Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing en fråga? funger naschi bom till ss fuel

• en fråga? funger naschi bom till ss fuel

Publicerad av skejtar_henke på 15 oktober, 2003 vid 15:59

Behöver man ändra nåt eller är det bara häng på linerna och tuta och köra…
    Tacksam för svar

kitelife svarade 22 år sedan 6 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    15 oktober, 2003 vid 16:33

Funkar nog kanon,har själv kört med cabrinha bom till naish.(Att byta till ett bättre märke dvs Naish kan väll aldrig skada????) laugh.gif laugh.gif laugh.gif

• leftcoaster

Medlem
    15 oktober, 2003 vid 16:46

rädd för att det inte funkar…fästena på drakarna ser inte likadana ut, men det går kanske att komma runt på nåt vis?!

• piloten

Medlem
    15 oktober, 2003 vid 16:58

Är det inte vanliga knutar på båda kiterna?

• patrikol

Medlem
    15 oktober, 2003 vid 16:59

Fråga Pan Henke han verkar ha sten koll på sånt. Jag kör ju Naish till cabrinha och det funkar ju alldeles ypperligt.

• kitelife

Medlem
    15 oktober, 2003 vid 17:24

Så länge alla fyra linorna går att få lika långa så är det inga problem att anväda villken bom som hellst till villken drake som helst…

Att SS tex. har ett hona hane system för att man inte ska kunna koppla fel spelar ingen roll, bara att ta bort ändarna och använda som villka linor som hellst..

Gäller även olika typer av leash, fast bara om leashen funkar med principen att bommen går upp längs en lina och vecklar ut draken…
    Typ cabrinas leash som anväder ett annat system som drar i bakkant på draken på nått sätt? (har inte sett den irl) funkar bara på cabrina drakar som är gjorda för systemet. Naish nya system funkar på alla drakar ; ) och det är snurrande om man har kroken som hör till oxå…

enda man ska tänka på är att om du ska prova med en ny bom/linor så prova i lite vind först och prova även leashen, om det funkar då så är det bara att köra, det räcker oftast att dra lite i depowersnöret för att få ”rätt” inställning…

• patrikol

Medlem
    15 oktober, 2003 vid 17:35

När du ändå är igång Pan. Har en Naish Aero II, 14 kvm depower snöret som kan kan dra upp eller ner för att få mer eller mindre drag har jag bara använt till min ”Walk of shame” inte när jag kör tycker att kiten blir så konstig att styra. Skall jag ändå använda den även när jag kör eller är det bästa att ha den på fullt drag för att kiten skall reagera som vanligt? Hoppas att du fattar vad jag menar. smile.gif

• kitelife

Medlem
    15 oktober, 2003 vid 17:53

jo jag är med på va du menar…

Det är lite svårt att förklara men så här kanske, först beror det på dina linlängder, om linorna har sträckt sig (oftast ollika långa dessutom) så funkar inte depowerstrappen längre för du har redan slack på styrlinorna när du har depowern längst ut ( så om du drar i depowern så blir dom bara ännu lösare ) så om du drar i depowern tappar du all kontakt med draken om du inte har bommen ända inne mot dig = vad som borde va full kraft men nu knappt påverkar draken alls… e du me?

Ett annat fenomen är att ju mer det blåser ju mer blåser draken ut (typ lutas/tvingas/tippas frammåt villket i sin tur gör att styrlinorna blir kortare och du får mer kraft i draken när du har bommen längst ut (alltså där det inte borde va nån kraft = full deopwer ) än va du brukar ha med den fixerade linlängden. det är här depowerstrappen kommer in, genom att dra i den och korta framlinorna mer än vanligt så tillåter du draken att tippa mer frammåt (enl. förklaringen ovan ) men fortfarande ha bommen på samma ställe (längst upp mot depowerstrappen) för att sen kunna dra ner bommen och få mer kraft precis som vanligt…

Hmmm jag sa ju att det va svårt att förklara *hehe*

Alltså vad som händer är att daken ändrar vinkel i neutral läget (där den står utan att du har skotat eller inte skotat) vinden blåser hellt enkelt hårdare genom draken och får den att ändra possition och detta kompenserar du genom att förkorta mittenlinorna och tillåta vinden att blåsa rakt igenom draken och inte utveckla någon kraft…

Men som sagt om linorna inte har sin ”riktiga” längd i förhållande till varandra (som tillverkaren har räknat ut det) så funkar det sämre och sämre.

??????????? eller ahhhhh…

Jag ska försöka förklara det IRL när vi träffas nästa gång ; )

• patrikol

Medlem
    15 oktober, 2003 vid 18:08

Tja helt enkelt är det tydligen inte men om jag förstår det hela rätt så om jag provar och lyckas få draken att styra någotsånär normalt så kan jag testa lite med olika lägen för att få lagom drag.

• anonym-anvandare

Medlem
    15 oktober, 2003 vid 18:09

Mycket bra svar.Ju mer det blåser destå mera kan du dra i D-povern och ändå behålla styrningen.RÄTT?????

• kitelife

Medlem
    15 oktober, 2003 vid 18:10

Ett litet till lägg;

När bom/linor kommer nya från tillverkaren är dom inte x-act lika långa, hur mycket det skilljer är olika från märke till märke… man kan få dom lika långa genom att dra i depowerstrappen.

För att ”grundställa” en bom så bör det inte skilja mer än 10 cm på mitten och bromslinor (bromslinorna längre) med bommen längst upp och depowerstappen längst ut…
    Det är ok om dom är lika långa, sen tar man upp draken och känner om det funkar och kortar förlänger med hjälp av leaderlines och depowerstapen.

En annan grej som är vanligt är att depower snöret (det som bommen löper på) är alldeles för lång, jag kör med ca. 15-20 cm (men det är mycket tryck hela tiden) sen justerar man med depowerstrappen istället…

Så fort styrlinorna blir slaka så har du minimum kraft i draken, det hjälper inte att slacka dom ännu mer, och du kan bara skota draken till en viss gräns sen stallar (saktar farten och till slut börjar röra sig baklänges) den istället och det betyder oxå att du tappar kraft oftast för att få tillbaka den igen med ett jävla ryck när du släpper ut bommen igen! ett mycket vanligt wippika fenomen ; )

för nybörjare/medelåkare kan man ha lite längre men när man börjar hoppa ordentligt bör man korta ner det! för om man har det för långt och släpper bommen för att tex grabba så ramlar man rakt ner igen…

• kitelife

Medlem
    15 oktober, 2003 vid 18:12

ja det är ju ett enkelt sätt att säga det på… det är effekten men man ska försöka förstå principen varför det händer oxå…

• skejtar_henke

Medlem
    15 oktober, 2003 vid 18:24

Fråga till Pan?
    Du pratade om hona och hanne.. Bra att tabort sa du.. Är det nåt man behöver köpa eller hur ser det ut egentligen… henke

• kitelife

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 14:52

jag ska ta en bild till dig i helgen så klarnar det nog…

Det är snörstumpar som sitter på draken, fram sitter där en ögla som du gör din ”lars head” knut på och bak sitter där knutar… och tvärt om på linorna…

så kan du inte sätta fel, bara sno linorna. det är inte svårt och göra själv…

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications