Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En liten fråga om vindriktning

• En liten fråga om vindriktning

Publicerad av johanoeberg på 8 juli, 2009 vid 16:24

Hej.

Har läst väldigt många beskrivningar på olika spots där de rekomenderas efter olika vindriktningar och även folk som diskuterar om olika platser funkar när/om det blåser tex NV.

Så, Till min fråga, vad är det som man ”är ute efter” i dessa diskussioner?

Blåser det inte lika mycket oavsett på vilken sida sjön/viken man befinner sig?

Är ni ute efter att vara på den sida där vinden har blåst ”längs” (alltså där troligtvis är störst vågor, tex. på östra sidan av en sjö om det västliga vindar)?

För mig, som total nybörjare borde det väl inte spela någon roll? kanske snarare tvärt emot då jag gärna har så lite krabb/chopp/vågor som möjligt, dvs så plant vatten som möjligt.

Tacksam för svar!

Mvh

Johan

rasmus_w svarade 16 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • oaxen

Medlem
    8 juli, 2009 vid 16:30

Oftast jagar man efter sidvind. Dvs om du seglar halvvind så seglar du rakt mot/med vågorna. Varför? För att få bäst vågseglingsförutsättningar – hoppa på utvägen och rida vågen på invägen.
    De flesta spotsen funkar olika bra vid olika vindriktningar.

• mikaels

Medlem
    8 juli, 2009 vid 17:02

För att riktningen påverkar:
    Fågelöudde är ett ganska smalt sund, blåser det öst eller väst trycks vinden ihop i sundet och blir starkare och jämnare än ute på fjärden, blåser det nord eller syd går det inte att surfa alls där.
    Kapellskär är öppet ända ned till Polen, blåser det syd är det kanon, blåser det nord kommer vinden öve hamnen, båtarna, träden etc och suger.

And so on, varje spot har sina speciella förhållanden som gör den unik.

• svennebanan

Medlem
    8 juli, 2009 vid 19:56
    JohanOeberg;557868 wrote:
    För mig, som total nybörjare borde det väl inte spela någon roll? kanske snarare tvärt emot då jag gärna har så lite krabb/chopp/vågor som möjligt, dvs så plant vatten som möjligt.

Som nybörjare ska du inte ha frånlandsvind då det inte är så lätt att ta sig mot vinden. En annan fördel förutom vågor med att vinden blåser ”längst” över vatten är att vinden blir lite jämnare (mindre byig) om den har fått fritt fram istf att ta sig över träd och berg. Alltså funkar inte N Ässundet på ostliga vindar och bäst från syd till väst. Nord funkar också efter som det ligger en bit ut på ett näs där vinden inte läas av träden nära vattnet.

• rasmus_w

Medlem
    8 juli, 2009 vid 23:25
    Oåxen;557869 wrote:
    Oftast jagar man efter sidvind. Dvs om du seglar halvvind så seglar du rakt mot/med vågorna. Varför? För att få bäst vågseglingsförutsättningar – hoppa på utvägen och rida vågen på invägen.
    De flesta spotsen funkar olika bra vid olika vindriktningar.

Jag tycker det du säger stämmer även när det inte finns mycket som kan kallas vågor. Icke-surfare tror ofta att man gillar pålandsvind för att det är säkert eller nåt, men oftast är det bara jobbigt. Dels för att jag tenderar att överskatta vindstyrkan rejält och rigga två kvadrat mindre än jag borde, dels för att det väldigt ofta ger upphov till chop som känns som att cykla racercykel på kullerstensgator, och sist men inte minst på grund av ”höjdtagningsstress”. Man surfar hela tiden nära land och det känns som man måste höjda hela tiden för att slippa promenera tillbaka. Det där sista är iofs rätt psykologiskt men ändå.

Frånlandsvind kan iofs ge rätt skön segling men det är långt från ofarligt och man måste nästan alltid guppa ut väldigt underriggad för att ha lagom vind när man tagit sig ut till någorlunda jämn vind. Givetvis finns det undantag som Sotavento där jag har förstått att vinden är extra stark just inne vid land.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications