Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › En foilfråga
-
Verka som att foils är populära på snö. Sen som lättvindskite är dom oslagbara.
Körde en 10 kvm foil i sommras kändes som typ en 18-20 kvm tubkite och ja ett väldigt lyft uppåt. -
Svar till:
Så för er som spyr galla över foils, fine gör det på alla gamla foilar (tillsammans med övriga kites från -01), men testa gärna en ny foil innan ni spräcker en ven i skallen över funderingen ”varför kör folk foil”. :-
[/ QUOTE ]
Men VARFÖR vill man hellre köra foil än LEI?? Ni som kör foil försvarar ju alla ”påhopp” från oss LEI-åkare, men ni pressenterar aldrig varför man ska lägg sina surt förvärvade slantar på en foil hellre än på LEI. (eller har jag inte hängt med i debatten och missat det??) (På vatten är det som jag e intreeserad av)
-
Dom flesta har slutat med foils på snö med och gått över till vanliga tub kites!
-
Snick snack.
Kolla rankingen i winter touren vetja
http://www.wintertour.fr/html/classement/ranking.php
Och vad gäller:
Sanbbhet (handling) etc så slår Ozones Frenzy05 det mesta.
Känslan i Frenzyn är samma som i mina LEI-kitar fast Frenzyn är mycket mer hanterbar i kyla plus att man slipper fundera på leashen. (När man kör unhooked kan det vara bra att koppla på en oldfashion leash) Kiteloops är en barnlek och man kan tom fortsätta finjystera draget under kiteloopen eftersom bommen är specialgjord för detta.nic
-
Är ingen mästare på snökite så du har säkert rätt! Men var i Geilo för ett par veckor sen på EH trippen. Då sa några norrmän att tubkites var det bästa nu när det har kommit system att man kan få upp kiten själv även på snö.
-
I denna frågan kan du få alla svar du vill. Det beror på vem du frågar. Lite tröttsamt men så är det.Tubkites duger fint på snö även om de har begränsningar jämför med foil i hanterbarhet.
Bästa är att prova själv men se för sjutton till att prova en Frenzy05. Spännvidden är stor i kvaliten på foilmarknaden. Kanske för att det är svårare att kopiera en bra foil än LEI. Kanske för att det finns fler användningsområden för foil där stabilitet och kvalitet inte är prioriterade.
nic
-
Dock har inte foils så mkt att göra på vatten. Dock på snö verkar det ju vara hållbarare och smidigare.
Kollapsande och sjunkande foils är inte roligt om man är på lagom farliga kitespots med lite rev osv. -
Har iofs skrivit alldeles för många liknande inlägg om detta förut, men här följer lite + och – för moderna foils (jämfört med en genomsnitts-LEI… som det ju inte finns
).
+ Den går att relauncha både framåt, bakåt och åt sidan, dvs man kommer igång snabbt och enkelt efter en krasch. Dessutom funkar det att reverse-launcha även i väldigt lätt vind med stora kites som P2 21.
+ Windrangen är betydligt större än på en LEI i motsvarande storlek. En Extacy 10 har ungefär bottendrag som en LEI 13 och toppend som en LEI 10’a. Detsamma gäller för Ozone och PL (fast med PL förskjuts windrangen uppåt i registret).
+ Mjukare känsla i byig vind. Du får ett betydligt jämnare kraftflöde från kiten även om det är tokbyigt = du kan ägna dig mer åt åkning än att fightas med vindbyarna. Det gör även att man orkar köra betydligt längre i taskiga förhållanden samt att man kan ge sig ut och ha kul i vind som man inte ens ids köra i med en LEI. (*Detta* är nog den största orsaken till framgångarna i Sthm… de flesta av våra spots är… kassa.)
+ Du kan launcha och landa själv. När du kan din kite kan du dessutom sätta ner kiten på någon meter när. Också väldigt viktigt på våra trånga spots. Givetvis kan man launcha precis som en LEI i vindfönsterkanten om man har hjälp (eller en sandpåse). Så det är främst förmågan att kunna landa själv på ett säkert sätt som är bra.
+ Enkelt att båtlauncha dem på ett säkert sätt (FS). I Stockholms skärgård är detta riktigt behövligt.
+ De är väldigt stabila i byig vind. Visst, de kan fold’a om det är EXTREMT byigt eller jättesvag vind. I det första fallet har redan LEI’arna trillat ner och i det andra fallet har man inte ens fått upp dem i luften. Dock är en modern foil gjord för att inte ge full power när den fäller ut sig igen. (Klurigt system med övertrycksventiler som släpper ut en del av luften ur kiten när den foldar vilket ger den en sämre profil när den fälls ut = väldigt lite pull tills den inflate’at sig igen. Vilket tar ca 3 sekunder efter det att den börjat ta fart genom vindfönstret med sträckta linor. Dvs i 99% av fallen är det lagom när den nått vindfönsterkanten.)
+ Du kan få med dig tre foilar i bagaget istället för en LEI. Deras windrange gör att du då täcker in mer eller mindre allt från 3.5 m/s till 20 m/s… dessutom med överlappande sweetspots på kitearna.
+ Du behöver inte släpa runt på en stor skrymmande pump.
+ Du slipper pumpa. (På vintern är det ett FETING plus, speciellt uppe på ett fjäll när det blåser 15 m/s).
+ Det går *fort* att packa upp och launcha en foil. Samma sak med att packa ihop. Man behöver aldrig ha tre uppblåsta kites av olika storlek som ligger och fladdrar på stranden… utifall vindstyrkan ändrar sig.
+ Inga bladders som kan läcka.
+ De tål sjukt mycket våld innan de går sönder. Jag antar direkt en utmaning mellan mig och valfri LEI. Vi står på en strand och flyger kitesen rakt i backen mitt i powerzone… och kollar vilken kite som pallar flest gånger. Vi roade oss med detta i Tarifa med en Extacy. Efter att ha flugit en 10’a i backen (blåste ca 6-8 m/s) i 40 minuter gav vi upp, vi fick den inte att pajja. Givetvis går det ju mindre bra om det är ett taggtrådstängsel ivägen… men det kunde nog alla lista ut.
+ Säkerhets-systemet är erkänt en av marknadens absolut bästa (FS). Det är enkelt att återställa safetyn även om du ligger i vattnet. Det är även suveränt om du ska köra unhooked och handlepasses, du behöver bara en liten förlängning till standardlinan för handlepasses. En annan grej som är skön är att om du släpper ner kiten på safetyn så ställer sig kiten rakt downwind på TE och väntar. När du sedan hakar i chickenloopen och släpper den blåa linan så startar kiten igen. Beroende på hur snabbt du släpper linan startar kiten olika snabbt. Detta är perfekt när man ska mecka med trilskande snowboard-bindningar/ställa om footstrapsen eller bara vill vila en stund.
+ Om de går sönder kan vilken segelmakare, kapellmakare eller fallskärmsreparatör laga dem enkelt. Om man kan hantera en symaskin kan man dessutom fixa de flesta problem själv.
+ Andrahandsvärdet håller dig betydligt bättre än en LEI.
+ De funkar perfekt året runt, utan att man behöver slänga på massa extra linor eller göra fullpower-launches mitt i powerzone. Dessutom är det lätt att döda all kraft i kiten så att man kan komma fram till den. Detta är något man verkligen uppskattar första gången man står på ett fjäll och vindstyrkan helt plötsligt ökar med 100%. Med en stor LEI blir livet helt plötsligt väldigt jobbigt i samma situation.
Och sedan till det som jag själv tycker negativt jämfört med LEI.
– Lite fördröjning på styrutslagen, tidigare foils var riktigt pissiga i detta avseende. Extacy, Venom (och troligtvis Frenzy, har inte hört så mycket om dem ännu) är nu väldigt nära LEI-standards även i detta avseende. Men lite skillnad i feed back är det. Dock inget man inte vänjer sig vid inom ett par timmar.
– Priset. P.g.a att en modern foil är fanken så mycket mer komplext ihopsatt än en LEI så kostar de en del mer. Dessutom är andrahandsvärdet högt på moderna foils (iofs ett + när man väl har en). Så om man är nybörjare och vill ha tag i billigaste möjliga kite så är en beggad LEI fortfarande mest ekonomisk.
– Bridlarna *kan* bli trassliga om man har för bråttom när man packar ihop. Det klassiska är att man lyckas köra bommen igenom ett par bridle-linor. Å andra sidan tar det max 5 minuter att trassla ut även den värsta härvan när man väl kan. Så du är ändå i luften innan LEI’arna blivit upp-pumpade och linorna kopplade.
– Vissa av Bridlarna slits och måste bytas ut efter mycket användning, om man inte splice’ar själv så kan det kosta en slant att beställa färdiga bridles. Dock är de vanligaste ”slitdelerna” billiga. Lyckas du däremot kapa massor av bridles (vilket iofs inte är lätt… men det går säkert på något vis… en halvblind långfärdskridsko-åkare fixar det säkert galant åt dig medans du sitter och fikar på lämplig sjöis
) kan det bli ordentligt dyrt.
– Vissa modeller (Psycho2 exempelvis) kräver annan teknik än vad man är van vid från en LEI för att exempelvis hoppa ordentligt högt med.
– Om man kör mycket på stränder där det finns massor med små pinnar, sjögräs och annan skit så kan det bli ett *helvete* att rensa ur bridlarna. I våras på Öland var ett exempel på sjögräs som var horribelt. Detta är i mina ögon den absolut största nackdelen med bridled foils… Själv lyckades jag hålla mina kites rena från sörjan men det var många olyckliga som fick skiten i sina linor. I det läget är det klart trevligt att ha en kite utan bridles. Givetvis gäller ju detta bara om man klantar sig och lyckas påta ner kiten rakt i sörjan. Men någon gång lär man ju lyckas.
– Om det slutar blåsa helt så kommer din foil att vara ett drivankare efter ca 20-30 minuter. Givetvis är det smartast att simma fram till den och rulla ihop den på brädan *innan* den fylls med vatten… men visst, om man ska ha sin kite som badanka när det är vindstilla så är en LEI klart bättre. Men så länge det blåser så tömmer FS-kitsen sig automatiskt på vatten när de står på TE. Mao kan du ha den stånde i vattnet hur länge som helst bara det blåser.
– Man får hela tiden ”försvara” sitt val av kite från folk som av någon outgrundlig anledning fått för sig att deras mål i livet är att ”hata foils”. I 99.9% av fallen baserar sig dessa åsikter på att personen antingen kört någon skitfoil från strax efter Djingis Khan’s dagar eller har ”hört” att de ska vara skit. Även om jag tycker att det är löjligt inser jag också att det beror på den historia som foilarna släpar på. Lyckligtvis börjar fler och fler inse att det är tämligen fjantigt att skilja mellan foil och LEI benhårt eftersom det finns LEI’ar som är mer olika varandra än vissa foils och LEI’s i känsla. Men visst, det finns alltid folk som kan göra ett religiöst krig av vad som helst.
– Någons morsa i skåne tycker att de är fula.
Hoppas detta gav lite svar på din fråga. Vill återigen bara påpeka att jag gärna kör LEI’s också, dvs jag har inga som helst problem med att ex. hyra en LEI när jag är på semester. Jag trivs bra på bägge ”sorterna”.
Jag trodde det viktigaste med den här sporten var att ha kul… inte att ifrågasätta andras val av utrustning??/Kaj(Tech)
Svar till:
Men VARFÖR vill man hellre köra foil än LEI?? Ni som kör foil försvarar ju alla ”påhopp” från oss LEI-åkare, men ni pressenterar aldrig varför man ska lägg sina surt förvärvade slantar på en foil hellre än på LEI. (eller har jag inte hängt med i debatten och missat det??) (På vatten är det som jag e intreeserad av)
[/ QUOTE ]
-
Nähä? Vad baserar du detta uttalande på? En modern Peter Lynn eller Flysurfer funkar lika fint som vilken LEI som helst på vatten. Se mitt inlägg ovan.
/Kaj(Tech)
Svar till:
Dock har inte foils så mkt att göra på vatten. Dock på snö verkar det ju vara hållbarare och smidigare.
Kollapsande och sjunkande foils är inte roligt om man är på lagom farliga kitespots med lite rev osv.[/ QUOTE ]
-
Fan lite för mycket att läsa för mig! Annars tycker jag inte det är så mycket att diskutera! Man gillar ju det man kör vill man inte köra foil så är ju det bara att låta bli, och låta dom som gör det göra det!
-
Oh well, smaken är som baken.
Personligen tycker jag att FS Speed 10 är en av de läckraste kitesen som gjorts.
Men det finns gott om snygga LEI’s också.
/Kaj(Tech)
Logga in för att svara.