• En fråga?

Publicerad av JOHN_J_RAMBO på 7 juni, 2003 vid 15:07

Naish seglet har ju 2 uthalshål.

Någon som kan utveckla detta lite för mig?
    Har prövat lite olika men hur skall det vara igentligen…eller hur är det tänkt?
    Stabilare eller skall det justeras beroende på vad???

tubert svarade 22 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • niklas_s

Medlem
    7 juni, 2003 vid 17:46

tjena. har ett gaastra pulse som också har två uthalshål. på min bom så blir det helt enkelt två öglor av uthalstampen så då trär ja dessa en i varje hål. hoppas du förstår

• watertouch

Medlem
    7 juni, 2003 vid 17:52

Lite vind – övre hålet
    Mycke vind – nedre hålet

Har jag för mej iaf. Akterliket kan twista mer om du har det i nedre hålet, vilket kan vara skönt när det friskar i lite, även om skillnaden borde vara rätt liten, hålen sitter ju rätt tätt…

• JOHN_J_RAMBO

Gäst
    7 juni, 2003 vid 17:53

aja, det har man rekoniserat wink.gif

Det jag lite undra över är om varför o va det är bra för att ha 2 sådan hål?

Har prövat med lite olika varianter,i bara översta,bara nedersta o båda då..
    Men det är så det igentligen skall vara då, att man har lina igenom begge hålen?
    Inte att om man har det i översta är det bra därför..o sätter du i nedersta så blir det så…har du båda osv…
    Förstod du va jag mena? wink.gif

• JOHN_J_RAMBO

Gäst
    7 juni, 2003 vid 17:55

Det var typ något sådant jag undrade över, danke!
    Är det så då, det du säger att hålen äer nära varandra är ju mer eller mindre rätt wink.gif
    menmen…

Någon som har sten koll på detta med 2 hål??????

• sunkan_

Medlem
    7 juni, 2003 vid 17:57

Alltså som jag förstått det så är det väl ett sätt att utöka vindregistret på seglet, jag har också 2 hål på mitt Simmer Zero Seven, och jag kör i övre då jag är underriggad och i nedre när det är sjysst vind och över..

• surfen

Medlem
    7 juni, 2003 vid 21:53

Lite eller mycket vind har inte så stor betydelse! Jo om det blåser lite använd den nedre öljeten.
    Om du använder det övre hålet så får du mindre twist i akterlik seglet känns lite stummare när det brallar i, ska du speeda så spänn genom den övre öljeten (buken längre fram mot mast), vill du ha ett snällare segel som du kan kontrollera lättare med skoten så använd den nedre öljeten (buken längre bak i seglet). Personligen så föredrar jag att sätta tampen på den nedre öljeten, blir inte lika trött i mina underarmar efter ett par timmars surfande!!!!! grin.gif

• JOHN_J_RAMBO

Gäst
    7 juni, 2003 vid 21:57

göööööt nu kan jag sova gott wink.gif
    TACK!

• tubert

Medlem
    8 juni, 2003 vid 08:34

Du kan ju alltid kolla in Naish’s hemsida, där finns det kankse riggningsguider att ladda hem.
    Jag har ett Gaastra Pulse, och i riggningsguiden står det hur det är tänkt att använda hålen.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.