Senaste nytt Forums Ding?

• Ding?

Publicerad av anonym-anvandare på 1 september, 2003 vid 07:42

Vad är egentligen en ”ding”?
    ”Lite dingad i nosen, annars i mkt gott skick” kan man ju läsa rätt så ofta i till salu-annonser… Vad är det för skillnad på att nosen är dingad och att den är trasig och lagad? Och hur mycket gör en ”ding”, både på pris och funktionalitet?
    Thank you very much för att ni sprider ljus i denna dunkla del av mitt sparsamma vindsurfingkunnande smile.gif

calle_b svarade 22 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • sunkan_

Medlem
    1 september, 2003 vid 07:46

Jag antar att det här är något som alla definierar olika, men för mig så är det en ding ungefär till när man behöver lägga till material för att laga skadan (typ fylla med mikroballonger och sånt). Eller om nosen har varit av och ditsatt igen då skulle jag nog inte kalla det för lite ”dingad”.

Vi får väl se vad övriga har för uppfattning.

• calle_b

Medlem
    1 september, 2003 vid 07:53

En ding är allt från fetingding, till litending.
    Då brukar man iofs. skriva till att det är fetingding.
    Sitter den i nosen så händer ingenting,
    förutom att luftflödet runt nosområdet kan bli
    lite oroligt och turbulent.
    Detta kan resultera i att hela brädan sugs upp ur vattnet
    med sikte på himlen, för att senare landa 50 m längre bort, ännu mer dingad.

Faktiskt så uppfanns ”dr Ding” av en dingad doktor som hade
    tröttnat på att dinga sin bräda, och istället dingade sej själv. ”Dr Ding” syns knappt på brädan/om man inte blandar
    i massa grön karamellfärg/ och sitter stenhårt vad jag har
    förstått. Om jag nu har förstått nånting här på måndagsförmiddagen. smirk.gif

• adde

Medlem
    1 september, 2003 vid 08:01

En ding är en skada som är liten nog att gå att laga med Dr Ding. Dr Ding (även kallat Kapten Däng eller Kapten Bäng) är ett epoxi med där härdaren är skiljd från plasten (jämför tre-färgers tandkräm). En lagom stor bit skärs av med kniv (lite som modell-lera) och knådas så härdaden blandas ordenligt. Den lilla biten, inte helt olik ett tuggummi, kan sedan appliceras på skadan. I de allra flesta fall är dock vanligt marin-Epoxi bättre att använda.

/adde

• calle_b

Medlem
    1 september, 2003 vid 08:16

värt att tillägga: Man måste inte tugga på marin-Epoxy.

• frog

Medlem
    1 september, 2003 vid 11:11

Jag har en liten sidosurfhobby. När man lagar en bräda med Doktor Ding så blir det ju alltid lite ding kvar. Ta dinget och modellera en liten Dinggubbe. Dinggubben kan man te.x. sätta fast på kofångaren på surfbussen. Jag är ganska stolt över min samling.
    smile.gif

• calle_b

Medlem
    1 september, 2003 vid 11:15

hahahahahaha!

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications