Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › det är för få ungdomar som åker…
-
det är för få ungdomar som åker…
silversurfarn svarade 19 år, 7 månader sedan 28 Medlemmar · 42 Svar
-
Jag är 20 och håller på att köpa min första bräda.
Känner samma sak! Alldeles för få som åker. Känner ingen (förutom Militären) som surfar. De flesta av mina vänner blir helt förbryllade när jag berättar att jag vindsurfar.
-
I Linköping var/är det inga problem att börja surfa som liten spoling. Jag var 15 när jag började och hade brädan i Linsurfs container. Eftersom Linsurf ligger på ett BRA surfställe finns inte behovet att åka runt till en massa olika ställen, vilket minskar bilbehovet rejält. Jag cyklade ut till udden varje gång det blåste ända tills jag hade körkort, och fick på köpet en hästkondis. Ni anar inte hur fort man cyklar när vindmätaren rapporterat 18 m/s…
Så ungdomar som bor i linköping har inga ursäkter, bara att sätta igång!
-
jag är 17 har hållt på sen jag var 14 dock ej speciellt mycket förän förra året
-
ja äntligen nån under 15 men 1 person under 15 i sverige va fan skärpning.. sj började jag vindsurfa om 8 åring i frankrike
-
Gör något åt saken då!
Du lär ha bättre förutsättningar att sänka medelåldern tillsammans dina fjortispolare än vad någon gubbsurfare har.Dä ä bar’ å åk!
…hmm sen när heter det åka vindsurfingbräda förresten? -
Svar till:
Blev 18 i somras tog körkortet elva dar efter (vilken befrielse!!!).. Håller till runt storstan.. Så visst finns det väl ett par ungdomar iaf:P
[/ QUOTE ]
härligt anders. då kan du ju äntligen drick folköl nästa års trip hit.
-
Sitt inte här och tjafsa din fjortis.
Ser att det blåser drar till haga nu.
Tar min moppe nu
Pappakenta -
Hahaha.. ja om inte annat åker jag väl på skjutsa ner fyllosarna så dom kan sitta o kröka i bilen:D
-
fan va jag längtar till våren då man förhoppningsvis har skaffat sitt körkort (fyller i slutet av mars) då blir de surfa för hela slanten 😛 förresten finns den ngn junior klass eller något liknande om man vill börja tävla är 17år nu som ni kanske förstår vilka klasser finns annars vad krävs utav en för att ha någorlunda förutsättningar
-
Svar till:
Gör något åt saken då!
Du lär ha bättre förutsättningar att sänka medelåldern tillsammans dina fjortispolare än vad någon gubbsurfare har.[/ QUOTE ]
Nåja. Vi gubbar kan allt göra en del om vi verkligen vill. Vi kan hålla surfskolor på somrarna (som jag har sagt att jag ska tre somrar i rad utan att göra nåt), just när lovet börjat, och vi kan sätta upp annonser om kurserna i skolor.
Det är som sagt oftast vi gubbs som har pengar, och vet hur man gapar så man får vad man vill ha. Vi kan fixa containers för brädförvaring i närheten av bra surfspots så man inte behöver släpa med sig brädan.
Vi kan eventuellt ge ungarna skjuts ut till stranden med, men är de tuffa nog för att ha en chans att bli bra surfare så har de inga problem att cykla ut till Playan.
Containrar är förresten bra för många av oss gubbs som inte vill ha lägenheten fulla av prylar, men personligen anser jag att alla klubbar borde ge medlemmar under arton förtur till containerplatserna.
-
Kul att du kallar dig Gubbe.
Tja lite gubbig i sättet kanske
På Öland (ÖWC) har vi containrar dom får endast juniorer använda som förvaring för sina prylar.
På sommaren när S-holmarna kommer brukar juniorer köpa ett tält på ÖB för en hundring och mat där. Sen har dom sin utrustning i vår förvaring. Lagar mat i klubbhuset.
Rekordet har nog knutbyrobban som levde på 200 spänn i två veckor.
Vi har också 3 brädor nya och två barnbrädor. 7 segel och ett 15tal våtdräkter som nybörjare får använda fritt. (medlemmar)
Av 400 medlemmar är idag ett 60tal i åldern 7-20 år.
Vilket är det bästa resultat vi någonsin haft även inräknat 80 talet.
Dom flesta är mer eller mindre inbitna surfare.
Vad som behövs är nog fler klubbar som ger juniorer hjälp.
Vet att när Stefan Kläppe och Fredde Bengtsson var unga fick dom följa med oss i våra bilar till grönis.
Rekordet måste Sävsjö Martin ha som körde 20 mil med sin Moppe till Öland för att surfa. (han har sina grejor hos oss). Sedan på plats fick han följa med i malles bil när vi rörde på oss.
Viktigt är att vi som är äldre och bil hjälper dom unga.
Sen en annan tråkig detalj som händer är ju att när dom blir äldre kör dom skiten av en.
Kenneth/ÖWC -
Hörru Kenta, när fjårtisarna speedar förbi dig i 40 knop och sätter en spock under tiden så ska du säga till folk att det minnsann är tack vare dig fjårtisen har blivit så bra!
-
va fan några av oss kan vindsurfa även om vi e unga…
och ni ”gubbisar” vad ska man lära sig efter
watter start
gibb
och alla andra grund grejer
Logga in för att svara.