Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Detta med POP i brädor

• Detta med POP i brädor

Publicerad av psychonauten på 22 november, 2006 vid 09:13

I mitt huvud fungerar det såhär, styvare bräda = mer pop.
    hur funkar det hos er ?
    Jag har svårt att tänka mig att flex i brädan skulle kunna ge mer pop.
    En bräda som flexar känns ju mer livlig och popbenägen om man åker lite halvfort, det kan jag hålla med om, men när man väl stampar av har man ju ingen nytta av att bräban flexar?
    Say your sayings, all you professionals out there!

patrikol svarade 18 år, 11 månader sedan 11 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • milkman

Medlem
    22 november, 2006 vid 10:42

Varför inte.. Du har ju nytta av den på snowboard och skidor så varför inte på brädan?
    Det finns ju olika sätt att använda flex i designen. Jag kan tänka mig att det inte är så lätt att hävda att det är flexen eller inte som gör brädan ”poppig” 🙂

• yann

Medlem
    22 november, 2006 vid 12:30

Klart att flexen har betydelse. Jämför på en snowboard och tänk dig att du skulle göra en ollie med en snowboard som är styv som ett järnrör. I flexet lagras fjäderenergi som frigörs i popögonblicket.

Däremot tror jag att flexet har mindre betydelse på en kitebräda än på en snowboard eftersom fler faktorer spelar in. Tailens utformning och förmåga att tränga undan vatten i en pop, avståndet från bakfoten till tailen, rockerkurva m.m.

• zilversurfarn

Medlem
    22 november, 2006 vid 12:45

Intressant diskussion, har inga svar själv men läser man detta brädtestet:
    http://www.wallensports.se/files/2511Newsletter_May06_1.pdf
    så verkar det som om man eftersträvar mycket flex i ändarna på brädan medan mittsektionen skall vara så styv som möjligt.

Har svårt att tro att det är så enkelt dock. Vore intressant att höra vad Chrille har för synpunkter i ämnet. han borde ju veta vad han pratar om!

• pjoter

Medlem
    22 november, 2006 vid 13:56

Jag tror outlinen spelar en enorm roll också. Min SOS har ungefär samma rocker och flex som vissa wakestylebrädor men är betydligt bulligare och den får jag knappt ut nån pop ur. Fast den spöar ju dom andra brädorna i vågor som tur e. 🙂

• kasimir

Medlem
    22 november, 2006 vid 14:53
    pjoter wrote:
    Jag tror outlinen spelar en enorm roll också. Min SOS har ungefär samma rocker och flex som vissa wakestylebrädor men är betydligt bulligare och den får jag knappt ut nån pop ur. Fast den spöar ju dom andra brädorna i vågor som tur e. 🙂

Har man mycket nytta av i Habo som sagt

• psychonauten

Medlem
    22 november, 2006 vid 14:53

Jag kan tänka mig att min BEST pro har så gott som 0 flex. Efterosm mina referenser kommer från wakeboarden så gillar jag hårt.. Skywalkern som jag hade innan smo hade mer av snowboardkonstruktion sa liksom BOIOIOIOIOING om man landarde snabbt.. BEST Pro säger mer PAFF, utan efterskalv 🙂 Och poppen finns bra i BEST brädan om man åker fort som fan och kantar emot hårt och åker snabbt. Skywalkern var lättare att typ ”Olla” med. Och då menar jag Olley 😉 , men den kändes svampig om man kantade imot hårt innan poppen.

• pjoter

Medlem
    22 november, 2006 vid 16:38
    kasimir wrote:
    pjoter wrote:

precis. därför ska det bli ett brädbyte snart. Inte ofta man kör vågor så att bara ha en bräda gjord för vågor e rätt meningslöst.

• kasimir

Medlem
    22 november, 2006 vid 16:57
    pjoter wrote:
    kasimir wrote:
    pjoter wrote:

precis. därför ska det bli ett brädbyte snart. Inte ofta man kör vågor så att bara ha en bräda gjord för vågor e rätt meningslöst.

E det inte bättre att byta kust?;)

• pjoter

Medlem
    22 november, 2006 vid 18:13

haha, de kan man göra.. fast 10 min cykel till ett jobb man trivs på är rätt gött också.

• matthias

Medlem
    22 november, 2006 vid 18:50

flex funkar bra med straps om du vet hur du ska utnyttja det. Det krävs en drös gånger på vattnet innan du hittar tajmingen i just din bräda. En bräda som är styv i mitten och har väl avvägd och kontrollerad flex ute i tipparna ger dig garanterat bättre pop om du kör med straps och har hittat tajmingen än en helt styv bräda eller en bräda som har flex på fel ställen. Kör man däremot med bindningar vill man ha en rätt styv bräda eftersom flex absorberar energi och med bindningar behöver du så mycket energi som möjligt.

• tomw

Medlem
    22 november, 2006 vid 20:00

Mattias är på rätt spår. Tajmingen är viktig. Tänk er en sviktbräda, utan timing är det kört.

Outline bör vara rätt kantig med feta tips = mer yta att trycka med
    Flex mellan fötterna är lite meningslöst för POP, man trycker hårt med bakfoten, brädan flexar bakom foten.
    Bräda med flex i mitten blir smooth i vattnet, mjuk landings, med mindre POP.

Hur brädan är byggt är viktig. Material i kärnan, laminat layup schema, fiber riktningar, och fiber typ. Top o botten sheets av HDPE eller annat mjukplast (som används till reptålighet) dampar snäppet.

My 2 cents.

Christian bör veta mer, men nu säljer han kunskapen till Monstret.

TW

• chrille

Medlem
    22 november, 2006 vid 21:43
    psychonauten wrote:
    I mitt huvud fungerar det såhär, styvare bräda = mer pop.
    hur funkar det hos er ?
    Jag har svårt att tänka mig att flex i brädan skulle kunna ge mer pop.
    En bräda som flexar känns ju mer livlig och popbenägen om man åker lite halvfort, det kan jag hålla med om, men när man väl stampar av har man ju ingen nytta av att bräban flexar?
    Say your sayings, all you professionals out there!

Ahhhh, flex…. hmmm. Kan bli ett långt inlägg det här.

Helt klart är att flex påverkar en bräda väldigt mycket. T ex var jag ute och testade två nya prototyper för Jaime Pro häromveckan. Båda brädorna hade exakt samma outline och rocker, men den ena var 15mm tjock och den andra 14mm (ca 20% mer flex, ungefär den procentuella tjockleksändringen upphöjt i tre). Skillnaden var total, det var två helt olika brädor. Den tjocka var mycket med direkt och kändes livligare, man kände varenda ojämnhet i vattnet. Den tunnare brädan var mycket mer förlåtande och mjuk att köra. Vilken som var bäst var svårt att säga, men de flesta hade nog gillat den mjuka. Poppen skillde inte märkbart mellan brädorna, så det är tydligen inte enbart flexen som styr poppen i en bräda. Nu var ingen av brädorna riktigt flexig, så kanske poppen hade påverkats mer om vi gick ner ännu mer i tjocklek, tex 10mm.
    Jag har även bygga några helt stumma brädor innan och poppen är bra men landningarna är rätt elaka för knäna. Jag föredrar en bräda med en aning flex.

Jag har även testat att använda olika glaslayup, tex tridirektionell (-+45/0 grader) mot bidirektionell (0/90 grader) på samma shape, och här är skillnaden större i pop tyckte jag. Det verkar som om en vridstyv bräda ger bättre pop än en mindre vridstyv. Detta borde vara eftersom den vridstyva behåller mer energi när du laddar kanten (vattenlinjen går ju diagonalt över brädan) och därmed även återför mer energi vid takeoff.

Outlinen påverkar också poppen mycket. Generellt sett ger en bredare bräda och framförallt breda tippar mer flex eftersom det finns mer brädyta att skjuta ifrån med på vattenytan. Även här har jag testat extremerna (väldigt raka outlines och breda tippar) och upptäck att om man går för brett går det inte längre att trycka ner brädan i vattnet. Vid vilken nosbredd detta inträffade berodde mycket på åkarens vikt, och det verkar som om tyngre åkare kan få mer pop ut från större brädor, medan lättare åkare måste använda något mindre brädor för att kunna utnyttja poppen maximalt.
    Skär man in outlinen mer i tippen blir brädan lättare att trycka ner och enklare att poppa, men skär man in tailen för mycket förlorar man den.

Något som gör större skillnad än jag trodde är wingers, dvs inskärningar vid tippen. Med wingers kan man behålla en relativt rak outline och ändå få en bräda som är lätt att trycka ner i vattnet för att poppa. Ett exempel är Cesar Pro 07 och Sky Pro 07 från North. Cesar är 132×40 och Sky 136×41 och båda är ordentligt breda i tipparna, men otroligt lätta att trycka ner och poppa.

Stancen är en annan sak som påverkar poppen. Det är nog inte avståndet mellan fötterna som är det viktigaste, utan avståndet från bakfoten till tippen. Jag tror att det finns ett optimalt pop-avstånd för varje åkares vikt/längd (vilket även borde betyda att det finns en optimal brädlängd om man vet sin favortistance). Jag får t ex rätt optimal pop med 46 cm stance (mellan inre insertsen) på en 132 cm lång bräda.

Även fenornas storlek inverkar på poppen. Exakt hur har jag inte funderat på så mycket, men allmänt borde större fenor (upp till en viss gräns) ge med pop, eftersom de hjälper till att ladda energi till brädan. Dock poppar MikeTK rätt bra med sina 1,5 cm fenor…

Sen, viktigast av allt: grafiken på brädan, den är den största pop-faktorn!Glöm inte att image är allt;-)

/Chrille

• zilversurfarn

Medlem
    22 november, 2006 vid 22:28

Tack Chrille, kanon!
    Vore kul om man hade samma möjlighet som dig att hitta den ultimata brädan, lite avundsjuk…:smirk:

• patrikol

Medlem
    23 november, 2006 vid 12:00

Suveränt Chrille nu fick vi lite mera inblick i hur allt det där komplicerade egentligen påverkar brädan på ett eller annat sätt.
    Gött!

• psychonauten

Medlem
    23 november, 2006 vid 12:48

Jag tror jag bygga en dubbelbottnad bräda med fjädrar i mellan skroven.. måste ju bli kanoon! 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications