Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dum fråga ang bommens längd

• Dum fråga ang bommens längd

Publicerad av spray på 31 maj, 2007 vid 10:33

Hej alla

Om jag inte har för mig helt galet så är min bom 185-240cm eller något liknande.

Men skalan på bommen börjar på noll och upp till över 50. Är det bara att addera talet på bommen till 185 eller hur ställer jag in bommen till tex. 224cm?

rasmus_w svarade 18 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • filipl

Medlem
    31 maj, 2007 vid 10:39

Hej,

Det gängse sättet att mäta brukar vara från mastens framkant (inuti snabbkopplingen) till inre delen av bakbeslaget.

Om du kontrollmäter den sträckan, kan du ju sedan markera på förlängarröret vad som är 224 cm.

Filip

• rasmus_w

Medlem
    31 maj, 2007 vid 13:55

Ja, du borde hamna ungefär rätt om du ställer in på det hål som är märkt med 40 cm. I alla fall om hålen är märkta på det viset. Ibland är hålen bara numrerade. Plus att det som sagt var kan vara vettigt att kontrollmäta. Efterhand som du skaffar mer erfarenhet av segel så kommer du antagligen kunna se om uthalet verkar lagom, och känna det när du seglar, men innan dess är det nog kontrollmätande som gäller.

Sen kan det vara värt att labba lite med uthalet med efterhand som du lär dig segla. En centimeter hit eller dit kan märkas rätt väl.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications