Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Dum fråga?
-
Dum fråga?
Publicerad av anonym-anvandare på 21 juli, 2005 vid 21:19Det var ca tio år sedan jag seglade regelbundet.
Någon som kan friska upp mitt minne på ungefär vilka vindhastigheter som krävs för: 3,5 4,0 4,5 5,0 5,5
ola_p svarade 20 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
Beror väl på vilken bräda du har och hur mycket du väger…
-
Oj jag har inte riktigt koll pa detta, men jag tror ofta att folk har en formaga att overdriva vindstyrkor, sa min personliga lista med segel blir kanske foljande. Jag e en laettvindsraeka kan jag ju tillaegga, vaeger bara 67kg.
5.5kvm 8-10m/s
5.0kvm 10-12m/s
4.5kvm 12-15m/s
4.0kvm 15-20m/s
3.5kvm 20+ m/sMen som sagt jag har ingen vindmaetare som jag kan referera till. Det e ju ofta klurigt eftersom vind ofta e byig, dessutom klarar ju segel betydligt storre vindregister idag aen forr. Tror tex att jag skulle klara att halla en 5.0 till kanske 15-16m/s med ordentligt nedhal, jag vet inte men tror detta borde staemma.
sail on…
-
Givet, var på väg att skriva in det men hann tydligen glömma det!?
Tiga 254 (74liter)
73Kg -
När vindmätaren i apelviken börjar snitta på 17m/s vnv så brukar jag kunna plocka fram 3.5an.. Men så står den ju något skymd från vinden..
5.7 seglar jag från 2m/s och uppåt…
men planing infinner sig väl vid 8m/s snittvind.. det beror ju på hur byigt det är… visar mätaren över 10 så brukar det vara gött drag i prylarna..
kör 85liter Goya FSW.. Och en liten vågis på 63 liter, som förövrigt är tillsalu.. =)
Logga in för att svara.