att åka baklänges också. fungerar mycket bättre än jag väntade mig. blir väldigt mycket tröttare i benen av att åka strapless. tror bara det beror på att jag inte är så van och spänner mig en massa i onödan.

finns mer prylar för test i pipeline.

Å jag är ju långt ifrån pro. så ta det för vad det är. vore kul att spana in dina byggen vid tillfälle. alltid intressant att lära sig/få inspiration.

om någon har erfarenhet av snowboardkonstruktion eller vet vart man kan köpa stålkanter och sintrad bas så är jag intresserad. hinner inte bygga nu i ”höst”. men det finns risk att det kommer.

någon som använt prepreg i sina hemmabyggen? vad använder ni då för ugn?
    alltid mycket dumheter på g..

Ha det gott
    //Joel

• ziik

Medlem
    27 november, 2006 vid 21:12

ser fram emot att testa longboard som lättvindsleksak i sommar. Någon som testat förr?

skulle alltså säga att jag dissar TT’n för lättvind. tycker det varit kul att leka strapless. man trillar av mycket till att börja med. lär sig mycket nytt om man har lite tålamod. mycket att jobba på där.

tänker själv bygga nått skim/surf inspirerat med straps till sommaren om tiden räcker till. skicka gärna bilder på ditt bygge sen!

vad använder du föresten för distansmaterial i ditt laminat?

/Joel

• tomw

Medlem
    28 november, 2006 vid 20:56
    ZIIK wrote:
    ser fram emot att testa longboard som lättvindsleksak i sommar. Någon som testat förr?

skulle alltså säga att jag dissar TT’n för lättvind. tycker det varit kul att leka strapless. man trillar av mycket till att börja med. lär sig mycket nytt om man har lite tålamod. mycket att jobba på där.

tänker själv bygga nått skim/surf inspirerat med straps till sommaren om tiden räcker till. skicka gärna bilder på ditt bygge sen!

vad använder du föresten för distansmaterial i ditt laminat?

/Joel

Använder Divinycell. Kommer från Diab i Halmstad.

Få se om jag orka bygga både en TT med negative outline OCH en skimmy. Lite stressig, men har hela julen hemma….

T

• samhansson

Medlem
    28 november, 2006 vid 21:07

DIAB ligger i laholm, ja har 4 st påbörjade divinycell brädor som ja inte pallat slutföra, legat 3 år nu, nån som vill ha? 0kr finns i mellby isåfall

• ziik

Medlem
    29 november, 2006 vid 18:07

eventuellt.. har inte vägarna förbi förän till sommaren. kan ju kasta en rad då å se om du har dom kvar.

mvh
    //Joel

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Design av lättvindsbräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.