• Dra rigg?

Publicerad av anonym-anvandare på 29 maj, 2004 vid 07:13

Hej!

Efter att ha legat nästan helt nere med surfingen under 20(!) bast tänkte jag börja surfa med några polare på jobbet igen.

Mitt surfande har de senaste somrarna inskränkt sig till att lattja med semesterpråmen (BIC 80-talspråm) på landet. När det begav sig hade jag precis börjat surfa på lite mindre brädor (typ 280 slalom), kunde beachstarta och hade precis lyckats få in min första gipp i planing.

Nu vill jag fortsätta där jag en gång slutade, men inser förstås att förutsättningarna är lite annorlunda.

För det första väger jag numera drygt 80 pannor och för det andra behöver jag naturligtvis öva upp balans och styrka.

Mina frågor är således:

1) Är det rimligt att tro att det går att dra rigg enkelt på brädor som fanatic e-ray eller RRD 360 utan att stå med anklarna i vatten juckandes med riggen i handen? Hur stor volym bör jag sikta på om jag vill vara någorlunda torrskodd?

2) De s k freeridebrädorna, hur mycket svarar de på fotstyrning jämfört med t ex slalombrädor från 80-talet? Den sufpartner dry jag hade behövde halva laholmsbukten för att göra en hel sväng…

Till sist har jag svårt att avgöra om jag skall satsa på en nybörjarinriktad freeridebräda eller ej. Å ena sidan blir det lättare att dra rigg på en högvolymbräda, å andra sidan kanske den uppför sig ”pråmaktigt” när man väl blivit varm i kläderna?

Tack på förhand från en rådvill surfare!

/Stefan

Stefan.

vinta_kestrel svarade 21 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • oscar

Medlem
    29 maj, 2004 vid 07:27

1) Är det rimligt att tro att det går att dra rigg enkelt på brädor som fanatic e-ray eller RRD 360 utan att stå med anklarna i vatten juckandes med riggen i handen? Hur stor volym bör jag sikta på om jag vill vara någorlunda torrskodd?

För dina 80 kilo och kunskapsnivå så tror jag de brädor nämner passar bra. Det är sommar nu och du vill ha mkt tid på vattnet och då ska du satsa lite större. Du lär dig fortare på dessa och kan ha brädan som komplement till en mindre i framtiden. Eller lätt sälja den. Volym för att flyta brukar vara din egen vikt + 20 liter men för att vara komfortabel behövs lte mer. Bredden är också viktigt, 70 cm brett är riktigt stabilt.

2) De s k freeridebrädorna, hur mycket svarar de på fotstyrning jämfört med t ex slalombrädor från 80-talet? Den sufpartner dry jag hade behövde halva laholmsbukten för att göra en hel sväng…

De nya brädorna är kortare, bredare och LÄTTARE. De känns betydligt livligare på vattnet och reagerar väldigt bra på fotstyrning. Bredden motverkar detta lite men i gippar är det bara att ställa sig lite bredare.

Till sist har jag svårt att avgöra om jag skall satsa på en nybörjarinriktad freeridebräda eller ej. Å ena sidan blir det lättare att dra rigg på en högvolymbräda, å andra sidan kanske den uppför sig ”pråmaktigt” när man väl blivit varm i kläderna?

Tycker att du ska satsa på nåt lite större (+120 liter) och minst 65 cm i bredd för att få en snabb utveckling på vattnet. För liten bräda kommer bara göra dig förbannad om det inte blåser så mycket i sommar. En RRD 360 är ju dessutom perfekt att lära vänner bekanta och familj på! Barn kommer älska det mjuka däcket.

Lycka till.

• anonym-anvandare

Medlem
    29 maj, 2004 vid 07:33

Tack för ett snabbt och tydligt svar Oscar!
    Jag hade på känn att RRD nog var lämpligast att börja med,
    du har övertygat mig.

BTW, jag ser att även du bor i Limpan. Vet du om det finns någon surfbutik i närheten som har RRD hemma?

• oscar

Medlem
    29 maj, 2004 vid 10:36

Tyvärr, First Aid på platensgatan är på G men det dröjer nog till nästa år. Annars skidport i stockholm. Skidsport ska ha kunnig personal som nog kan guida dig i ditt köp.

• vinta_kestrel

Medlem
    29 maj, 2004 vid 13:50

Hej Stefan,

får jag föreslå att du även tar en titt på Starboard’s Go. En Go 150 borde kunna ge dig en hel del. Har mjukt däck över hela brädan och går att använda till frugan plus barnen att lära sig på. Ev. en Carve 121 om du känner att du vill fortsätta exakt där du slutade.

Själv kör jag en Go 165 liters för att ha till sommarbrisarna. Började segla 81 men la av ’94 (då seglandes vågbrädor 75-80 liter och vägde 75kg) och tog upp det hela igen i höstas på en 100-liters Fanatic Skate, men nu vägandes 90 pannor. Kör en 80-liters vågis när det tutar i.

F2 har också några vettiga alternativ. Discovery t.ex.

Ni finns ju inte jag i Skåne, men i Blekinge och oavsett brädorna som nämnts (inkl RRD/Fanatic) är du välkommen att kontakta mig för ett pris.

Mvh

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications