• Dum fråga?

Publicerad av anonym-anvandare på 21 juli, 2005 vid 21:19

Det var ca tio år sedan jag seglade regelbundet.
    Någon som kan friska upp mitt minne på ungefär vilka vindhastigheter som krävs för: 3,5 4,0 4,5 5,0 5,5
    blush.gif

ola_p svarade 20 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • fastforward

Medlem
    21 juli, 2005 vid 21:48

Beror väl på vilken bräda du har och hur mycket du väger…

• kamaaina

Medlem
    21 juli, 2005 vid 21:49

Oj jag har inte riktigt koll pa detta, men jag tror ofta att folk har en formaga att overdriva vindstyrkor, sa min personliga lista med segel blir kanske foljande. Jag e en laettvindsraeka kan jag ju tillaegga, vaeger bara 67kg.
    5.5kvm 8-10m/s
    5.0kvm 10-12m/s
    4.5kvm 12-15m/s
    4.0kvm 15-20m/s
    3.5kvm 20+ m/s

Men som sagt jag har ingen vindmaetare som jag kan referera till. Det e ju ofta klurigt eftersom vind ofta e byig, dessutom klarar ju segel betydligt storre vindregister idag aen forr. Tror tex att jag skulle klara att halla en 5.0 till kanske 15-16m/s med ordentligt nedhal, jag vet inte men tror detta borde staemma.

sail on…

• anonym-anvandare

Medlem
    21 juli, 2005 vid 22:00

Givet, var på väg att skriva in det men hann tydligen glömma det!?
    Tiga 254 (74liter)
    73Kg

• mexi_

Medlem
    22 juli, 2005 vid 08:31

Och jag lägger på en kvadrat för min 90 kg och 96 liter!

• ola_p

Medlem
    22 juli, 2005 vid 10:22

När vindmätaren i apelviken börjar snitta på 17m/s vnv så brukar jag kunna plocka fram 3.5an.. Men så står den ju något skymd från vinden..
    5.7 seglar jag från 2m/s och uppåt… tongue.gif men planing infinner sig väl vid 8m/s snittvind.. det beror ju på hur byigt det är… visar mätaren över 10 så brukar det vara gött drag i prylarna..
    kör 85liter Goya FSW.. Och en liten vågis på 63 liter, som förövrigt är tillsalu.. =)

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications