Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › dragkedja OR PYRO
-
dragkedja OR PYRO
Publicerad av gogga på 13 april, 2005 vid 07:57Den är kass, tar in vatten… Några ”tänder” är högre än de andra, vilket gör att det blir ett hål i dragkedjan och vatten kommer in!
Hur lagar man det eller måste man lämna in den och isåfall var?
Har för mig att Stellan hade samma problem på tippen?
gogga svarade 20 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 21 Svar -
21 Svar
-
Hur gammal är den? Är den ganska ny borde det vara garanti.
Prata med Lars på kitesweden han är bra och löser det säkert på ett smidigt sätt
Peter -
Svar till:
Den är kass, tar in vatten… Några ”tänder” är högre än de andra, vilket gör att det blir ett hål i dragkedjan och vatten kommer in!
Hur lagar man det eller måste man lämna in den och isåfall var?
Har för mig att Stellan hade samma problem på tippen?
[/ QUOTE ]
det låter som reklamation… om du skött den som man ska så håller dom!
Jag har haft min sedan feb -03 och dragskedjan e ”som ny” -
Jepp – började få samma problem på tippen för två veckor sedan. Plötsligt var det 10 liter vatten i dräkten. Tur man inte var långt ute. Jag fick åla mig ur dräkten. Har fixat till de dåliga tänderna med en tång så den går att öppna och stänga men om man landar med en hård smäll på ryggen går den upp. Har haft dräkten sedan höst 03 och använt den mycket. Har iof vårdat kedjan väl men det det är mycket känsliga delar så ett snett ryck med för mycket kraft kan nog sabba tänderna. Vet inte om man ska reklamera detta. Kanske normalslitage?
Men frågan återstår – någon som vet hur man byter – kostand mm. eller går det att laga?
-
Du får lov att fråga mig Stellan vi jobbar med dykdräkter dagligen. Bara slå en signal!

En kedja ligger på 1500-1700 sen får du ju räkna med att det kostar en slant att få den på plats inget som man skall ge sig på om man inte vet exakt hur man skall göra. Gör du fel så läcker den nya kedjan garanterat.Dragkedjan är väldigt känslig för slag och stötar då gäller inte garantin.
Det räcker med att du packar ihop dräkten fel ett par gånger för att du skall knäcka kedjan så det är ytterst viktigt att den viks ihop på rätt sätt.Visst kan det vara ett material fel men det vanligaste är att man vikt ihop dräkten fel och då håller ingen kedja i världen.
-
Svar till:
Jepp – började få samma problem på tippen för två veckor sedan. Plötsligt var det 10 liter vatten i dräkten. Tur man inte var långt ute. Jag fick åla mig ur dräkten. Har fixat till de dåliga tänderna med en tång så den går att öppna och stänga men om man landar med en hård smäll på ryggen går den upp. Har haft dräkten sedan höst 03 och använt den mycket. Har iof vårdat kedjan väl men det det är mycket känsliga delar så ett snett ryck med för mycket kraft kan nog sabba tänderna. Vet inte om man ska reklamera detta. Kanske normalslitage?
Men frågan återstår – någon som vet hur man byter – kostand mm. eller går det att laga?
[/ QUOTE ]
Allt går att göra själv!
91 cm ”Heavy-duty” 1320:-
91 cm ”Standard” 1025:-
Finns på http://www.nordic-blue.com
dom har det allt till våt och torrisar

-
dragkedja e nog de enda på en torris man helst bör lämna bort. resten e enkelt men den e så jäkla känslig. som patrik sa, viker man den bara lite för hårt eller låter den få smällar under transporter mm så går den sönder. dragkedjan ska va öppen vid förvaring då den tål att böjas mer än då den e stängd.
-
Svar till:
Svar till:
[/ QUOTE ]
Allt går att göra själv!
91 cm ”Heavy-duty” 1320:-
91 cm ”Standard” 1025:-
Finns på http://www.nordic-blue.com
dom har det allt till våt och torrisar

[/ QUOTE ]
Klart som korvspat att allt går att göra själv.
Nu är det ju inte alla som klarar av att göra allt själv.
Alla är inte några uppfinnarjockar

Jag tycker nog att man skall ha sett på ett par gånger innan man försöker själv rätt viktigt att man gör på rätt sätt.
Har sett alldeles för många skräck exempel på huvor och dragkedjor samt skor som folk själv försökt sätta på med alla möjliga sorters klister.
Vi brukar få rätta till dom men tar man bara tid på sig kollar upp allt vad man behöver rätt sorts lim rättsorts band och värmer samt är noga så visst kan man prova själv.Det var ju bra att kedjorna till surf torrdräkterna är lite billigare än dykdräkternas kedjor. Vi använder bara proffsgrejor så då är det alltid lite dyrare.
Limmet är ju en annan dyr historia och man måste köpa en hel burk som räcker till många dräkter och kan inte bara handla lagom till sin egen dräkt.
Så det är många faktorer att ta hänsyn till. -
jo men pulemeck…
Vafan, ska det kosta 2000 spänn att laga! det kan ju fan inte vara rimligt! Det måste ju gå att LAGA, inte byta ut helt..
Det är ju bara några tänder som sitter högre, de är inte av eller helt sönder!
-
banta rejält, limma ihop dragkedjan å kryp in genom halstätningen. billigt, med minskade matkostnaden så kanske du har råd med en kite till.
-
Kedjan är mycket känslig och en ganska komplicerad historia. Tänk efter själv du behöver en dragkedja som skall hålla tätt under vattnet i kanske flera timmar på 10 till 20 meters djup om du jobbar proffesionelt med dykning så det krävs en hel del av den kedjan.
Det enda du kan göra är att försöka rätta till tänderna försiktigt méd en tång. Lite som pest eller kolera om du lyckas så är allt gott om du misslyckas så är kedjag garanterat kass. Men om den nu läcker redan så är det ju inte så många alternativ kvar.
Det du kan göra är att kolla på blocket efter en kass torrdräkt med ok kedja då borde du kunna komma ner lite i pris. Men halv bra kedjor till dåliga torrdräkter är ju såklart eftertraktade av förklarliga själ.
Men man skall ju ha tur någon gång. -
ja jag behöver ju inte ner på 10-20 meters djup, känns lite onödigt… det räcker att den klarar 20cm…
jag får väl dra ut och testa med tången dårå!
Tackar!
-
VAr väldigt försiktig bara så skall det nog lösa sig. Titta noga på konstruktionen av kedjan.
-
ja har en kass torrdräkt med en bra kedja.. men vet inte om ja vill sälja nu när man vet att de är så dyra tänk om pyron pajjar. .
Logga in för att svara.