Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Eller köp en grymt fin Nomad 9!

• alohasurfer

Medlem
    10 oktober, 2010 vid 08:44

Jag passar på att fråga dig Pepä, du har gett mig så bra svar tidigare; vad tycker du är dom största skillnaderna mellan en c-kite och en sle/bow? Jag kör som du vet på Naish Cult och funderar på at köpa en Torch eller annan c-kite.

• pepa

Medlem
    10 oktober, 2010 vid 08:58

Alltså, sle och C behöver inte stå speciellt långt ifrån varandra. Jag kör nu på Cabrinha Nomad (Supported Leading Edge) som jag tycker är grymt lik C-kites i känslan. Jag känner hela tiden var den är precis som en C-kite, dock absorberar Nomaden byar lite bättre än en C-kite skulle göra. Jag har svårt att känna var en bow-kite befinner sig i himlen och jag tycker inte de är pålitliga som kraftkälla, när man krokar ur kan man plötsligt ha mycket mer tryck än vad man trodde man skulle ha. Av de kites jag testat (vilket inte är så jättemånga) tycker jag att bow och sle ligger längre ifrån varandra än vad sle och C-kites gör. Samtidigt är nog sle den genren som varierar mest i beteende mellan de olika modellerna. Vad jag förstår är väl Cult en sle-kite som många kör urkrokat med så tror inte du behöver byta bara för att sätta den där raleyn hehe. Men är du i bytestagen i vilket fall så tycker jag du ska testa torchen om du har möjlighet och se om den passar dig.

• alohasurfer

Medlem
    10 oktober, 2010 vid 11:51

Haha nä den ska jag f-n sätta ändå!! 😉 Och jag tycker jag känner ganska väl var Culten bifinner sig utan at behöva titta på den. men då måste jag ju få fråga; var är då den stora skillnaden mellan sle och bow? Jag som trodde det var samma sak bara att olika märken använder olika namn, typ att naish säger sle och cabrinha säger bow, hehe jag lär mig mycket här, bra!! Och varför verkar det som att de flesta ”wake-style” grabbar (och tjejer, får för 17 inte glömma kite-tjejerna) kör c-kites och de flesta ”wave-style” människor kör bow eller sle? Jag vet, jag är tjatig, men jag vill verkligen bli grym på den här sporten!

• pepa

Medlem
    10 oktober, 2010 vid 15:51

Att en kite går in under bow-kategorin beror på att den har en säregen profil på vingen som inte hittas på C-kites. Sle kan se ut lite hur som helst i spannet mellan bow och C men nu tenderar de att vara mer åt C-hållet, både i känsla och shape. Många bows har en lite mer komplicerad bridle med fler pulleys som bidrar till att förlora känsla men öka säkerhet och krafteffektivitet i kajten. Sle har också en bridle men den går främst ut på att stabilisera upp leading edge så att profilen på kajten alltid är densamma. Att många wakestajlare kör C-kites beror främst på att det är av yttersta vikt att kunna känna exakt var kajten är, även under luftfärden. Med den direkta koppling linorna har till seglet kan man även få lite slack (eller iaf mindre drag) efter ett bra pop vilket gör det lättare med olika handlepasstrick. Att vågridare använder sle i större utsträckning är för att de oftast har bättre depower som är användbart när man är på vågen och inte vill bli dragen av kajten. Vägg av text!

• pepa

Medlem
    10 oktober, 2010 vid 15:54

Här är en liten grafisk redovisning över kiteprofiler. Crossbowen är en äkta bow.

http://www.cabrinhakites.com/kite-shapes.html

• alohasurfer

Medlem
    10 oktober, 2010 vid 17:10

Mycket bra och pedagogiskt beskrivet! Tack!! Om du vill ha jobb som lärare nån gång så säger du till den här rektorn, okej? 😉 Efter detta känner jag också att jag, som var vågsurfare från början och nu gillar carving i vågorna men samtidigt vill lära mig tricka och ”wake style” har en passande kite i Cult! Ska testa både Torch och Naish nya Park!

• milkman

Medlem
    10 oktober, 2010 vid 18:00

Tjena..Sorry för jag lägger mig i. Men så här har jag lärt mig.

BOW: Patent som bland annat Cabrinha använder. Tror patentet ligger i bakåtsvepta tippar (alltså inte rak bakkant). Jag har inte sett några utan block i riggen.
    SLE: Alla kiter som har fler anslutningar till linorna längst framkanten. Alltså alla kiter med bridels inklusive BOW. Finns både med och utan block i riggen.
    C-kite: C-formen och direkt anslutna linor. INGA block i riggen

C-kite och BOW är ytterligheter åt varsitt håll (BOW patentet var det första för kiter med riktigt bra depower).
    Hybrid: Mellan C-kite och BOW, det finns sjukt många varianter och sätt att röra sig mellan dessa ytterligheter.

Flygmässigt håller jag med Pepä, går bara att testa sig fram. Frågar du mig så tycker jag att kiter utan block ger skönast surf så Torchen låter bra!

• pepa

Medlem
    10 oktober, 2010 vid 19:05

Jens: Jo jag håller med dig, visst är bow-kites sle även de. Dock beter sig långt ifrån alla sle-kites som bow kites och jag tycker att begreppen utvecklats sig så att även om bow har supported leading edge så är bow inte samma sak som vad en sle-kite är i folkmun. Hybrid och sle är väl mer samma sak men personligen tänker jag mer på typ delta-kites när jag hör hybrid. Gråzonerna är många, speciellt då kanske i folkmun 🙂

Aloha: Kul att kunna hjälpa till, och att man har säkrat arbete efter att freds- och konfliktstudierna är klara!

• rydstrom

Medlem
    11 oktober, 2010 vid 08:29

Alohasurfer, du kan ju köra en Tååårk som stor kite och den mindre som en vågaktig kite så får du allt du vill ha

• sourra

Medlem
    11 oktober, 2010 vid 08:34

Ja nu snackar vi. Böket är ju dock att man måste ha två olika bommar. Parken är faktiskt inte så dum för den som har Torchlängtan och SLE-bom.

• sourra

Medlem
    11 oktober, 2010 vid 08:53

Öh, fast nu halkar vi ifrån ämnet. Sorry Peps. Gott folk, köp nu en prisvärd nia av Herr Berg.

• pepa

Medlem
    11 oktober, 2010 vid 11:13

Haha haha

• rydstrom

Medlem
    11 oktober, 2010 vid 11:43
    sourra;635171 wrote:
    Ja nu snackar vi. Böket är ju dock att man måste ha två olika bommar. Parken är faktiskt inte så dum för den som har Torchlängtan och SLE-bom.

det kan va bra att ha två bommar, tex om/när man vill sälja. ifall man bara känner för att ta med en kite ut så finns bommen i väskan så man slipper glömma den. och massa andra bra anledningar. se det positivt hedlund

• sourra

Medlem
    11 oktober, 2010 vid 12:48

Hehe, du tänker så? Själv tycker jag det är praktiskt att ha samma typ av bom till alla sina kites. Men självfallet lever jag inte som jag lär utan har en salig blandning av bommar =)

• rydstrom

Medlem
    11 oktober, 2010 vid 12:56

det är lugnt jag lever inte heller enligt predikan ovan

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications