Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En allmän spaning om trender…..

• En allmän spaning om trender…..

Publicerad av Knatte på 7 januari, 2006 vid 20:26

Först skall jag bara utveckal lite funderingar :smirk:

Är det bara jag som tycker att Mistal och Bic, har blivigt tråkigare de sista åren??
    Mistral var ju ett high tech företag för några år sedan och hade riktiga prylar, dels för den normala surfaren och vassa tävlingsprylar. Typ RTX och SLE…

Nu verkar det bara finnas några freestyle och Wave modeller och några freeridebrädor.
    Säkert jättebra prylar, men Mistral verkar ha tappat spetskompetsen 😮

Samma utveckling tycker jag Bic har gjort. Nu har de bara kvar, några nybörjar till medium avancerade grejer till den stora massan.

Hänger det ihop, med att varken BIC eller Mistral inte har några riktigt stora Team/PWA stjärnor längre. (Ok Mistral har ju Nic Baker och tvillingarna Moreno) Men det är ju mest segelsnurr och wave där…

Om man kollar på andra, så har F2, RRD och JP gjort en annorlunda resa :p

Från att de sista åren varit väldigt Wave/freestyle orienterade, så har de börjat satsa på speed och slalom igen 🙂

Är jag helt ute och cyklar eller….

oscar svarade 19 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • JOHN_j_RAMBOO

Gäst
    7 januari, 2006 vid 20:30

å den här gången har du till å med cyklat ner i diket..

• Knatte

Gäst
    7 januari, 2006 vid 20:35
    JOHN_j_RAMBOO wrote:
    å den här gången har du till å med cyklat ner i diket..

Kan jag aldrig tänka mig:p 😉

Vi har väl, bara lite olika intresse inriktningar på surfingen..

• JOHN_j_RAMBOO

Gäst
    7 januari, 2006 vid 20:37

de lär vi ha, men du kan fortfarande cykla ner i diket..

• Knatte

Gäst
    7 januari, 2006 vid 20:41
    JOHN_j_RAMBOO wrote:
    de lär vi ha, men du kan fortfarande cykla ner i diket..

I och för sig, kan jag väl det 😉

• ola_p

Medlem
    7 januari, 2006 vid 20:44

Mohahahahaha!

Och ja… BIC känns ju definitivt rätt avslaget, även mistral, men inte riktigt lika ”illa”…

• jester

Medlem
    7 januari, 2006 vid 20:45

Intressant frågeställning, faktiskt. Om man bläddrar igenom en surfblaska idag handlar den till 80% om wave o freestyle. Speglar detta verkligheten, kanske. Därför som Mistral har den inriktningen?
    Eller Mistral har kanske ett systerföretag som fixar slalom/speed-prylar? Kan för lite om det där…

• nordgren

Medlem
    7 januari, 2006 vid 20:58

BIC är ju faktiskt helt stendött.
    Men Mistral känns väll rätt schysst, även om de inte är det trendigaste företaget.
    Jag skulle verkligen kunna tänka mig att köpa en syncro nästa gång jag köper en bräda.

• donpedro

Medlem
    7 januari, 2006 vid 23:20
    Nordgren wrote:
    Men Mistral känns väll rätt schysst, även om de inte är det trendigaste företaget.
    Jag skulle verkligen kunna tänka mig att köpa en syncro nästa gång jag köper en bräda.

Då e ju bara frågan om inte tabou är ett dotterbolag till bic, jag vet inte. Dessabrädor kanske också mest e våg och freestyle inriktade men jag tycker defenetivt inte att dom känns stendöda på något sätt.

• jester

Medlem
    7 januari, 2006 vid 23:23

Tabou har ju Manta-brädorna, och dom e ju ganska snabba…

• rasmus_w

Medlem
    8 januari, 2006 vid 01:04

Tabou ägs väl (delvis?) av gaastra. Bic äger däremot Tiga.

Grejen är väl att Mistral ägs av Boards & More, och de har ju tre brädmärken och därför vill de nischa märkena lite, så Mistral är det snälla, lättseglade märket där man bara har ett skruvhål för stropparna så man inte ska bli förvirrad av valmöjligheterna. Fanatic vänder sig till duktiga kids eller nåt (young, radical & unique) och vilken målgrupp F2 har, det vet jag inte.

• Knatte

Gäst
    8 januari, 2006 vid 08:01
    Rasmus_W wrote:
    Tabou ägs väl (delvis?) av gaastra. Bic äger däremot Tiga.

Grejen är väl att Mistral ägs av Boards & More, och de har ju tre brädmärken och därför vill de nischa märkena lite, så Mistral är det snälla, lättseglade märket där man bara har ett skruvhål för stropparna så man inte ska bli förvirrad av valmöjligheterna. Fanatic vänder sig till duktiga kids eller nåt (young, radical & unique) och vilken målgrupp F2 har, det vet jag inte.

F2:s slogan is Fuckin fast 🙂 Så jag tror att de vill göra snabba brädor för tyskar med race mustache……:eek:

• judo-freddan

Medlem
    8 januari, 2006 vid 10:49
    donpedro wrote:
    Då e ju bara frågan om inte tabou är ett dotterbolag till bic, jag vet inte. Dessabrädor kanske också mest e våg och freestyle inriktade men jag tycker defenetivt inte att dom känns stendöda på något sätt.

Korrekt. Tabou ägs av BIC.

• judo-freddan

Medlem
    8 januari, 2006 vid 11:02
    Nordgren wrote:

Tror jag såg i en intervju med Nik Baker på http://www.boardseekermag.com att Mistral strävar efter enkelhet nu, d v s så få brädor som möjligt för att slippa en bräddjungel. Då måste man ju iofs kompromissa en hel del. Han sa t e x att deras radikalaste vågbräda främsta nålsöga är gott uppförande vid plattvattensegling på Scweiziska sjöar. Annars får de ingenting sålt… Det här kan ju låta chockerande men jag tycker nog att det är rätt att brädorna är anpassade till de förhållande de seglas i mest och den medelkunskapsnivå medelanvändaren kommer att ha. Hellre så än som det var på 80-90-talen att brädorna var performanceinriktade men hela sporten dog istället.

• manno

Medlem
    8 januari, 2006 vid 11:38

Fast beasten brukar ju få grymt bra kritik i tester. Mistral känns definitivt frächt även om grafiken på årets brädor inte var så nytänkande.

• judo-freddan

Medlem
    8 januari, 2006 vid 12:07
    manno wrote:
    Fast beasten brukar ju få grymt bra kritik i tester. Mistral känns definitivt frächt även om grafiken på årets brädor inte var så nytänkande.

Jovisst, det har jag också sett men som sagt vilka förhållanden testas de i och vilken målgrupp testas de för? Allt jag säger är att deras ”hardcore”-vågis idag nog inte kan sägas vara optimerad för Hookipa men funkar nog jäkligt bra för de flesta och upplevs nog också som radikala även om Nik Baker själv ibland säkert önskar sig lite till..

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications