• Dumsnål?

Publicerad av endy på 7 januari, 2003 vid 13:49

Just som när man sitter med snö och kyla börjar man ju tänka framåt mot den stundade våren/sommaren med friska vindar (som om man inte gjort det sen nov..men vadå.. crazy.gif)
    Då jag i nuläget har minsta segel 5,0 och har inte varit direkt överriggad med detta undrar man lite över alla som -Ja jag körde 4,2 etc när man själv kommer behöva ett mindre segel (kanske är jag som inte kört nog) jag har en vågbräda på gränsen till för liten 78l min vikt ca 83-85, ska försöka tappa nått kilo till sommarn.
    För att komma till frågan! jag har ju idag en 430 mast som minsta och det är ju inte sådär kul att köpa en 400 som man kommer använda då kanske 2-5 ggr /år beronde på vart man kör men jag tänker då på i mitt läge….då kanske 2-5 ggr per år..hemma i svedala
    Om jag köper t.ex ett 4,7 (luff ca 4,15) kan jag då köra detta på min 4´30 mast eller är det skit? och är det nån skillnad mellan 5,0 och 4,7 eller kanske man ska gå ned på 4,5 (luff ca 4,05) och använda det med 430 masten de få gånger som man gör….eller ska man öppna pappa plånbok och försöka förstå varför man måste äta nudlar nån månad wink.gif
    Vad säger ni där ute som kör hårdvind?
    Mvh Andreas som ska till klittmöller cool.gif

ola-h svarade 22 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    7 januari, 2003 vid 14:41

Kaske ingen lysande ide´, men lägg på dig mer muskler och utnyttja kraften i det seglet du har. Jag kanske inte borde svara för att jag gillar stora segel. En liten berättelse bara:
    När jag var i WA så hade jag en linje vågsegel (4.0, 4.5, 5.0 och 5.5) när jag efter ett halvår kom hem och beslutade att lägga av med vågsegling i Sverige till fördel för slalom/racing, så upptackte jag att jag hade tre i princip nya segel att byta in på SP. Gissa vilka… just det 4.0 4.5 och 5.0. Jag vet inte hur mycket detta säger men att segla utan rejält tryck samt att inte plana på utvägen för att kunna hoppa tycker jag inte väger upp mot den extra ”manöverbarheten” som ett mindre segel ger. Att mitt inbyte var en fruktansvärt dålig affär sett i pengar hör kanske inte hit men vad gör man inte för att åka fort? Eftersom det var ett tag sedan som jag seglade med ett vågsegel så kan det tänkas att en 4.7 har så mycket power att det går att jämföra med en 5.5a. Dock tror jag bara att det är skitsnack, för de seglen jag hade skulle också ha bra power, men jag tror inte att fler sömmar och mer böj o vrid i symaskinen kan ge lika härligt ursinnes drag som mer segel yta! Hoppas att det hjälpt något… Jag står beredd att svara på mothugg, för jag har tenta på torsdag och sitter mer än gärna och dividerar med någon mer surf-stinn seglare.
    /wille

• adde

Medlem
    7 januari, 2003 vid 14:56

Till att börja med så har jag använt 4.0 en 4-5 ggr 2002, i sverige. Men eftersom jag brukar åka till blåsigare breddgrader så har jag faktiskt bytt till 3.8 och 4.2 (har faktiskt fått stå på stranden ett par dagar i Pozo pga för mycket vind…), sedan följer 4.7 och 5.4 i våglinjen och 6.2 och 7.0 freestyle.

Förra året (2002) körde jag 4.7 och 5.5 på 430 mast, 4.7 hade 426 men efter gedigna tester kändes det som om 430 gav mera power än 400. Eftersom du (precis som jag) är relativt tung (i vindsurfingmått mätt) så kan du nog ha ett par cm av masten som sticker upp. Men mindre än 4.7 tror jag absolut inte att du skall gå, inte med nyare segel. Men en kombo med 4.7 och 5.0 känns kanske lite dumt. Tänk också på att med rätt mast kan du hålla seglet längre, dvs i mera vind, så i praktiken så ger nog ett 4.7 i detta fall bara en marginel vinst (naturligtvis beroende på din nuvarande 5.0)

Ett bättre alternativ i så fall är kanske att byta till en 5.0:a som går på en 400 mast, 4.2 och 5.0 på 400 och du kanske kan hitta en 6.2 som går på 460 mast.
    T.ex. Gaastra Grind 2003 5.4 går på 428 i mast och är sytt efter 400 mast.
    För att (som vanligt) referera till mig själv så har jag 3.8, 4.2 och 4.7 på 370 mast och 430 till 5.4 och 6.2.

Summan av kademumman är att t.ex. ett 4.5 på 430 antagligen inte ger så mkt mer vindtålighet än din 5.0:a. Även om det bara är 5 dagar med 4.0 vind så är det kanske just dom dagarna som du verkligen behöver grejer som fungerar optimalt.

/adde (hmm, innehåller ovanstående egentligen några svar?)

• endy

Medlem
    7 januari, 2003 vid 15:05

Hmmm….ok jag skriver mina segel idag så kanske man kan utgå lite därifån
    Onshore 5,0
    Onshore 5,7

Det är mina vågsegel i dagsläget…

• adde

Medlem
    8 januari, 2003 vid 12:05

Om man kollar på simmers hemsida (om du vill hålla dig till simmer OS), så borde en 4.2 komplettera dina segel bäst, 4.5 är kanske lite nära. En 4.5 kommer naturligtvis fungera bättre på en 430 än en 4.2 gör, men fortfarande långt ifrån bra. Antagligen fungerar vilken 400 mast som helst bättre än en 430. Skillnaden i vindtålighet på en 4.5 och en 4.2 på en 430 blir antagligen ganska liten. Skall du köpa en 400 mast så satsa på 4.2.
    Jag skulle helt klart visa lädret och skaffa en 400.

OS 2002
    4.2 396
    4.5 408

OS 2001
    4.2 397
    4.5 408

/adde

• endy

Medlem
    9 januari, 2003 vid 10:18

Tack för svaren adde och anonym!
    Vi får se vad som händer, men ska jag köpa ett litet segel blir det nog ett 4,2 med 4,00 mast isf…
    /Andreas smile.gif

• ola-h

Medlem
    10 januari, 2003 vid 09:24

Jag håller med Adde och hävdar att det är precis dumsnålt att pressa på små segel på för stora master. I allmänhet får du överlägsen prestanda med en 2-3 år gammal 4.2:a med passande 4m mast än med ett sprillans 4.2:a på en 430. En hel del vågseglare byter nu till skinnymaster, så det bör gå ett hitta fina begagnade master på marknaden också. Du bör kunna hitta en fin 4.2:a (OS, t.ex.) MED 4m mast i bra skick för 3500-4000, dvs under vad enbart ett nytt segel kostar.

Själv sålde jag t.ex. i höstas en Simmer SC-6 4m för 1800 och mina små Hot Psyclone (3.7+4.2 2001) som finns kvar ligger på 1800/st. För grejor i fint skick är det ungefär marknadsmässiga priser. Mer slitna eller äldre prylar blir ännu billigare.

Skall du överhuvudtaget ha mindre segel skall du definitivt ha en kortare mast också, helt enkelt. Om det sedan skall vara 4.2 eller 4.5 beror på dina preferenser och vilket segel du köper. OS gillar väl att seglas med mycket drag och om du också gillar mycket drag kanske 4.5 är bäst. Å andra sidan är det inget som helts problem att ha ett 4.2-5.0 glapp med moderna riggar och då tjänar du lite marginal på orkansidan.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications