Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › din första bräda
- 
		din första brädaPublicerad av oskie på 28 mars, 2003 vid 18:06Allmän fråga: När köpte du din första bräda, och vad var det för bräda? Vad gav du för den och vad fick dig att köpa just denna bräda? Själv har jag inte köpt bräda ännu, men kommer förhoppningsvis göra det ganska snart. Tycker att det är sjukt svårt att veta och bestämma sig när man bara seglat gamla brädor och inte haft möjlighet att testa nyare (1990+) designer… ola_p svarade 22 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
- 
			5 Svar
- 
Roligt ämne! Min första ”egna” bräda köpte jag -89, om jag minns rätt. Jag tröttnade på att köra omkring på farsarns gamla pråm. Anledningen till uppgradering var väl kanske funderingar kring att det måste finnas nått roligare att göra än en headdipp, vilket var väl bland det häftigaste man kunde företa sig på en regattabräda, och om det inte vore för det skulle det minsann gå fortare hade jag tänkt mig. Det var en Fanatic Bee -285 slalom, med den vit-rosa-gröna-gula grafiken om ni minns den, snygg eller? Polarna körde vidare på sina pråmar medans jag uppgraderade till en riktig ”räser”. Hur som helst så hakade jag på med min nya lilla varje gång det bar av, och hamnade hopplöst på efterkälken efter dem och deras regattabrädor. Man började smått fundera vad man gett sig in på, när det en vacker dag kom en riktig vindby på runt 10 m/s, och vips så flög jag bokstavligen förbi dem. Vilken känsla, jag trodde knappt att det var möjligt att segla så fort. Nu insåg jag att man hade vart ute i allt för mesiga vindar. Sommaren efter det hade hela gänget små brädor. Priset på det ekipaget? Är lite osäker, men jag tror inte att jag betalade mer än 10000 komplett. 
- 
Min först bräda var jag faktiskt sponsrad med av Bingo Rime´rs(tjejfotografen ni vet) farsa, hans firma Vägga Marina lånade ut en WINDSURFER ORIGINAL med trämastfot till mig i en säsong(kanske för att jag tjatade som fan, vem vet).. 
 Just det,ni som är gamla nog vet att det var brädan med kastreringsfinessen..
 Den fick sen ersättas med en
 Bic 210S år 1985?
 Som gick bra ett tag till dess att man upptäckte det här med gippar, då blev det en
 Surfpartner DRY 1986)
 Upptäckte att den var hopplöst långsam och blev tipsad om att göra ett
 egetbygge 1987 dubbekonkav 95lit 275
 som var rena raketen i jämförelese med den svenska mjukplastbrädan
 självbygget som jag gjorde 1988 var trippelkonkav 272 90lit och fick duga ett tag (seglade ifrån folk på denna för 2år sedan, numera bortskänkt).
 efter långt uppehåll blev det en dingad
 Bic Vivace Carbon 282 våren 2002
 Och med insikten att den inte funkade i mycket vågor och vind köpte jag senare en
 Windtech slalom 260 68liter carbonsandwich(från97?) hösten 2002
 Det som slår mig är att windsurfern vägde 28 kilo och windtechen väger 4kg, det blir bara bättre!
 Idag finns mycket fina slalom-åk till billaga pengar i bra kvalité. 
- 
KnatteGäst28 mars, 2003 vid 19:54Mitt första bräd köp ligger långt bak i tiden.. 
 Det var en italiensk Freyrire, som inte ens hade infällbart centerrbord, som jag köpte i mitten av 80-talet.
 Det var ”dåligt omdömme” som gjorde att jag köpte just denna bräda.
 Jag hade precis sommarjobbat och hade pengar i näven och läste en annons i GP… Den kostade några tusen och ”den dansade bara en sommar” innan det blev en F2 Strato istället.
 Det måsate ju finnas mängder av beg brädor till salu nu på vårkanten. Det svåra är väl att hitta något bra till vettigt pris..  
- 
Om det nu var en tävling i vem som började först och fortfarande håller på kanske jag skulle vinna…….. 
 Första brädan var en Dart som vägde ca 20kg, priset tror jag var ca 2000kr totti för alles…..året var 1975!
- 
Mistral score v111, inhandlades som konfirmationspresent åt mig häromåret. När jag hade ofrat mig och släpat mig till konfirmationsläsningen alla dagar(skolkade inte än enda gång, och jag tajmade de dagar jag slutade tidigt perfekt med när det blåste…). Men så fick jag ju mig min belöning också… Seglade på den rätt länge, tills jag krashade nosen på den. Då fick jag segla på en sputnik som pappa hade köpt av sin chef för en billig slant… (Råkade vara en sputnik 270 wce)… Får väl sägas att jag aldrig badat så mkt som när jag gick över till den. Eller svalt så mkt vatten heller för den delen, särskilt då jag i början gjorde mistaget(sett till min kompetens) att segla med tillhörande fullcambrade(!!!) racesegel… Man kan lungt påstå att det inte var helt rätt kombination när man satte vattenstarten, om man hade ”lite tur”… Fick (ett halvår) senare grejorna i födelsedags present… Nu är scoren såld till förmån för en lite mindre vågis, powerwave 253, som är en favorit när det brallar i… Sputniken är fortfarande ”lättvindsbrädan” med sina enorma 82 liter…  Ska i år förhoppningsvis bli en fsw på typ 90-100 liter, som lättvindsalternativ… Ska i år förhoppningsvis bli en fsw på typ 90-100 liter, som lättvindsalternativ…Ps. Gött att det ska blåsa imorgon!!! Hoppas Fredrik vågar sig ut med sin nyinhandlade customslalom(den bringdalbrädan som stod på sp nivet), så jag kan dra om honom…  Å självklart testa hans bräda då… Å självklart testa hans bräda då…
Logga in för att svara.